Ing. Jan Bubeník (Mercedes-Benz Praha): „Chceme se v rámci prémiové třídy stát silnou jedničkou“

Ing. Jan Bubeník (Mercedes-Benz Praha): „Chceme se v rámci prémiové třídy stát silnou jedničkou“

V současné době se od společnosti Mercedes-Benz Česká republika odděluje nově vznikající firma Mercedes--Benz Praha. Co má tato změna zákazníkům přinést, o tom jsme hovořili s ředitelem nové společnosti Janem Bubeníkem.

„Co je hlavním cílem nově vznikající společnosti a jaký bude dopad této změny na zákazníky?“

„Především jde o to, že se nyní budou moci obě společnosti 100% věnovat svým úkolům a cílům. Doposud jsme působili dohromady a bylo třeba vždy nějak zájmy importu i maloobchodu vzájemně sladit, často za cenu kompromisů. Nyní to bude oddělené a bude naprosto zřejmé, co je pro koho prvořadé. My, ostatně i jméno nové společnosti – Mercedes-Benz Praha – tomu napovídá, se budeme snažit poskytovat především v regionu Prahy ty nejlepší služby koncovým zákazníkům značky Mercedes-Benz a současně budeme pracovat na postupném navyšování podílu na trhu. V dohledné době se chceme stát opravdu silnou jedničkou v rámci prémiové třídy, která bude odpovídat významu značky Mercedes-Benz nejen v České republice. Se společností Mercedes-Benz Česká republika budeme nadále velmi úzce a určitě dobře spolupracovat, jsme sesterské společnosti v rámci jednoho koncernu, ale budeme se moci více soustřeďovat na své aktivity a lépe si vytvářet vlastní strategie a cíle.“

„V čem se budete odlišovat od ostatních dealerů?“

„Samozřejmě co se týče podmínek a formy spolupráce, budeme na tom stejně, jako každý jiný dealer. V čem se odlišujeme, je to, že jsme jednou z firem koncernu Daimler AG, takže se musíme řídit jeho pravidly ještě mnohem více než nezávislí dealeři. Zavazuje nás to současně ke snaze být za všech okolností vzorem pro ostatní autorizované dealery. Chceme například zvětšit současné AMG Performance Centrum na Chodově, protože na vozidla AMG a aktivity spojené s nimi se hodláme určitě ještě více orientovat.

Nejsme jediní, kteří v regionu Prahy působí, ale myslím si, že všichni jsme schopni si zde nacházet další zákazníky a můžeme dále růst. V Praze je naprosto majoritní podíl velkých firem a na ně se chceme jako nová společnost mnohem více zaměřit, to je náš hlavní cíl. Budeme klást stále větší důraz na spolupráci s velkoodběrateli, s fleetovými zákazníky. A s orientací na fleetové zákazníky souvisí i větší důraz na oblast financování, především operativního leasingu a prodeje použitých vozů, protože většina obchodů v rámci fleetů je spojená i s budoucím výkupem vozidel a jejich následným prodejem. Máme proto i vlastí divizi pro prodej použitích vozů osobních – CarStore i dodávkových - VanStore.“

„Stále je zde ale i velký podíl zákazníků, kteří chtějí třeba jen jedno vozidlo…“

„Důležité je, že i nadále budeme nabízet veškeré služby ve všech segmentech od osobních po nákladní vozy, od nových po použité, a to včetně financování a dalších služeb, které jsme nabízeli doposud. Budeme se však ještě víc zaměřovat na kvalitu kontaktu se zákazníkem. V tuto chvíli již upravujeme naše prodejní a servisní centra v Praze na Chodově i ve Stodůlkách. Chceme například zvětšit současné AMG Performance Centrum na Chodově, protože na vozidla AMG a aktivity spojené s nimi se hodláme určitě ještě více orientovat. Již nyní jsme například jediné AMG Performance Centrum v ČR. Ostatní dealeři vozy AMG sice mají v nabídce, ale my v souvislosti s nimi máme mnohem širší záběr nejenom ve smyslu množství skladových a předváděcích vozů, ale také souvisejících marketingových aktivit.

Celkově pak chceme zefektivnit činnost obou prodejních míst, přeformulovat naši strategii v souvislosti s tím, na jaký segment (nákladní, osobní či dodávkové vozy) se to které pracoviště bude více soustřeďovat. Máme i plány, kde chceme rozšiřovat servis, kde zvětšit prodejnu atd. A jak už jsem uvedl, chceme výrazně posílit fleetové centrum, které je pro nás nyní jednou z hlavních priorit.

