DN č. 15 - IT v dopravě a logistice, Telematika, Silniční nákladní doprava, vychází 19.7., uzávěrka již 28.6.! 

​Ing. Michal Žižák (EWT): Zakrátko představíme českým dopravcům nejvyšší stupeň naší telematiky

​Ing. Michal Žižák (EWT): Zakrátko představíme českým dopravcům nejvyšší stupeň naší telematiky

Nedostatek řidičů, snaha výrobců motorových vozidel o urychlené zavedení automatizovaného řízení do reálného provozu, to jsou asi hlavní trendy, které dnes i v blízké budoucnosti budou ovlivňovat dění v silniční dopravě i v automobilovém průmyslu. Jak na tuto situaci reaguje přední výrobce přípojných návěsů a nástaveb, společnost Schmitz Cargobull, nám přiblížil Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, s. r. o., která vozidla této značky do České republiky a na Slovensko dováží.

Hlavním problémem v silniční dopravě je dnes nedostatek řidičů. Jedním z možných řešení by v budoucnu mohlo být automatizované řízení vozidel…

Nedostatek řidičů je dnes hlavní brzda podnikání v silniční dopravě, a to samozřejmě nejen v České republice. Dopravci mají spoustu práce, ale často ji musejí prodávat dál, protože nejsou schopni kvůli nedostatku zaměstnanců přijímat další zakázky. A pokud je někde řidičů dostatek, je to na trasách na krátké vzdálenosti, převážně v rozvážkové dopravě, kde řidiči noci tráví doma u rodin. Velké problémy jsou však u přeprav na dlouhé vzdálenosti, tedy v klasické mezinárodní kamionové dopravě do Francie, Španělska, Velké Británie apod. Navíc mnoho řidičů tuto práci odmítá i proto, neboť v mnoha zemích, především ve Francii, české řidiče šikanují – chovají se tam k nim tak, jako když permanentně něco porušují, a oni ani nevědí co. To je nešvar poslední doby a asi by bylo žádoucí, aby český stát a profesní svazy, kterých se to týká, vytvořily protiváhu proti těmto snahám na západě. Některé tamní země vidí české dopravce jako konkurenci, a snaží se jim proto život znepříjemňovat.

A k tomu dochází za situace, kdy se automobilový průmysl v České republice dobře rozvíjí. Vyrábíme stále více vozidel, Škoda Auto zvyšuje produkci, Toyota v Kolíně funguje také dobře a stejně tak Hyundai v Nošovicích. Navíc je zde mnoho subdodavatelů, kteří vyrábějí jak pro tuzemské a západní automobilky, tak i pro továrny na Slovensku, které jsou rovněž v dobré kondici. Vedle výroby některých vozidel koncernu Volkswagen tam působí Kia Motors, francouzský koncern PSA a plánuje se otevření další automobilky, Jaguar Land Rover. To, že Česká republika i Slovensko jsou silně závislé na automobilovém průmyslu, je dnes příjemné, ale uvidíme, jak výrobci zareagují na to, až v oboru dojde k velkému přerodu v souvislosti s elektromobilitou. Neříkám, že je to už na spadnutí, ale nové technologie se určitě prosazovat budou, i když není stále jasné, v jaké míře. Automobilový průmysl v oblasti pohonných jednotek a řízení, mám na mysli především autonomního řízení, určitě čekají v následujícím desetiletí velké změny.

Již dnes se autonomní řízení jeví jako bezpečný způsob řízení vozidel, ať již osobních nebo nákladních. A připočte-li se k tomu nedostatek řidičů, to vše povede k urychlení rozvoje v této oblasti.

Nedostatek řidičů se stává limitujícím faktorem i při rozšiřování vozových parků…

Přestože přeprav je dostatek, výkony české kamionové dopravy se snižují. A vzhledem k tomu, že počet řidičů se nebude zvyšovat asi ani v příštím roce, ke změně zřejmě jen tak nedojde. Určitým řešením by jistě bylo, kdyby se usnadnilo zaměstnávání zahraničních řidičů, zejména z Ukrajiny, kde není ani velká jazyková bariéra, podobně jako je tomu nyní v Polsku. A co se týče přetahování českých řidičů zahraničními firmami, hlavně německými, problém není už ani tak v rozdílech ve výši mzdy, ale v tom, že v Německu dostávají čeští řidiči, kteří tam pracují, mnohem vyšší přídavky na děti. To jsem donedávna netušil.

Takže opět, stejně jako u udělování víz pro zahraniční řidiče, se opět dostáváme ke státu a k tomu, jak funguje, respektive nefunguje. A to vše má samozřejmě dopad i na prodej vozidel. Trh se letos celkově propadl zhruba o 20 procent a v segmentu motorových vozidel o 14,5 procenta.

