Elektromobilita je na vzestupu, univerzálním řešením však není

Elektromobilita je na vzestupu, univerzálním řešením však není

Důraz na elektromobilitu, konektivitu a autonomní řízení dominoval celému letošnímu veletrhu IAA, který se konal v září v Hannoveru. Zároveň však bylo patrné, že elektromobilita je vhodným řešením pouze pro některé aplikace a klasický naftový pohon, respektive dnes již běžně používané alternativní pohony, mají stále budoucnost.

Ostatně potvrzuje to i volba Nákladního vozidla roku 2019. Titul Truck of the Year 2019 nezískalo žádné nákladní vozidlo s elektrickým i jiným alternativním pohonem, která byla na stáncích předních výrobců k vidění, ale nový tahač Ford F-MAX. A například značka IVECO, která pojala jako první vystavovatel v historii IAA svou expozici jako stoprocentně beznaftovou, přestože má v nabídce i sériově vyráběná elektrická vozidla, sází dlouhodobě více na plynový pohon.

Elektromobilita se však vzhledem k snaze Evropské unie a v důsledku politických rozhodnutí v Německu rozvíjí stále více a proniká i do segmentu těžších nákladních vozidel, a to především v oblasti distribuce. Přenesení znečištění ovzduší od konečného zdroje možných emisí do zdroje výroby elektrického proudu je jeví jako opodstatněné v městském zásobování, hromadné dopravě osob i dopravě na poslední míli, například u vozidel kurýrních služeb. Mimochodem, v případě Německa, které je největším podporovatelem elektromobility, a přitom se zřeklo jaderné energetiky, tedy z hlediska emisí jednoznačně čistšího zdroje, vyvolává tento trend poněkud smíšené dojmy, a to bez ohledu na tamní podporu obnovitelných zdroj.

„Letošní IAA ukazuje, že elektrická mobilita v užitkových vozidlech přichází do sériové výroby! Máme nejenom 36 elektrických model pro zkušební jízdy, které se ukázaly jako velmi populární, ale také řadu světových premiér e-van a e-autobus. A středně těžká nákladní vozidla pro distribuci se také elektrifikují,“ řekl na tiskové konferenci v Hannoveru prezident německého svazu automobilového průmyslu VDA Bernhard Mattes.

„Je obzvlášť pozoruhodné, že na mnoha stáncích byla poprvé vystavena chytrá elektrická nákladní kola, která dávají novou odpověď na otázku tzv. poslední míle. Jsou flexibilní, rychlá a šetrná k životnímu prostředí. Navíc mají mimořádně vysoký točivý moment, mohou ukládat energii z brzdění do velkokapacitní baterie a používat ji později při jízdě. Takže rozsah aplikací užitkových vozidel s elektrickým pohonem se neustále rozšiřuje. Tento typ pohonu nabízí výhody v městské logistice: je tichý, agilní, má nulové emise a má dosah, který plně uspokojuje požadavky,“ dodal Bernhard Mattes.

Další trend, který s elektromobilitou souvisí, je digitalizace. Patrný byl ve větší i menší míře prakticky u všech vystavovatelů – od výrobců těžkých nákladních vozidel a autobusů, dodávek a přípojných vozidel až po stedně velké a malé dodavatele a poskytovatele telematických služeb.

Milan Frydryšek

Foto: IAA

spinner