18. září 2024, Milan Frydryšek
18.9. - Ve dnech 17. až 22. září se v areálu Deutsche Messe AG v Hannoveru uskuteční veletrh IAA Transportation a o den dříve novinářský den. Motto letošního ročníku zní „Lidé a zboží v pohybu“ a organizátoři si kladou za cíl přispět ke klimatické neutralitě v logistice a dopravě pomocí inovativních dopravních systémů.
V Hannoveru se sejdou výrobci užitkových vozidel a autobusů, výrobci nástaveb a přípojných vozidel, společnosti zabývající se mikromobilitou, poskytovatelé nákladních kol a malých vozidel, jakož i jejich dodavatelé a technologické společnosti, poskytovatelé služeb a nejrůznější start-upy, aby návštěvníkům představili svá inovativní řešení a umožnili jim udělat si představu o aktuálním vývoji v oblasti silniční dopravy.
„IAA Transportation je místem, kde se setkávají nejlepší mozky v oblasti dopravy a mobility, aby společně pracovali na udržitelné a inovativní budoucnosti. Těšíme se na prezentaci převratných myšlenek, inovací a technologií, které budou v roce 2024 hnát odvětví kupředu,“ řekl před zahájením veltrhu Jürgen Mindel, výkonný ředitel německého Sdružení automobilového průmyslu (VDA).
Tlak na pořizování nové techniky vs. boj o zakázky
Zatímco v předchozích letech byl na IAA patrný zájem výrobců vozidel o autonomní řízení, na minulém veletrhu v roce 2022 byl tento trend prakticky zcela nahrazen příklonem k elektromobilitě, a to i v těžké nákladní dopravě. A vzhledem k tomu, že výrobci své odhodlání pokračovat v tomto trendu neustále deklarují, bude na elektromobilitu a dekarbonizaci kladen velký důraz i letos.
Dopravci se novinkám nevyhýbají a sami mají o dekarbonizaci zájem, ale jako základ zdravého vývoje vidí technologickou neutralitu, jak tohoto cíle dosáhnout.
Z jejich pohledu jsou e-kamiony stále drahé, mají omezené využití a chybí potřebná infrastruktura. A to za situace, kdy se vypořádávají s menším množstvím zakázek, rostoucími vstupy (i kvůli dekarbonizaci, viz třeba zvýšení mýtných sazeb), jim komplikuje život.
Podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU evropský index sazeb silniční nákladní dopravy ukazuje, že sazby v 2. čtvrtletí klesly v indexu kontraktů mezičtvrtletně o 1,3 bodu (čtvrtletně). Index spotových sazeb se sice mezičtvrtletně vzrostl o 3,5 bodu, ale je to i tím, nízká úroveň spotřebitelské poptávky tlačila spotové sazby dolů od 2. čtvrtletí roku 2023. Spotové sazby se však začaly normalizovat, protože poptávkové prostředí je nyní méně negativní. Tomu ostatně odpovídá i vývoj barometru nákladní dopravy, který zpracovává Sdružení ČESMAD Bohemia.
Český pohled na realitu v silniční nákladní dopravě
„Nemohu mluvit za všechny dopravce, ale myslím, že v oboru, kde se pohybuji přes třicet let, je spousta kolegů, kteří smýšlí podobně. Předně je třeba říct, silniční dopravci nejsou skupina rigidních podnikatelů, kteří by každou novotu hned odsuzovali, naopak všechny nové technologie bereme jako výzvu, která by mohla přinést nějaký prospěch. Stejně tak je to s dekarbonizací a novými druhy pohonů. I naše firma má již na rok v pronájmu dva elektrické tahače různých značek,“ uvedl na dotaz, jak čeští dopravci vnímají tlak na elektromobilu, prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer.
