​Hannoverský veletrh přiblížil megatrendy v odvětví dopravy

​Hannoverský veletrh přiblížil megatrendy v odvětví dopravy

Dne 29. září se zavřely brány hannoverského výstaviště a 66. ročník veletrhu užitkových vozidel je již minulostí. S 332 světovými a více než sto evropskými premiérami však předznamenává další vývoj odvětví silniční dopravy a návštěvností předčil podle prezidenta německého svazu automobilového průmyslu Matthiase Wissmanna očekávání organizátorů i vystavovatelů.

Motto letošního ročníku znělo Řízeno idejemi (Driven by Ideas) a výstižně přibližovalo to, co na návštěvníky tohoto nejdůležitějšího světového veletrhu v oblasti užitkových vozidel čekalo. Letošní ročník charakterizovala výjimečná dynamika a pohled i do vzdálenější budoucnosti. „Zde v Hannoveru se budoucnost stává realitou,“ uvedl Matthias Wissmann při slavnostním zahájení veletrhu. A promítá se to do všech oblastí, které s oborem silniční dopravy souvisí. Tedy nejen do automobilového průmyslu, ale i do řízení vlastních logistických procesů a organizace vlastní dopravy.

Elektrická mobilita, digitalizace a city logistika

Veletrhu letos dominovala tři hlavní témata: elektrická mobilita, digitalizace a city logistika. Co se týče elektrické mobility, prakticky všichni výrobci městských autobusů a dodávkových automobilů mají ve své nabídce modely s elektrickým a hybridním pohonem. Některá z těchto vozidel jsou již v běžném provozu a řada dalších se objeví v blízké budoucnosti. To znamená, že ve městech se budou stále více prosazovat vozidla s nulovými emisemi a velice tiché autobusy a dodávky. A ve střednědobém horizontu to bude platit i pro těžká nákladní vozidla v místním zásobování, což přinese do městských oblastí novou kvalitu života.

Všudypřítomná digitalizace

Digitalizace představuje jednu z nejsilnějších a nejkomplexnějších hnacích sil inovací. Konektivita a automatizace v oblasti užitkových vozidel daleko přesahují možnosti doposud běžných asistenčních systémů. Příkladem může být tzv. platooning – propojení kamionů na dálnicích a jejich elektronické a digitální propojování do kolon může výrazně snížit spotřebu paliva a emise CO2. Platooning zároveň zvyšuje bezpečnost provozu, protože propojené elektronické systémy mohou okamžitě reagovat i na nečekané situace. Další výhoda spočívá v tom, že řidiči v dálkové dopravě si mohou již předem rezervovat místo na parkovišti a díky tomu lépe rozvrhnout doby řízení.

Změny v logistice

Digitalizace posouvá výrazně dopředu i dopravu ve městech. Může přispět k větší bezpečnosti, vyšší efektivitě a celkově k lepší kvalitě života obyvatel. Kamery se záběrem 360° a senzory na vozidlech jsou rozmístěny tak, že tzv. slepé místo a s ním spojený možný vznik nebezpečných situací se stanou minulostí. Zboží bude dodáváno na vyžádání, individuálně a přesně na čas. Ve městech a velkých aglomeracích je to zatím sice stále jen vize, ale ve venkovských oblastech nebo v horách je to již možné. Dodávková vozidla vypustí drony, které doletí ke dveřím každého zákazníka. Reálně to předvedl koncern Daimler na svém galavečeru v předvečer IAA. A návštěvníci mohli tuto koncepci vidět naživo před halou č. 19. Tyto trendy, nebo spíš megatrendy, budou mít na život v městských oblastech celkově obrovský dopad – přinesou větší účinnost, zvýší bezpečnost i komfort mobility.

Přehlídka celého automobilového průmyslu

Veletrhu sice tradičně dominují expozice finálních výrobců, ale IAA je zároveň místem, kde návštěvníci mohou získat dobrý přehled o vývoji celého automobilového průmyslu, včetně jeho dodavatelů – z jejich řad byla polovina z letošních 2013 vystavovatelů. A jejich podíl na světových premiérách byl ještě vyšší – 72 procent (239 z celkových 332); nejvíce v oblasti elektrické mobility a digitalizace. A podobně tomu bylo i u evropských premiér, dodavatelé se na nich podíleli 71 procenty.

Nepřehlédnutelné byly i expozice výrobců přípojných vozidel. Přestože na první pohled se jedná o odvětví, kde na rozdíl od výroby tahačů není tolik co zlepšovat, opak je pravdou. I zde byly patrné nové trendy, jak co se týče důrazu na telematiku, konektivitu, tak i komplexního přístupu k zákazníkům. A při enormním tlaku na snižování nákladů na pohonné hmoty a omezování emisí CO2 nezůstávají stranou ani návěsy, i zde je velký potenciál pro zlepšení. Příkladem může být projet, který společně představily Mercedes-Benz a Krone, kdy soupravy vozidel obou výrobců mohou přispět ke snížení spotřeby paliva i emisí CO2 až o 20 procent.

