Europoslanci proti podvodům s najetými kilometry

Europoslanci proti podvodům s najetými kilometry

V České republice je nedovoleně manipulováno s tachometrem až u 42 procent ojetin. V jiných zemích EU je tato situace podobná. Poslanci Evropského parlamentu proto vyzývají Evropskou komisi, aby proti těmto praktikám v rámci EU zakročila. Koncem května to uvedla europoslankyně a členka Výboru pro dopravu Evropského parlamentu Olga Sehnalová, která je současně členkou Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.

„U nás, ale i v dalších zemích Evropy, je problém se stočeným tachometrem velmi rozšířený. Důsledkem toho pak vznikají spotřebitelům značné škody. A to nemluvím o tom, že stočený tachometr může mít ve svém důsledku vliv na bezpečnost silničního provozu,“ uvedla Olga Sehnalová., Zpráva, kterou vypracovali právě poslanci Výboru pro dopravu a o níž mají poslanci Evropského parlamentu hlasovat v dohledné době ve Štrasburku, se ovšem nevěnuje pouze současné situaci, ale navrhuje také opatření právního i technického charakteru, která by těmto praktikám měla úspěšně zabránit.

„Spolu s dalšími poslanci v Evropském parlamentu ve Výboru pro dopravu dlouhodobě prosazuji, aby se při každé kontrole vozidla v servisu zaznamenávaly údaje o počtu ujetých kilometrů. Zároveň podporuji, aby tyto údaje byly veřejně dostupné a kupující si je tak mohl sám snadno dohledat,“ dodala Olga Sehnalová. „V zemích, jako je Belgie nebo Nizozemsko, mají dobrou zkušenost se zaznamenáváním informací o vozidlech a jejich výměnou. Naposledy se k podobnému řešení odhodlalo Slovensko, které od 20. května povinně zaznamenává údaje o počtu ujetých kilometrů například nejen od STK, ale také od pojišťoven nebo policie po haváriích aut,“ uvedla Olga Sehnalová.

„Poté, co ministerstvo spravedlnosti Polska předložilo ke schválení změnu zákona, která stanovuje stáčení kilometrů jako trestný čin, bude Česká republika jedinou zemí v regionu, která podobné ustanovená ve svém právu nemá. Stejně jako nemá účinný systém na řešení tohoto problému. Přitom cesty jsou dobře známy a lze se inspirovat například na Slovensku, kde už několik dnů, přesněji od 20. května, platí povinnosti, které zásadně snižují šanci na stáčení kilometrů v osobních automobilech,“ uvedl před dvěma týdny ÚAMK.

Slovensko postupovalo k cíli v několika krocích. V roce 2016 vytvořilo registr provozních záznamů vozidel (Register prevádzkových záznamov vozidiel – RPZV). Následoval další, a to propojení s evropskou platformou výměny údajů z dopravy Eucaris. Mezi položky dané kontroly byly v závěru loňského roku zařazeny i povinné údaje o najetých kilometrech. Systém se ukázal jako účinný.

Například pokud jde o aktuálně zkontrolovaný dovoz všech vozidel z Nizozemska na Slovensko za poslední měsíce, snížil se podíl vozidel s prokazatelně stočenými kilometry z 37 procent na 10,6 procenta, tedy bezmála o tři čtvrtiny. Slovenští zákonodárci a policie jsou přesvědčeni, že situace se bude ještě dále zlepšovat a stáčení se stane doslova okrajovou záležitostí.

Výpis z RPZV bude nezbytný při jakémkoliv prodeji. Dokonce i zpětně, jestliže se potvrdí, že před prodejem došlo k manipulaci s údaji o najetých kilometrech, může být viník potrestán. Obecně pak platí, že jakékoliv porušení každého z konkrétních kroků daného systému – nedodání informací o opravě palubních přístrojů, stáčení, nepodání informace o podezření o stočení ze servisu a podobně je trestné. To první, co bude následovat, je pokuta například od Slovenské obchodní inspekce ve výši od 3000 do 100 000 €. Při opakovaném porušení těchto pravidel bude provozovateli, který je vinný porušením novely silničního zákona platné od 20. května 2018, hrozí zrušení živnostenské oprávnění, tedy zastavení podnikání.

(lan)

Foto: lan

spinner