9. ledna 2025, lan
Evropský parlament předložil návrh CountEmissionsEU, který připravuje půdu pro třístranná jednání a uznává potřeby silniční dopravy, zejména pro malé a střední podniky. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá společné hlasování Výboru EP pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI) a Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) o zahájení třístranných jednání o návrhu CountEmissionsEU.
Toto rozhodnutí představuje klíčový krok k vytvoření společného rámce pro monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů v osobní a nákladní dopravě v EU.
Ředitelka sekce pro zastupování zájmů IRU při EU Raluca Marian uvedla: „Odvětví silniční dopravy potřebuje robustní nástroje pro účinnou podporu dekarbonizace. CountEmissionsEU je významným krokem vpřed, protože může harmonizovat podávání zpráv a zavést konzistentnost a zároveň zvažuje spravedlivý a dlouho očekávaný přístup ´od zdroje ke kolu´. Jsme vděční Evropskému parlamentu za to, že uznal realitu malých podniků a specifickou povahu silniční dopravy, která se významně opírá o subdodávky. Je nezbytné zajistit, aby toto nařízení také podporovalo jejich cestu k zelenější budoucnosti.“
Návrh CountEmissionsEU, který předložila Evropská komise v rámci balíčku Greening Freight Package, má za cíl pomoci dopravnímu průmyslu shromažďovat přesné a srovnatelné údaje o emisích a využívat je k další dekarbonizaci provozu. Sladěním s normou ISO 14083 nařízení zvýší transparentnost a podpoří úsilí odvětví o měření pokroku v oblasti dekarbonizace. Hlasování výborů ENVI a TRAN připravilo půdu pro třístranná jednání mezi Evropským parlamentem, Komisí a Radou, která přijala svůj postoj k návrhu v prosinci 2023.
Podpora malých a středních podniků
IRU je povzbuzena tím, že Evropský parlament uznal jedinečné charakteristiky odvětví komerční silniční dopravy, zejména výzvy, kterým čelí malé a střední podniky. V EU tvoří většinu provozovatelů silniční dopravy malé a střední podniky. 89 procent provozovatelů nákladní dopravy, 82 procent provozovatelů autobusové a autokarové dopravy a 99 procent provozovatelů taxislužby má méně než deset zaměstnanců.
Evropský parlament do návrhu vložil důležitá vysvětlení, včetně: 1. Umožnění subdodavatelským malým a středním podnikům používat sekundární údaje pro účely podávání zpráv; 2. Osvobození malých a středních podniků od požadavků na ověřování údajů; 3. Stanovení jasných lhůt pro zřízení databází EU na podporu provádění.
Pohled do budoucna
IRU vyzývá spolutvůrce normy, aby zajistili, že nařízení bude praktické, snadno dostupné a přínosné pro všechny zúčastněné strany v odvětví. Rámec EU pro monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů v dopravě musí být jasný a musí zajišťovat vysokou úroveň harmonizace v celé EU. Kromě toho může podle IRU nařízení tím, že se bude zabývat potřebami malých a středních podniků, přinést smysluplný pokrok v oblasti dekarbonizace a zároveň minimalizovat administrativní zátěž pro menší provozovatele.
IRU je i nadále odhodlána spolupracovat s tvůrci politik a zúčastněnými stranami na vytváření účinných a spravedlivých předpisů, které pohánějí udržitelný růst v odvětví silniční dopravy.
(lan)
Ilustrační foto: LAN