Hannover umožní pohled do blízké budoucnosti užitkových vozidel

Hannover umožní pohled do blízké budoucnosti užitkových vozidel

Digitalizace, konektivita, autonomní řízení a alternativní pohon jsou hlavními tahouny inovací v segmentu užitkových vozů. Tato témata stojí i v centru pozornosti 67. veletrhu užitkových vozů IAA, který se uskuteční letos v září v Hannoveru.

„Digitalizace dopravy přináší zcela nové příležitosti k tomu, abychom učinili mobilitu plynulejší a efektivnější zejména ve velkých metropolitních oblastech. Pomůže to snížit škodlivé emise. A především – digitalizace, konektivita a autonomní řízení výrazně zlepší bezpečnost provozu,“ řekl na tiskové konferenci před více než 120 novináři z celého světa prezident německého svazu automobilového průmyslu VDA Bernhard Mattes.

Význam konektivity

Digitalizace může také přispět k lepšímu propojení jednotlivých druhů dopravy v rámci dopravních a logistických sítí. „To je absolutně nezbytné. Potřebujeme propracovanou spolupráci všech druhů dopravy, abychom zvládli rostoucí objemy zboží,“ dodal Bernard Mattes. Prezident VDA vyzdvihl přednosti digitalizace na příkladu společných jízd více souprav kamionů: „Truck Platooning Challenge prokázala technickou proveditelnost propojené jízdy. Nyní je třeba přistoupit k testování v reálném provozu při plnění logistických úkolů. Jsme přesvědčeni, že systém dokáže snížit spotřebu paliva i produkci emisí CO2 až o deset procent. Dalším krokem je provést ověřování společných jízd vozidel od různých výrobců, teprve pak se ukáže komplexní využitelnost napříč celým sektorem. Základním předpokladem pro úspěšnou digitalizaci je dostupnost vhodné digitální infrastruktury. Inovativní mobilita stojí a padá s pokrytím nejnovější mobilní komunikační technologií na spolkové páteřní silniční síti.“

Elektromobilita bude jedním z klíčových témat nejnovějšího ročníku IAA. Vystavovatelé i diskutující na doprovodných odborných fórech ukáží možnosti využití, především u dodávek, městských autobusů a také pro místní distribuci pomocí nákladních elektrických vozidel do hmotnosti 26 tun. Návštěvníci veletrhu se samozřejmě mohou těšit i na předváděcí jízdy na zkušební trati.

VDA požaduje realistickou regulaci emisí CO2

„Jsme svědky intenzivního politického vyjednávání na poli ochrany klimatu. Sektor užitkových vozidel chce k všeobecnému ekologickému úsilí přispět svým dílem. Od roku 2000 se emise CO2 produkované silniční nákladní dopravou v Německu snížily o osm procent – navzdory celkovému nárůstu objemu přepravy. Emise přepočtené na tunokilometry se podařilo snížit dokonce o 35 procent,“ vyzdvihl úsilí prezident VDA. Spotřeba paliva tvoří až čtvrtinu nákladů u provozovatelů dálkové kamionové dopravy. Na rozdíl od segmentu osobních vozů se trh užitkových vozidel řídí téměř výhradně hlediskem efektivity. „Nižší spotřeba je důležitým prvkem v konkurenčním boji. Je správné, že Evropská komise v součinnosti s automobilovým průmyslem usiluje o větší transparentnost. Simulační nástroj VECTO, který dodává srovnatelná data spotřeby a emisí CO2, je ideálním řešením,“ podotkl Bernard Mattes.

Vedení VDA se staví kriticky k návrhu Evropské komisi na první regulaci emisí CO2 u těžkých nákladních vozů: „V principu jsme pro realisticky nastavenou regulaci. Návrh EK je absolutně mimo měřítko,“ řekl Bernard Mattes a připomněl, že Evropská komise plánuje snížení emisí CO2 u těžké silniční nákladní dopravy o 15 procent do roku 2025 a o 30 procent do roku 2030. Jde o hodnoty, které jsou zhruba dvojnásobné oproti cílům, které sektor považuje za dostatečně ambiciózní a současně uskutečnitelné. „Pokuty za nesplnění limitů jsou nesmyslně vysoké, až likvidační,“ dodal Bernhard Mattes. Podobně kriticky hodnotí VDA i tu část připravovaného druhého balíčku mobility, která se týká stanovení emisních limitů CO2 pro osobní automobily a dodávky. Také zde se počítá s 30procentním snížením do roku 2030. „Pro osobní vozy jde o vysoce ambiciózní, ale pravděpodobně realizovatelný cíl, pro dodávky je naprosto mimo možnosti,“ uvedl Bernard Mattes s tím, že je nutné vzít v úvahu značnou rozdílnost konstrukčních řešení v dodávkovém segmentu, kde je proto obtížné zavést standardizované limitní hodnoty. Liší se rovněž možnosti elektrifikace pohonu. Nové technologie jsou u lehkých dodávek (odvozených z větší části od typů používaných v osobní dopravě) nasazovány poté, co se osvědčí u osobních vozů. „Evropský parlament a Rada ministrů si musí uvědomit, že nastavení cílů musí být ambiciózní, avšak proveditelné. Brusel si zjednodušuje úkoly tím, že hodnoty zvažované pro segment osobních vozů prostě převádí do jinak fungujícího segmentu nákladních vozů,“ řekl Bernard Mattes.

Trh užitkových vozidel si podle aktuálních ukazatelů vede dobře. Například v západní Evropě do konce května vykázal růst o více než jedno procento. Téměř 125 tisíc prodaných kamionů je nejlepší výsledek od roku 2008. Trh roste také v nových členských zemích EU a v Rusku. Za prvních pět měsíců roku 2018 posílil trh lehkých užitkových vozidel v západní Evropě o čtyři procenta. Situace je dobrá také ve Spojených státech, kde se podařilo navázat na dynamické posilování z druhého pololetí 2017 (celkově plus 18 procent). A Čína, největší kamionový trh na světě, rovněž hlásí dvouciferný růst za období leden až květen 2018 (plus 12 procent). Všeobecně však experti očekávají oslabení jeho růstu ve druhé polovině letošního roku. Optimismus vzbuzuje rovněž brazilský trh, masivní růst vykazuje také obří trh v Indii.

Nejnovější, 67. ročník veletrhu užitkových vozů IAA se uskuteční v Hannoveru ve dnech 20. až 27. září s hlavním mottem Driving tomorrow. Akci doprovází reprezentativní setkání ob-

chodníků a odborníků The New Mobility World (NMW), které bude věnováno propojenému a autonomnímu řízení, alternativním pohonům, městské logistice a dopravním službám.

(mm)

www.iaa.de

spinner