​Ing. Michal Žižák (EWT): Zakrátko představíme českým dopravcům nejvyšší stupeň naší telematiky

​Ing. Michal Žižák (EWT): Zakrátko představíme českým dopravcům nejvyšší stupeň naší telematiky

Nedostatek řidičů, snaha výrobců motorových vozidel o urychlené zavedení automatizovaného řízení do reálného provozu, to jsou asi hlavní trendy, které dnes i v blízké budoucnosti budou ovlivňovat dění v silniční dopravě i v automobilovém průmyslu. Jak na tuto situaci reaguje přední výrobce přípojných návěsů a nástaveb, společnost Schmitz Cargobull, nám přiblížil Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, s. r. o., která vozidla této značky do České republiky a na Slovensko dováží.

Hlavním problémem v silniční dopravě je dnes nedostatek řidičů. Jedním z možných řešení by v budoucnu mohlo být automatizované řízení vozidel…

Nedostatek řidičů je dnes hlavní brzda podnikání v silniční dopravě, a to samozřejmě nejen v České republice. Dopravci mají spoustu práce, ale často ji musejí prodávat dál, protože nejsou schopni kvůli nedostatku zaměstnanců přijímat další zakázky. A pokud je někde řidičů dostatek, je to na trasách na krátké vzdálenosti, převážně v rozvážkové dopravě, kde řidiči noci tráví doma u rodin. Velké problémy jsou však u přeprav na dlouhé vzdálenosti, tedy v klasické mezinárodní kamionové dopravě do Francie, Španělska, Velké Británie apod. Navíc mnoho řidičů tuto práci odmítá i proto, neboť v mnoha zemích, především ve Francii, české řidiče šikanují – chovají se tam k nim tak, jako když permanentně něco porušují, a oni ani nevědí co. To je nešvar poslední doby a asi by bylo žádoucí, aby český stát a profesní svazy, kterých se to týká, vytvořily protiváhu proti těmto snahám na západě. Některé tamní země vidí české dopravce jako konkurenci, a snaží se jim proto život znepříjemňovat.

A k tomu dochází za situace, kdy se automobilový průmysl v České republice dobře rozvíjí. Vyrábíme stále více vozidel, Škoda Auto zvyšuje produkci, Toyota v Kolíně funguje také dobře a stejně tak Hyundai v Nošovicích. Navíc je zde mnoho subdodavatelů, kteří vyrábějí jak pro tuzemské a západní automobilky, tak i pro továrny na Slovensku, které jsou rovněž v dobré kondici. Vedle výroby některých vozidel koncernu Volkswagen tam působí Kia Motors, francouzský koncern PSA a plánuje se otevření další automobilky, Jaguar Land Rover. To, že Česká republika i Slovensko jsou silně závislé na automobilovém průmyslu, je dnes příjemné, ale uvidíme, jak výrobci zareagují na to, až v oboru dojde k velkému přerodu v souvislosti s elektromobilitou. Neříkám, že je to už na spadnutí, ale nové technologie se určitě prosazovat budou, i když není stále jasné, v jaké míře. Automobilový průmysl v oblasti pohonných jednotek a řízení, mám na mysli především autonomního řízení, určitě čekají v následujícím desetiletí velké změny.

Již dnes se autonomní řízení jeví jako bezpečný způsob řízení vozidel, ať již osobních nebo nákladních. A připočte-li se k tomu nedostatek řidičů, to vše povede k urychlení rozvoje v této oblasti.

Nedostatek řidičů se stává limitujícím faktorem i při rozšiřování vozových parků…

Přestože přeprav je dostatek, výkony české kamionové dopravy se snižují. A vzhledem k tomu, že počet řidičů se nebude zvyšovat asi ani v příštím roce, ke změně zřejmě jen tak nedojde. Určitým řešením by jistě bylo, kdyby se usnadnilo zaměstnávání zahraničních řidičů, zejména z Ukrajiny, kde není ani velká jazyková bariéra, podobně jako je tomu nyní v Polsku. A co se týče přetahování českých řidičů zahraničními firmami, hlavně německými, problém není už ani tak v rozdílech ve výši mzdy, ale v tom, že v Německu dostávají čeští řidiči, kteří tam pracují, mnohem vyšší přídavky na děti. To jsem donedávna netušil. Takže opět, stejně jako u udělování víz pro zahraniční řidiče, se opět dostáváme ke státu a k tomu, jak funguje, respektive nefunguje. A to vše má samozřejmě dopad i na prodej vozidel. Trh se letos celkově propadl zhruba o 20 procenta v segmentu motorových vozidel o 14,5 procenta.

Milan Frydryšek

Celý rozhovor si přečtete v DN 25/2017, které vycházejí ve čtvrtek 7. prosince. Pokud máte zájem nejen o tento článek a dosud nejste předplatiteli DN, kontaktujte prosím oddělení předplatného.

spinner