Ford představil nová technická řešení pro současná i budoucí vozidla

Ford

Společnost Ford Motor Company, s. r. o., připravila v říjnu v Technickém školicím středisku Ford v Mělníku pro odborné novináře seminář zaměřený na technická řešení pro současná i budoucí vozidla Ford, včetně posledních novinek, které značka představila na zářijovém autosalonu IAA v německém Frankfurtu nad Mohanem. V současné době Ford uvádí na vybrané evropské trhy model Focus Flexi-Fuel nové generace a Flexi-Fuel verzi modelu Focus C-MAX – obě vozidla využívají k pohonu etanol a produkují až o 70 procent méně oxidu uhličitého (CO2) než srovnatelné konvenční modely. Motory vozidel mohou pracovat na čistý bio-etanol (E85) nebo čistý benzin či na směs těchto paliv, jež je v jakémkoli poměru připravena v běžné palivové nádrži vozidla. Vedle nižšího zatížení životního prostředí oxidem uhličitým jsou výhodou nových Flexi-Fuel modelů (v porovnání s většinou konvenčních zážehových modelů) i nižší emise oxidů dusíku (NOx). U motorů Flexi-Fuel spalujících bioetanol Ford použil tvrdší materiál pro ventily a ventilová sedla než u běžných motorů. Motory mají také specificky naladěné víceparametrické zapalování, které se dokáže přizpůsobit aktuálnímu poměru směsi bioetanolu a benzinu v palivové nádrži. Další technickou odlišností motoru na bioetanol je úprava bloku válců – protože motory na bioetanol se v chladném počasí hůře spouštějí, používá u nich Ford systém předehřívání. Filtry pevných částic DPF Ford již dnes do všech modelových řad uvádí filtry pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter). Sadu pro dodatečnou montáž filtru DPF hodlá nabídnout i pro většinu dřívějších vznětových modelů. Se zaváděním moderních částicových DPF filtrů do celé řady vznětových motorů Duratorq TDCi začal Ford již před dvěma lety. V současné době mají modely Focus a Focus C-MAX poháněné motorem TDCi o objemu 1,6 l standardně filtr DPF, verze poháněné TDCi motorem o objemu 2,0 l Ford doplňuje DPF filtrem na přání. Dalším modelem, který bude vybavován DPF filtrem, bude Mondeo. Koncept Easy Fuel pro bezpečné tankování Konstruktéři společnosti Ford of Europe současně vyvíjejí nový systém plnění palivových nádrží, který má zabránit chybnému naplnění nádrže vznětových modelů benzinem. Systém využívá speciální vložku v nalévacím hrdle, která obsahuje zařízení pro automatickou detekci průměru čerpací pistole – vlastní plnicí potrubí palivové nádrže se otevře pouze v případě, že detektor zaregistruje správný průměr čerpací pistole. Automatizovaná převodovka Powershift System Ford dále pracuje na novém převodovém systému Getrag-Ford Powershift System, který by se měl objevit v příštích modelech. V současné době nabízí škálu manuálních i automatických převodovek – od standardních pětistupňových manuálních až po bezestupňovou automatickou převodovku s plynule měnitelným převodem CVT (Continuously Variable Transmission). Nová převodovka Powershift System poskytuje výhody šestistupňové převodovky, u níž hydraulika ovládá dvojici paralelně zapojených spojek i vlastní řadicí mechanismus. Převodovka Powershift System řidiči nabízí běžný způsob ovládání konvenčních manuálních převodovek s jemnou prací automatických převodovek bez nutnosti starat se o pedál spojky. Nový převodový systém ani nezvyšuje spotřebu paliva. Moderní tříhřídelová převodovka, jejíž jedna hřídel slouží pro liché a druhá pro sudé převodové stupně, dokáže pracovat téměř jako bezestupňová převodovka. Zatímco v převodovce je zařazen jeden převodový stupeň, řídicí systém převodovky dokáže rozpoznat aktuální jízdní situaci a za dosud rozepnutou druhou spojkou předvolí buď vyšší, nebo nižší převodový stupeň. Vlastní přeřazení je potom rychlé a plynulé – dosud sepnutá spojka se rozepne a souběžně se zapne do té doby rozepnutá spojka a „čekající“ předvolený převodový stupeň se dostane do záběru. Nedochází tak prakticky k žádnému přerušení toku točivého momentu od motoru k hnacím kolům. Mikrohybridní koncept Duratorq Diesel Snížení spotřeby nejméně o pět procent slibuje podle výrobce mikrohybridní koncept, který doplňuje vznětový motor Duratorq TDCi systémem „stop-start“ a regenerativním režimem spouštěče B-ISG, který při brzdění dobíjí akumulátory. Zatímco ve smíšeném provozu dokáže mikrohybridní koncept snížit spotřebu nejméně o pět procent, v hustém městském provozu, kde vůz neustále zastavuje a zase se rozjíždí, může úspora paliva podle výrobce dosáhnout až patnácti procent. V provozu, kdy se vozidlo často rozjíždí a vzápětí zase zastavuje, například u semaforů, systém samočinně vypne motor, když se vůz zastaví. Když se řidič chce znovu rozjet, systém rychle spustí motor. Řídicí jednotka však například zabraňuje zastavení motoru při parkování. Variabilní časování ventilů V novém focusu se poprvé objeví nový motor Ford Duratec Ti-VCT o objemu 1,6 l a výkonu 85 kW (115 k), který je vybaven systémem variabilního časování ventilů. Systém Ti-VCT (Twin Independent Variable Camshaft Timing) zlepšuje plnění i vyplachování motoru, který má díky tomu vyšší točivý moment, přičemž jeho průměrná spotřeba se podle výrobce snížila až o pět procent. Systém hydraulického natáčení vačkových hřídelí je umístěn na čelní straně motoru, respektive jeho hlavy. Vačková hřídel ovládající sací ventily se dokáže natáčet v rozmezí až 50 stupňů, hřídel ovládající výfukové ventily pak v rozmezí až 45 stupňů. V nízkých otáčkách nechává řídicí jednotka systému Ti-VCT vačkové hřídele v jejich výchozí pozici, která zaručuje snadné spouštění motoru. Se stoupajícími otáčkami motoru začíná hydraulický systém natáčet vačkové hřídele v zájmu lepšího plnění a vyplachování spalovacích prostorů. Motor 1.6 Duratec Ti-VCT poskytuje maximální točivý moment 155 Nm při otáčkách 4150 min-1, maximální výkon 85 kW (115 k) je k dispozici při otáčkách 6000 min-1. (lan)

spinner