IAA 2010

IAA 2010: V odvětví ještě nevládne euforie, ale začíná převládatoptimismus

IAA 2010: V odvětví ještě nevládne euforie, ale začíná
převládatoptimismus

Poslední oživování trhu se pozitivně odrazilo i na letošním ročníku „výstavní skříně“ světového průmyslu výroby užitkových vozidel. Podle názoru většiny vystavovatelů a hostů lze zářijový 63. ročník největšího specializovaného veletrhu užitkových vozidel a souvisejících technologií IAA (Internationale Automobilausste­llung) Nutzfahrzeuge 2010 považovat za důkaz toho, že se odvětví dostalo minimálně do bodu obratu. Někteří vystavovatelé se netajili tím, že se jejich výroba opět rozjíždí „na plný plyn“, což dokumentovali počtem objednávek, obratu a exportu. Podle prezidenta pořádajícího Německého svazu automobilového průmyslu VDA Matthiase Wissmanna sice v odvětví ještě nevládne přímo euforie, ale začíná převládat „zdůvodněný optimismus“.

Počtem vystavovatelů se letos bienální veletrh – tentokrát pod mottem Užitková vozidla: efektivní, pružná, s jistou budoucností – ve dnech 23. až 30. září přiblížil zatím největšímu ročníku v roce 2008. Celkem se jej zúčastnilo 1751 podniků ze 43 zemí. Jejich inovační potenciál dokládal rekordní počet 272 světových premiér, dokonce ještě vyšší než v roce 2008. Klíčovými hesly byly především efektivita, stále větší důraz na zelené technologie a bezpečnost.

Téměř polovinu vystavovatelů tvořili výrobci komponent a náhradních dílů; druhou nejpočetnější nomenklaturní skupinou byli výrobci návěsů a další přípojné techniky – celkem jich bylo možné na veletrhu napočítat 204. I toto odvětví, které krize postihla zdaleka nejdramatičtěji, již podle Matthiase Wissmanna díky dvoucifernému nárůstu odbytu v letošním roce hledí do budoucna s mírným optimismem.

„S ohledem na velmi nízkou srovnávací základnu loňského roku nelze ovšem současné zvýšení odbytu přeceňovat,“ poznamenal.

„Odvětví ještě není v nejlepší životní formě, ale dělá značné pokroky při rehabilitaci,“ charakterizoval současné pocity výrobců motorových vozidel vedoucí divize užitkových vozidel koncernu Daimler AG Andreas Renchler. Po loňském propadu o 50 a více procent dává nejen největšímu světovému výrobci naději do budoucna mírné oživení v USA a nadále „doruda rozžhavený“ trh v Latinské Americe – zejména Brazílii. Dramaticky roste také odbyt v Asii, kde trh táhnou především Čína a Indie, a rovněž v Rusku. „Světový obchod se posouvá na východ: každé druhé vozidlo nad šest tun se dnes již prodává v Číně,“ řekl Andreas Renchler. Tahounem je podle něj i Indonésie; v zemi, která má více obyvatel než Německo, Francie, Velká Británie a země Beneluxu dohromady, se letos odhaduje nárůst prodeje těžkých užitkových vozidel na 87 procent. Celkem by měl světový trh nákladních vozidel do roku 2015 vzrůst o polovinu na zhruba tři miliony kusů.

„A k postupnému oživování směřuje i většina evropských trhů,“ zdůraznil Andreas Renchler. „Stále však ještě nenastal čas na odzátkování nejlepší lahve bor- deauxského,“ dodal.

Tři hlavní trendy

Odvětví užitkových vozidel se dále globalizuje, stále více se v něm uplatňuje elektrický pohon a těžiště aktivit výrobců se stále více přesouvá do služeb – tak charakterizoval Andreas Renchler poslední trendy ve výrobě užitkových vozidel. „Výrobci se již dnes připravují na přechod na elektrický pohon a vyvíjejí hybridní dodávky, autobusy i nákladní vozidla. A alternativních pohonů bude neustále přibývat, především v lehčích řadách,“ řekl Andreas Renchler. Vznětový motor bude nejrozšířenějším pohonem i v době, kdy budeme my všichni už v důchodu, ale už teď musíme myslet na to, co přijde po něm, dodal.

