​Ing. Michal Žižák (EWT): „Jedním z témat jsou pro nás dnes prodloužené návěsy“

​Ing. Michal Žižák (EWT): „Jedním z témat jsou pro nás dnes prodloužené návěsy“

Rozvoj ekonomiky má příznivý dopad i na dopravu a stavebnictví. O tom, jak se tento vývoj promítá do zájmu dopravců o přípojná vozidla, jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem společnosti EWT, s. r. o, která zastupuje značku Schmitz Cargobull na českém, slovenském a polském trhu.

„V září na veletrhu IAA v Hannoveru německý výrobce Schmitz Cargobull informoval o růstu prodejů, včetně zemí střední Evropy. Jaké výsledky letos očekáváte a jak se podle vás bude vyvíjet trh s přípojnými vozidly v příštím roce?“

„Trh s návěsy letos lehce rostl a myslím si, že i v roce 2017 se bude vyvíjet podobně. Je asi také dobře, že v porovnání s roky 2007 a 2008 jsme nedosáhli rekordních prodejů a držíme se na úrovni stabilních prodejů z období kolem roků 2005 a 2006. V současné době se každý obává, aby se neprodávalo tolik jako před krizí, protože pak vyvstává otázka co dál. Myslím si ale, že tak prudký nárůst nehrozí, že zákazníci se tehdy dostatečně poučili a jsou už při investování opatrnější. Je to vidět i na tom, že stejně jako po krizi už neobjednávají velké množství návěsů najednou, ale investují postupně, podle toho, jak vozidla zrovna potřebují. Třeba třikrát čtyřikrát ročně. Takže zatímco dříve jsme už na začátku roku věděli, kolik návěsů budeme potřebovat, zákazníci to měli naplánováno předem, nyní musíme plánovat výrobní kapacity za ně a odhadovat, kolik vozidel trh absorbuje.“

„Společnost EWT vystavovala v Hannoveru mimo jiné nový sklápěcí návěs Schmitz Cargobull. Znamená to, že i ve stavebnictví se již zvyšuje poptávka po návěsech?“

„Sklápěcí návěsy se letos prodávají více než v předchozích letech a je vidět, že stavebnictví se daří. Nejde však jen o čistý nárůst vozového parku, velkou měrou se jedná o jeho obnovu, protože v tomto sektoru je v provozu stále ještě mnoho staré techniky. Myslím si, že tento obor bude mít zelenou i v nejbližších letech, takže i prodeje zde budou stabilní. Přes všechny komplikace dané posuzováním EIA, výkupem pozemků apod. všude vidíme, že se staví. Buduje se i dopravní infrastruktura, která je zanedbaná a potřebuje jak rekonstrukce, tak další rozšíření. Takže jsou reálné předpoklady, že stavebnictví se bude dále rozvíjet a profit z toho budou mít i dopravní firmy, které se na výstavbě podílejí.“

„V nabídce značky Schmitz Cargobull jsou i prodloužené návěsy. Jaký je o ně zájem?“

„Co se týče návěsů prodloužených o 1,2 metru, ty v Čechách už provozujeme a je jich výrazně více než prodloužených souprav. Prodáváme je již několik let standardně několika klientům, kteří se zaměřují především na tuzemskou dopravu. Ta je pro nás významná především v oblasti mrazírenských návěsů, které se využívají k zavážení zboží do supermarketů, případně při jeho přepravě mezi sklady. Zkušenost s prodlouženými návěsy je taková, že u řidičů, kteří s nimi jezdí každý den, nepoznáte rozdíl. Když na ně přejdou řidiči, kteří doposud jezdili s běžnými návěsy, na kruhovém objezdu musejí víc přemýšlet, ale jakmile si na změnu zvyknou, nemají problémy. Určité limity mohou být na některých nádvořích či v autoservisech, které jsou stavěny pro současné 16,5 metru dlouhé soupravy. Tam může být manévrování o něco složitější.

