Iveco

EcoDaily Electric je italský příspěvek k udržitelné mobilitě

EcoDaily Electric je italský příspěvek k udržitelné mobilitě

Italský výrobce užitkových vozidel Iveco loni pod označením EcoDaily představil inovovaná vozidla řady Daily. Vyznačují se vysokou produktivitou a malými dopady na životní prostředí. Součástí nabídky vozidel podporujících udržitelnou mobilitu je i model EcoDaily Electric s nulovými emisemi.

Pro model EcoDaily Electric je charakteristické úsporné hospodaření s energií a její zpětné získávání při častém brzdění v městském provozu. Tyto vlastnosti spolu s nulovými emisemi a nízkou hlučností jej předur-čují k zásobování a dopravě osob a v centrech metropolí či v místech, kde platí přísná pravidla omezující automobilovou dopravu.

Modelová řada Electric zahrnuje furgony 35S s nosností podvozku 2600 kilogramů a furgony 50C s podvozky o nosnosti 2600 až 2958 kilogramů. Jejich přepravní objem v závislosti na hmotnosti vozidla a karoserie sahá od sedmi do sedmnácti metrů krychlových. U modelů s delším rozvorem lze zvýšit dojezd pomocí přídavné baterie. V nabídce výrobce je i vozidlo pro kombinovanou dopravu nákladu a pěti až devíti osob či minibus pro 19 cestujících.

Pohonné ústrojí

Všechny modely pohání trakční třífázový asynchronní motor s redukční převodovkou. Je umístěn ve středu vozidla a poskytuje nominální výkon 30 kW a maximální výkon 60 kW (u modelů 35S), respektive nominální výkon 40 kW a maximální výkon 80 kW (u modelů 50C). Motor slouží zároveň jako generátor pro rekuperaci energie vznikající při brzdění. Nomi-nální napětí je 278 V. Standardní zadní náprava je poháněna přes kloubový hřídel.

Uspořádání agregátů

Žebřinový standardní rám modelu Daily umožňuje umístit základní komponenty pod rovinu podlahy. Součástí standardní výbavy jsou dvě bateriové jednotky, které jsou umístěny před a za přední nápravou. Třetí baterie může být na zadním převisu a vozidla s rozvorem nejméně 3950 mm (modely 50C) mohou být vybavena i čtvrtým zdrojem v prostoru mezi nápravami.

V původním motorovém prostoru se nacházejí pomocné systémy, jako jsou nabíječky, pumpa chlazení motoru a invertoru s chladičem, elektropumpa servořízení na 270 V, dvanáctivoltové pumpy brzd, palubní dvanáctivoltová baterie a její měnič či pojistkové a rozvodné skříňky.

Trakční baterie

Vozidla EcoDaily Electric jsou vybavena trakčními bateriemi značky Zebra Z5, které byly vyvinuty speciálně pro pohon elektrických vozidel. Baterie pracují při teplotě 260 °C, a nejsou tudíž citlivé na vnější teploty. Každá z nich má vlastní řídicí a autodiagnostickou jednotku, která hlídá provozní parametry, a je vybavena i černou skříňkou, která ukládá provozní data. Náklady na likvidaci jsou již zahrnuty v pořizovací ceně. Uživatel může zakoupit vozidlo také ve verzi „bez baterií“, v tomto platí kilometrový poplatek za plnou dis-ponibilitu baterií.

Ovládání a nabíjení vozidla

Ovládání vozidla je podobné jako u modelů s automatickou převodovkou a dvěma pedály. Směr jízdy se volí pákou na přístrojové desce. Vozidlo má také přepínač pro dynamickou a ekonomickou jízdu s větším dojezdem.

Součástí vozidel EcoDaily Electric je systém palubních nabíječek, které lze kdekoli připojit na standardní pětikolíkovou evropskou zásuvku 3×32 A / 400 V. Nabíjení podle výrobce trvá do osmi hodin a spotřeba (u plně naloženého vozidla se třemi bateriemi) činí 48 kWh na 100 km.

Předpokládaná životnost vozidla je deset let a životnost baterií je stanovena na tisíc cyklů (jeden cyklus = plné vybití, půl cyklu = 50 procent vybití).

Vozidlo s omezovačem nabízí maximální rychlost 70 km/h a stoupavost 16 procent.
(lan) www.iveco.cz

spinner