Užitková vozidla jsou všudypřítomná

Matthias Wissmann zdůraznil také zásadní ekonomický význam užitkových vozidel, která nám umožňují užívat si mnoha příjemných aspektů každodenního života. „Užitková vozidla přivezou do obchodů 99 litrů piva na osobu a rok. Ať už mluvíme o botách, knihách či oděvech, obrat oblasti v e-commerce se zvýšil sedmnáctkrát oproti roku 2000. To by bylo nemyslitelné bez dodávkových vozidel. Dokonce i mladá generace těžila ze spolehlivých služeb poskytovaných užitkovými vozidly, protože autobusy každodenně dopraví do škol a zpět domů 2,7 milionu dětí. A jakmile mládež opustí školu, užitková vozidla přirozeně pomáhají při jejich prvním přestěhování do nového domova. Přibližně dva miliony přestěhování je ročně provedeno s po-mocí užitkových vozidel,“ řekl. Užitková vozidla jsou také často prvními pomocníky v nebezpečných situacích a při mimořádných událostech. Vozidla ambulancí a záchranných služeb vykonají ročně více než 11,7 milionu cest a hasičské vozy uhasí více než 200 tisíc požárů. Život bez užitkových vozidel by nás do značné míry vrhl zpět do středověku – nebyl by žádný odvoz odpadu, žádné čištění ulic, žádné čištění silnic v zimním období. Je zřejmé, že život bez užitkových vozidel by pohodlnější a bezpečnější nebyl,“ upozornil Matthias Wissmann.

Bezpečnostní systémy

Mathias Wissmann poukázal také na vysokou úroveň bezpečnostního vybavení moderních užitkových vozidel. Například stabilizační program ESP, varování při vybočení z jízdní-ho pruhu a asistent nouzového brzdění jsou nyní součástí standardní výbavy. Nicméně toto byl podle něj pouze mezistupeň. „Chceme daleko víc. Dlouhodobý cíl je zřejmý: řízení bez nehod v důsledku automatizace. Multifunkční kamery, radary a ultrazvukové senzory pomohou. Automatizovaná jízda je prvním, nesmírně důležitým tématem, na něž je IAA zaměřen,“ uvedl Matthias Wissmann s tím, že toto téma jde ruku v ruce s konektivitou. „V budoucnu budou tato vozidla spojena s celým světem dopravy. V reálném čase se budou navzájem informovat o možných dopravních kolonách či bouřkách. Již nyní je v moderních návěsech používáno pro sběr dat více než 400 snímačů,“ dodal.

Avšak aby byly výhody automatizace a konektivity plně využity, je třeba, aby také právní rámec držel krok s vývojem. Komplexní evropské řešení by také bylo zapotřebí pro rozšiřování digitální infrastruktury a řešení problémů se zabezpečením dat. Podobně je tomu třeba i v případě dlouhých souprav nebo u budoucího provozu autonomních vozidel.

Je třeba hledat řešení, ne se držet byrokracie

Velké úsilí je také třeba vyvinout pro další snižování emisí CO2 z nákladní dopravy. „Evropští výrobci užitkových vozidel předložili konkrétní návrhy týkající se tohoto tématu. Komplexní, integrovaný přístup může snížit emise CO2 z nových vozidel do roku 2020 o dalších 20 procent ve srovnání s úrovní roku 2005. Aby se tak stalo, všichni hráči v dopravě a logistice musí táhnout za jeden provaz. Je také jasné, že podporujeme osvědčené tržní síly namísto nekonečných byrokratických předpisů,“ řekl Matthias Wissmann.

Kombinace různých druhů pohonného ústrojí

Co se týče pohonného ústrojí, zažijeme podle VDA v budoucnu široký mix různých koncepcí. V dálkové dopravě bude hrát klíčovou úlohu nadále nafta. Nejnovější technologie dodatečného zpracování výfukových plynů činí vozidla nejen účinnější a hospodárnější, ale také čistší. „Dnešní nákladní vozidla a autobusy s motory Euro 6 jsou se svou extrémně nízkou úrovní škodlivin hvězdami na našich silnicích,“ řekl Matthias Wissmann. Zároveň se však stávají stále důležitějšími alternativní pohonné jednotky. Například zemní plyn je již využíván v autobusech a dává také potenciál pro snížení emisí CO2 v kamionech. Pro jejich nasazení v širokém měřítku je však zapotřebí snadné tankování a zásobovací infrastruktura. Roste také význam hybridních a elektrických pohonů, zejména u lehkých užitkových vozidel využívaných pro místní distribuce, protože s rozvojem měst se rozvíjí i e commerce. „Jdou ruku v ruce a je třeba, aby konektivita a elektrická mobilita zajistily, že v budoucnu bude městská logistika ještě rychlejší a bez emisí,“ zdůraznil Matthias Wissmann.