Jejich provoz na území České republiky je po získání povolení bez problémů a bez omezení. Jiné je to u prodloužených souprav, u nichž se povolení vydávají na konkrétní úseky a slouží jen pro jeden typ přeprav. Proto také tyto soupravy nejsou tak využívány a myslím, že k jejich většímu rozšíření jen tak nedojde.“

„Lze u prodloužených návěsů použít aerodynamické prvky v zadní části návěsu, které u standardního vozidla mohou překračovat maximální povolenou délku?“

„Na to v tuto chvíli neznám vůbec odpověď. Aerodynamické prvky na návěsu, které přispívají ke snížení spotřeby paliva, byly představeny před dvěma roky na veletrhu IAA v Hannoveru. Pak se ale zlevnila nafta, což vedlo jak ke ztrátě zájmu o bionaftu, tak o toto řešení. Jakmile by se cena vrátila na dřívější úroveň, kdy na dálnicích nafta stála 37 Kč (dnes je to maximálně 30 Kč), tak by se toto téma opět vynořilo. Navíc o snížení spotřeby se velkou měrou zasloužili sami výrobci tahačů. Ještě před deseti lety bylo běžné jezdit se spotřebou 32 l / /100 km, dnes je to jen 28 litrů. A nesnižuje se jen spotřeba, ale i do ovzduší se dostává ještě méně zplodin. To je obrovský pokrok. Zatímco dříve byl oslavován řidič, který se dostal na 30 litrů, v současné době lze jezdit i za pětadvacet. Takže zájem o aerodynamické prvky dnes moc není, hlavním tématem jsou prodloužené návěsy.“

„Jaký je zájem o telematiku, kterou Schmitz Cargobull také dodává?“

Telematické prvky jsou dnes nabízeny ze všech stran. K dispozici je univerzální telematika, telematika šitá na míru od výrobců tahačů i telematika pro návěsy. Ta má u návěsů opodstatnění zejména v kombinované dopravě silnice-železnice, kde je třeba sledovat návěs, respektive zboží i poté, co je návěs odpojen od tahače. Naši telematiku využíváme nejvíce u mrazírenských návěsů. Je všestranně využitelná, umožňuje například sledovat otvírání dveří či teplotu, vše je uloženo a v případě jakékoli reklamace lze potřebné údaje dohledat. Obecně lze říci, že telematika je u návěsů důležitá, je součástí naší prodejní nabídky a zájem o ni zřejmě poroste.

„Jak dopravci přijali vaši novou chladicí jednotku?“

„Prodáváme ji naprosto běžně, zákazníci ji přijali jako standardní součást našich návěsů. V současné době již máme i jednotku pro vícekomorové návěsy, která má lepší integraci druhého výpravníku ve stěně, takže méně vadí při nakládání, což je pro klienty velká výhoda. S naší novou chladicí jednotkou se nám podařilo završit proces integrace nabídky, kdy všechny hlavní komponenty vozidla pocházejí z naší produkce. Sami vyrábíme rám, nástavbu, nápravy a chladicí jednotku, máme i vlastní pneumatiky od předního výrobce Hankook. Tedy žádnou druhou ligu z Číny. To je v automobilovém průmyslu unikát. Při výrobě motorových vozidel, osobních i nákladních, se velká část výroby komponentů outsourcuje, existuje tam nespočet dodavatelů. To však kromě určitých výhod přináší i nevýhodu v tom, že výrobce je na svých dodavatelích závislý a může dojít k ohrožení chodu výroby. Takže si myslím, že cesta, kterou se vydal Schmitz Cargobull, je správná.“

„V současné době rozšiřujete své centrum v Brandýse nad Labem. Jak výstavba probíhá?“

„V současné době již zvětšujeme servis pro nákladní vozidla a stavíme nové prostory pro zaměstnance, nové šatny atd. Pokud nám zima bude přát, chtěli bychom být s touto první fází hotovi už na jaře. Přípravnou fázi jsme letos již ukončili. Rozšířili jsme při ní parkoviště, abychom měli dost odstavných ploch, protože s tím, jak nám rostou prodeje, roste nám i počet skladových aut. A pak nás bude čekat to nejnáročnější, v podstatě napojení současné budovy na nový showroom, který se začne stavět na jaře, přímo vedle dálnice. To nás bude zaměstnávat celý příští rok.“ 

Milan Frydryšek

spinner