Chceme se nyní také zaměřit na to, abychom byli zřetelní i jako největší dealer, to doposud tak zřejmé nebylo. A to i přesto, že v tuto chvíli realizujeme v České republice zhruba třetinu všeho, co se pod hlavičku Mercedes-Benz z hlediska prodejů a servisu děje.“

„Centrum na Chodově bylo původně projektováno jako multifunkční areál…“

„V souvislosti s úpravami chodovského showroomu počítáme i s akcemi, které by měly vést k oživení jeho návštěvnosti. Když se objekt projektoval, plánovali jsme, že se v něm budou konat různé kulturní akce, jako například divadelní představení či koncerty, které sem přilákají širší veřejnost. Stále se tak občas děje, ale v mnohem menší míře, než jsme původně zamýšleli. Tento koncept chceme nyní opět oživit. Některé prostory hodláme i komerčně pronajímat a rádi bychom k nám přilákali lidi i na gastronomii. Na galerii máme velice dobrou restauraci, která funguje pro veřejnost a konají se zde i obchodní jednání, která nesouvisí s naší značkou. A i toto vše chceme nyní dávat více ve známost, aby se o nás vědělo nejen v souvislosti s vozidly značky Mercedes-Benz.“

„Jak jste na připravené rozšiřování připraveni po personální stránce?“

„Počet pracovníků navyšujeme dlouhodobě, ale není to jednoduché. Společnost Mercedes-Benz Praha má nyní téměř tři sta zaměstnanců. Ale letos, co se týče výkonů, rosteme enormně, takže potřebujeme další pracovníky, především do servisů. Vzhledem k tomu, že v podobné situaci jsou i jiné firmy, je získávání nových zaměstnanců o to obtížnější. A to nyní hovořím jen o stávajících kapacitách, kde máme stále rezervy v počtu pracovních míst. Takže nebrzdí nás nyní to, že bychom nebyli schopni něco rychle rozšířit, postavit, ale že je obtížné sehnat nové kvalifikované pracovníky.

Že ale zřejmě postupujeme i v této oblasti dobře, dokládá skutečnost, že letos jsme v soutěži Zaměstnavatel roku získali v Praze první místo v kategorii Progresivní zaměstnavatel regionu 2016. Zúčastnili jsme se této soutěže poprvé a šlo nám hlavně o to, abychom měli i zvnějšku zpětnou vazbu, co děláme či neděláme dobře. Že jsme se umístili tak dobře, nás těší, protože je to jak pro nás, tak pro potenciální zájemce signál, že naše společnost má dobré jméno a silnou pozici na trhu práce. A chceme se i do budoucna starat o to, aby zaměstnanci u nás byli spokojení a byli jsme jako zaměstnavatel přitažliví pro další zájemce.“

„Zmínil jste se, že letos jste vykázali výrazný růst. Jaké očekáváte letos prodeje?“

„Loni jsme poprvé těsně překonali hranici tří tisíc prodaných vozů. Jedná se o výsledek za obě naše pražská centra, na Chodově i ve Stodůlkách, a o celkové výsledky, tedy o všechna vozidla, osobní, dodávková i nákladní a o nová i použitá. Letos předpokládáme, že prodáme již kolem 3800 vozidel. Jistě, v jednotlivých segmentech se výsledky liší, někde, především u osobních vozidel, je to překotný růst, jinde o něco pozvolnější. A tato čísla kopírují i výkony servisu, protože když více prodáváme, musíme se starat i o více vozidel. Jediné, co nás brzdí, abychom nerostli ještě více, je občasný nedostatek výrobních kapacit u některých aktuálně nejžádanějších modelů. Nejen v České republice, ale v celé Evropě dnes výrazně roste poptávka a dodací lhůty na některá nová vozidla jsou tudíž delší. Například u osobních vozidel jsme letos zaznamenali oproti loňsku dvojnásobné množství objednávek, což je naprosto extrémní růst. Zájem zákazníků přetrvává a měsíc za měsícem zaznamenáváme další obrovský nárůst.

Takže i nadále jsme jednou z firem koncernu Daimler AG, chceme se však nyní více profilovat samostatně, abychom mohli nabízet ještě kvalitnější služby přímo pod vlastní hlavičkou a s vlastní strategií. A to s cílem, aby zákazník byl ještě spokojenější.“

Milan Frydryšek

spinner