Důraz na dlouhé soupravy

„Ti, kteří to myslí s ochranou klimatu doopravdy, musejí také vzít vážně v úvahu dlouhé soupravy,“ upozornil Mathias Wissmann. Současné testování v provozu přineslo pozitivní výsledky na všech úrovních. Až 25 procent CO2 může být ušetřeno na tunu přepraveného zboží. A to bez jakéhokoli přesunu ze železnice na silnici, tedy bez negativního dopadu na podnikání železničních dopravců. „Jedná se o důležité a přesvědčivé výsledky. Potřebujeme v Německu jejich pravidelný provoz – na schválené síti, kde se již prokázala hodnota při testu v reálném provozu, která může být rozšířena,“ upozornil Matthias Wissmann.

Autobusy a alternativní pohony

Velkou měrou byly na letošním IAA zastoupeny autobusy. A nebylo náhodou, že čtyři z pěti kandidátů na titul Bus of the Year byly autobusy s elektrickým pohonem. I to naznačuje, jaký je trend ve veřejné dopravě – je to důraz na elektrifikaci a pohony a technologie, které výraznou měrou snižují hlučnost, vnější i vnitřní, a emise CO2.

IAA neustále posiluje svůj mezinárodní charakter

Veletrh IAA neustále posiluje svůj mezinárodní charakter. Letos činil podíl zahraničních vystavovatelů již 61 procent (v roce 2014 to bylo 59 procent) a počet vystavujících zemí se zvýšil na 52 (v roce 2014 jich bylo 45). Pětici nejvíce zastoupených zemí dominovala Čína (229 vystavovatelů) následovaná Itálií (145), Nizozemskem (121), Tureckem (92) a Francií (85). Více než třetina všech vystavovatelů v Hannoveru letos pocházela z Evropy (vyjma Německa) a pětina z Asie.

Přímý kontakt se zákazníky

Podle Matthiase Wissmanna byli vystavovatelé velice spokojení s návštěvností a možností představit svým zákazníkům do všech detailů své novinky. IAA se vyprofiloval ve veletrh, který se těší velkému zájmu těch, kteří mají ve firmách rozhodovací pravomoci – letos představovali 86 procent návštěvníků. Nebo jinými slovy: bylo jich více než osm z deseti, u zahraničních návštěvníků dokonce devět z deseti. A roste i počet zahraničních návštěvníků z řad odborné veřejnosti. Jeden ze tří pocházel ze zahraničí, ve dnech s největší návštěvností jich bylo dokonce 43 procent. Většina odborných zahraničních návštěvníků pocházela z Číny, Nizozemska a Polska. A další dobrou zprávou podle Matthiase Wissmanna je, že návštěvníci jsou po návštěvě IAA více ochotni investovat do nové techniky. Celkem 60 procent odborných návštěvníků, kteří rozhodují o nákupech, má v plánu investovat během dalších šesti až dvanácti měsíců do vozového parku. A více než polovina návštěvníků využila návštěvu IAA, aby získala přehled, jak a do čeho mohou investovat; u zahraničních hostů to bylo dokonce 68 procent. Nebylo ani výjimkou, že někteří návštěvníci uzavírali smlouvy již přímo na veletrhu.

Bohatý doprovodný program

Již tradičně jsou součástí veletrhu IAA i kongresy a odborné akce. Letos jich bylo 27 a zúčastnilo se jich celkem na 4400 návštěvníků. Příkladem mohou být CarIT kongres, dvě již klasická hannoverská setkání zaměřená na přepravy nebezpečných věcí a zajištění nákladu či nové sympozium New Mobility World Logistics a akce orientovaná na využití dronů v dopravě. Za účasti vrcholných představitelů politiky i obchodu Slavnostnímu ceremoniálu otevření veletrhu IAA bylo přítomno na sedm set vysoce postavených hostů z politiky a obchodu, včetně premiéra Dolního Saska Stephana Weila, evropského komisaře pro digitální ekonomiku a společnost Günthera Oettingera či spolkového ministra dopravy Alexandera Dobrindta. „IAA je jedinečným průřezem celého řetězce tvorby přidané hodnoty v odvětví, od vozidel až po dopravu a logistiku; od výrobců nákladních vozidel a dodávek, autobusů a návěsů až po mnoho středních dodavatelů. IAA se také otevírá novým skupinám, jako jsou začínající podniky,“ řekl Matthias Wissmann. 

(lan)

spinner