​IRU/ESC/FuelsEurope: Je třeba neutrální přístup k palivům

​IRU/ESC/FuelsEurope: Je třeba neutrální přístup k palivům

Ve společném dopise výkonnému místopředsedovi EU Fransovi Timmermansovi vyzvala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU spolu s Evropskou radou přepravců (European Shippers’ Council) a FuelsEurope k plnému a rovnocennému uznání kapalných uhlíkově neutrálních paliv pro spalovací motory spolu s elektrickými a vodíkovými palivovými články v navrhovaných předpisech EU pro těžká nákladní vozidla týkajících se emisí CO2.

Podle asociací musí mít provozovatelé silniční dopravy a zasílatelé pro dobře fungující a stabilní logistické odvětví v Evropské unii možnost rozhodnout, která technologie je pro různé druhy provozu nejvhodnější, aby bylo dosaženo společného cíle: uhlíkové neutrality do roku 2050. Dosažení tohoto cíle však závisí na technologických možnostech, které povolují připravované právní předpisy, což má dopad jak na vozidla, tak na infrastrukturu, uvedly asociace ve společném prohlášení. Ředitelka sekce IRU pro prosazování zájmů dopravců při EU Raluca Marian upozornila, že „životně důležité logistické řetězce, které zásobují občany EU potravinami, léky a dalšími nezbytnými věcmi, by neměly být vystaveny nejistému skoku do tmy, který by mohl ohrozit jejich stabilitu.“

„Návrh normy CO2 pro evropský logistický sektor by měl prosazovat všechny možnosti, jak dosáhnout uhlíkové neutrality. Úplný odklon od spalování, bez ohledu na to, že i tím lze dosáhnout stejného cíle v závislosti na tom, co se spaluje, lze označit pouze za zbytečný a riskantní experiment,“ dodala Raluca Marian.
Uhlíkově neutrální paliva jsou podle uvedených tří asociací také nejvíce reálnou možností, jak dekarbonizovat leteckou dopravu, většinu námořní dopravy a stávající vozový park silničních vozidel. Dostupnost udržitelné biomasy je podle nich více než dostatečná k uspokojení poptávky po pokročilých biopalivech pro tyto tři druhy dopravy.

(lan)

Foto: LAN

spinner