Na „zelenou kartu“ skutečně sázejí všichni výrobci motorových i přípojných vozidel – prakticky v každé expozici byl hybridní model nebo vozidlo s elektrickým či vodíkovým pohonem, které jsou u dodávek a autobusů již nepochybně na postupu. Za hnací motor vývoje alternativních pohonů (stále bližší) budoucnosti Andreas Renchler označil urbanizaci; v roce 2050 už bude 70 procent světové populace žít ve městech. Ale „zelená logistika“ se podle něj nebude prosazovat jen v městských aglomeracích, ve vzdálenější budoucnosti by se zcela přijatelnou alternativou pro silniční dopravu na dlouhé vzdálenosti mohl stát vodíkový pohon (palivové články). „Autobusy v tomto směru udávají tón už dnes,“ řekl.

Pro těžká nákladní vozidla pro dálkovou dopravu představuje nadále nejhospodárnější alternativu „clean diesel“. IAA v tomto směru ukázala, jakého pokroku jsou výrobci schopni dosáhnout na poli vývoje „čistého“ vznětového motoru – zlepšením spalování, moderním systémem vstřikování common-rail, úpravou vstřikovacích tlaků a objemu vstřikovaného paliva. Ve svých expozicích se předháněli v tom, aby demonstrovali, že jejich užitková vozidla se vznětovým motorem jsou stále efektivnější a přátelštější k požadavkům na ochranu klimatu; a samozřejmě že vyžadují také stále méně pohonných hmot.

Budoucí normu Euro 6 nicméně chápou tak, že minimalizaci objemu částic padnou za oběť emise skleníkových plynů, protože nová norma zvýší spotřebu motorů. Shodují se na tom, že jde o pozůstatek myšlení z doby, kdy se za hlavní nebezpečí považovaly klasické emise, nikoli emise CO2.

Ovšem i představy legislativy o dalším postupu omezování CO2 automobilový průmysl považuje za přehnané; zejména plánované snížení emisí lehkých užitkových vozidel do roku 2020 na hranici 135 gramů je podle něj nerealistické.

Napínavý bude podle Andrease Renchlera vývoj na poli služeb. Podle hesla, že „nejdražší vozidlo je to, které nejede“, očekává, že do roku 2030 mohou automobilky z každého eura za prodanou techniku získat dalších 50 centů z návazných služeb. „Dnes je to sotva polovina,“ řekl.

Čína a Turecko vpřed

Celkem 56 procent vystavovatelů přijelo do Hannoveru ze zahraničí. Obrovsky se zvýšilo především zastoupení čínských podniků, kterých bylo na veletrhu celkem 120. Obsadily také o polovinu více plochy než při posledním ročníku.

To odpovídá cestě, kterou Země středu v posledních několika letech ušla. Již dnes je jedním z nejvýznamnějších světových trhů a to platí i – nebo spíše především – pro průmysl výroby užitkových vozidel. Letos čínský trh podle informací z Čínského dne, který byl součástí doprovodného programu veletrhu, absorbuje asi šest milionů užitkových vozidel a autobusů, z toho celý milion těžkých nákladních vozidel. To je pětkrát více než v Evropě a USA dohromady; ještě před deseti lety se přitom v Číně prodalo jen 1,5 milionu vozidel. Podobně je tomu i s výrobou: již více než polovina – 5,5 z 10,6 milionu – užitkových vozidel světové produkce se loni vyrobila v Číně.

Velmi silně byly na veletrhu zastoupeny i podniky z Turecka, Indie a zemí Beneluxu. Všem byly také věnovány i zvláštní akce v rámci doprovodného programu; země Beneluxu se dokonce staly partnerskými zeměmi letošního ročníku.

Doprovodný program – sympozia, národní dny a nespočet cen

Doprovodný program veletrhu je již tradičně tak členitý, že není v lidských silách jej celý obsáhnout. Vedle nepřeberného množství odborných sympozií a seminářů (například o posledních technických novinkách za účasti zástupců předních výrobců, finančních službách pro automobilový průmysl nebo posledním vývoji v Číně) jej tvoří národní dny (letos třeba Číny nebo Turecka) a udělování nespočtu různých cen.

Například cena Trailer Innovation za přínos ke konstrukci přípojných vozidel se letos udělovala v sedmi kategoriích. V kategorii celkové koncepce ji získal nizozemský výrobce Broshuis za dlouhou soupravu s dvěma přívěsy pro provoz ve městě a v kategorii podvozek Schmitz Cargobull za podvozek s dynamickou regulací zatížení jednotlivých náprav. Poprvé se letos vystavovatelé mohli těšit i z ceny za telematiku; v jedné z devíti kategorií – za telematiku upevnění nákladu – zvítězil rovněž výrobce přípojné techniky, německá společnost Bernard Krone.

(spa)

spinner