Na nové trendy, o kterých jste se v úvodu zmínil, společnost Schmitz Cargobull reaguje dlouhodobě. Založila i společnost, která se již od roku 2004 zaměřuje na digitalizaci fleet managementu…

V současné době je s telematikou Schmitz Cargobull v provozu po celé Evropě již přes 50 000 jednotek. V lednu představíme českým zákazníkům nejnovější generaci telematiky, kterou nyní nabízíme, a další naše novinky v této oblasti. Velká poptávka po telematice je především ze strany provozovatelů uzavřených návěsů, izotermických nebo chladírenských, kteří potřebují vědět, kdy a jak se otevřely dveře, jaká je v návěsu teplota apod. Dnes se dá již řada provozních záležitostí řešit na dálku – lze tak uzavřít i otevřít dveře, nemusí o tom vůbec rozhodovat řidič, ale dispečer či majitel firmy. Totéž se týká teploty v návěsu, lze ji měnit i během jízdy, a toto vše se podle mého názoru dříve či později stane standardem. Důležité provozní parametry je lépe mít již nyní podchycené nejméně dvakrát, aby se zabránilo chybě, která by se mohla značně prodražit. V těchto návěsech se většinou přepravuje zboží vysoké hodnoty, například tradičně cigarety nebo dnes i mobilní telefony, ale také ovoce a zelenina potřebují být stále pod kontrolou. Zboží je proto třeba mít neustále pod dohledem a chránit je. Schmitz Cargobull na tomto poli udělal velký kus práce a je v tomto oboru určitě na špici.

S rozvojem e-shopů roste i poptávka po kurýrních službách…

Příští rok chceme spustit prodej našich nových nástaveb pro kurýrní služby (viz DN 9/17). Tento projekt začal s Volkswagenem, který v Poznani vyrábí svůj nový model Crafter, a nyní se rozšiřuje už i na nový Mercedes-Benz Sprinter. Význam kurýrních služeb s rozvojem prodeje po internetu neustále stoupá a chce tak oslovit i novou skupinu zákazníků. Uvidíme, jaký o tuto novou nabídku bude zájem, ale vzhledem k tomu, že lidé stále více preferují dodání zboží přímo do domu, předpokládáme, že to bylo správné rozhodnutí.

Jaký je v současné době zájem o vozidla pro stavebnictví, která Schmitz Cargobull také vyrábí?

Situace ve stavebnictví nás v současné době těší. Naše sklápěcí návěsy, které se používají ve stavebním sektoru a v zemědělství, jsou velmi oblíbené a prodej této techniky stoupá. Závod v německém městě Gotha, kde se vyrábějí, doznal významných změn s cílem zvýšit produkci, protože zájem o tuto techniku nyní roste. V České republice se jedná o zajímavou nabídku i z toho důvodu, že je zde stále co stavět. Tím narážím hlavně na dálnice, protože když každé ráno z rozhlasu slyším, jak Praha začíná být ze všech stran neprůjezdná, tak je to smutný příběh. Když jede kamion z Plzně a potřebuje se dostat někam směrem na Teplice, musí kvůli tomu objet celé hlavní město. Totéž platí pro kamion, který například jede na trase Brno – Drážďany. Prostě chybí propojení hlavních tahů jak v rámci republiky, tak jejich napojení na zahraniční dálnice. Musím ale říci, že je dobře, že se alespoň opravuje dálnice D1. Rozdíl mezi starými a opravenými úseky je obrovský.

V letošním roce společnost Schmitz Cargobull prezentuje 125 let od svého založení. Jak probíhají, případně budou probíhat v České republice oslavy tohoto významného jubilea?

Oslavy začaly letos v září v Německu, ale budou pokračovat i v příštím roce, protože letos jsme vlastně teprve otevřeli období oslav 125 let, které jsou v různých zemích naplánované jinak. My v České republice jsme si vybrali červen a brněnské výstaviště, abychom navázali na kdysi populární výstavu Autotec. Naši zákazníci se mají na co těšit, protože jim představíme skutečně kompletní výrobní řadu návěsů značky Schmitz Cargobull, a to i včetně historických vozidel. Navíc jim ukážeme úplné počátky vzniku firmy, včetně starých účetních knih a dobových fotografií. Málokdo uvěří, že dnešní lídr evropského trhu přípojných vozidel vznikl z nápadu a práce jednoho místního kováře v malém provinčním městečku Altenberge. Tento kovář se jmenoval Heinrich Schmitz. Již teď se na to těšíme, protože vývoj, kterým firma za těch 125 let existence prošla, je skutečně impozantní. Jsme proto rádi, že se nám podařilo vymyslet originální česko-slovenskou oslavu, na kterou jsou všichni naši partneři a zákazníci srdečně zváni. Oslavy vyvrcholí v září v Hannoveru na veletrhu IAA.

Milan Frydryšek

spinner