Nelze podnikat ztrátově
Jejich úspěšné využití ovšem podle něj nezávisí pouze na dopravcích. „Je třeba si uvědomit, že oproti soukromým uživatelům elektrických vozidel nemůžeme bateriová nákladní vozidla provozovat pouze z prestižních důvodů nebo z nějakého entusiasmu, ale současně se ztrátou. To by položilo celou firmu a naši zaměstnanci by přišli o práci. V globálním měřítku by to zastavilo silniční dopravu jako takovou, potažmo kompletní hospodářství. Je nutné tedy nalézt nějaký funkční ekonomický model. Na něm se musí podílet výrobci, kteří dodají cenově přijatelné, funkční a dobře konfigurovatelné vozidlo, v požadovaných počtech a v přiměřeném čase. Zákazník musí jednak akceptovat o něco vyšší cenu, jednak přizpůsobit své požadavky na provoz a také při takto vysoké investici garantovat dopravci dlouhodobý kontrakt. My budeme investovat do techniky, vnitřní infrastruktury a složitější organizace provozu. Samozřejmě by stranou neměl zůstat ani stát, především v otázkách dobíjecí infrastruktury. Je zde i otázka všudypřítomných dotací, které sice obecně považuji za zlo, ale vzhledem k naší přítomnosti na společném evropském trhu, který je jimi přesycen, se ani my bez nich neobejdeme. Jinak náš obor padne a převezme ho zahraniční konkurence,“ upozornil Josef Melzer.
Dojde na úpravu dekarbonizačních cílů?
„Z výše uvedeného mně vyplývá, že provoz elektrických vozidel bude v dohledné době stále vhodný jen pro určité specifické druhy přeprav a některé dekarbonizační cíle bude třeba upravit. Však EU stanovila pro vyhodnocení reálnosti stanovených cílů rok 2027. Osobně předpokládám, že do 5 let budou vozové parky obsahovat maximálně 5 procent elektrických vozidel. O vodíkové technologii nelze ještě seriózně uvažovat, současné automobily s tímto pohonem jsou pouze prototypy a okolo plnící infrastruktury a výroby samotného vodíku je ještě daleko více nezodpovězených otázek než u elektřiny,“ dodal.
Represivní prosazování Green Dealu zaplatí spotřebitel
Některé evropské země včetně Česká zavedly ekologickou přirážku na mýtné. Jak se s touto změnou čeští dopravci vyrovnali? Navíc tzv. Český Green Deal přinese další zdražení vstupů, nejen pohonných hmot. Vyplatí se na tomto pozadí již investovat do e-kamionů? Respektive, jaká je nyní perspektiva návratnosti investic do vozidel s naftovými motory? Na tyto otázky Josef Melzer odpovídá následovně: „Musím přiznat, že prosazování Green Dealu represivním způsobem, což všechny tyto přirážky nepochybně jsou, mně výrazně vadí.
Navíc zvýšení mýtného, palivové příplatky či emisní povolenky vlastně několikerým způsobem trestají za jedno a to samé. Samozřejmě veškeré takto vybrané peníze nakonec zaplatí koncový spotřebitel. Každému je jasné, že biliony na dekarbonizaci silniční dopravy nemají ani výrobci ani provozovatelé jejich techniky.“
„Už před dvěma lety to na IAA v Hannoveru vypadalo, že se vlastně nic jiného než bateriová nákladní vozidla nevyrábí a za dieselové motory se jejich výrobci stydí. Realita je ovšem dramaticky jiná. Skutečná nabídka elektrických vozidel je zcela nedostatečná co do počtu, specifikací, provozních vlastností i ceny. Ptáte-li se na perspektivu investic do vozidel s naftovými motory, je stále pro dopravce, který nechce zlikvidovat svou firmu, naprosto nevyhnutelná. Současně si myslím, že dekarbonizační úsilí nelze vést pouze s využitím elektřiny a ve vzdálené budoucnosti i vodíku, ale je třeba zkoušet i jiné cesty.
Již nyní máme k dispozici vozidla spalující bio LNG, díky zlepšené aerodynamice a řadě nových konstrukčních řešení také stále klesá spotřeba i u dieselových motorů nově uváděných na trh. Cestou k snížení emisí jsou i eko trucky neboť dvě takové prodloužené 25metrové soupravy odvezou totéž co tři standardní kamiony,“ zdůraznil Josef Melzer.
Milan Frydryšek
Foto: IAA