IAA 2014

Dynamický vývoj užitkových vozidel potvrdilo 322 premiér

Dynamický vývoj užitkových vozidel potvrdilo 322 premiér

„Celkem 322 světových premiér na veletrhu IAA demonstruje, že průkopnický duch v sektoru užitkových vozidel stále přetrvává. Celkem 2066 vystavovatelů z 45 zemí dokládá toto zapálení odvětví pro inovace na nejdůležitějším světovém veletrhu mobility, dopravy a logistiky,“ uvedl v září v Hannoveru při zahájení veletrhu IAA 2014 prezident německého svazu výrobců automobilů VDA Matthias Wissmann.

„Žádné jiné dopravní prostředky neučinily v posledních letech takové kvantové skoky jako užitková vozidla – jsou opravdu komplexem technologií na kolech,“ zdůraznil Matthias Wissmann. „Nezáleží na tom, jak velké či malé podniky jsou, zda sídlí ve městech nebo ve venkovských oblastech, jsou-li od Severního moře či od úpatí Alp, jedno je jasné – užitková vozidla zajišťují prosperitu a práci,“ dodal s tím, že jen v Německu pracuje přímo ve výrobě užitkových vozidel 190 tisíc zaměstnanců, což je čtvrtina pracovníků v automobilovém průmyslu. A pak jsou zde ještě mnozí další, jejichž práce je na užitkových vozidlech závislá nepřímo, včetně řidičů.

„Jsme rádi, že gordický uzel normy Euro 6 byl rozetnut. Od příštího roku se také konečně investice do nejekologičtější technologie konečně díky sazbám na mýtném vyplatí. Zároveň však firmy nesmíme přetěžovat. Je naprosto nezbytné, aby náklady v dopravě a logistice zůstaly na konkurenceschopné úrovni. A to je také třeba vzít v úvahu v novém vývoji v oblasti mýtného pro nákladní vozidla,“ upozornil Matthias Wissmann.

Nákladní doprava, jak vnitrostátní, tak mezinárodní, bude podle něj v budoucnu dále růst, což se týká všech druhů dopravy, nejen silniční. „Nákladní vozidla, železnice a lodě musejí fungovat co nejlépe. Musejí být propojeny nejlepším možným způsobem, aby bylo možné dopravu dále zefektivňovat,“ uvedl Matthias Wissmann s tím, že užitková vozidla jsou však „neporazitelná“, a to především na krátkých a středně dlouhých trasách – 78 procent veškeré silniční nákladní dopravy se realizuje na vzdálenost kratší než 150 kilometrů. Užitková vozidla podle něj přepraví ročně například 2,7 miliardy kurýrních, expresních a balíkových zásilek; žádný jiný druh dopravy není pro rostoucí potřeby zásilkového obchodu vhodnější.

Rovněž tak veřejná osobní doprava by podle něj byla nemyslitelná bez silniční dopravy. Autobusy podle Matthiase Wissmanna přepraví ročně více než pět miliard cestujících, což představuje 43 procent z celkových výkonů autobusové a železniční dopravy. Navíc plně obsazený autobus spotřebuje na jednoho cestujícího na sto kilometrů jeden litr nafty a úměrně tomu vyprodukuje minimální množství emisí CO2, zdůraznil Matthias Wissmann.

Snižování spotřeby paliva a emisí CO2

V současné době jsou emise a znečišťující látky z moderních vozidel Euro 6 až o 98 procent nižší než u vozidel před 25 lety. Ve srovnání s předchozí normou Euro 5 emise NOx klesly o 80 procent a pevné částice zhruba o dvě třetiny. „Výrobci užitkových vozidel se úspěšně zhostili historické úlohy snížit množství znečišťujících látek téměř na nulu,“ řekl Matthias Wissmann. Prosazování dalších, přís-nějších norem proto podle něj již nemá velký smysl, protože vývoj vozidel, která by je plnila, by si vyžádal vysoké náklady, jež by nebyly úměrné dosaženému přínosu. „Soustřeďujeme se proto nyní na další snižování spotřeby paliva a emisí CO2. I na tomto poli jsme dosáhli velkého pokroku. V současné době čtyřicetitunová souprava spotřebovává zhruba o 60 procent paliva nutného na přepravu jedné tuny nákladu na kilometr méně než soupravy v polovině šedesátých let minulého století. Aby toho bylo možné dosáhnout, bylo nutno vynaložit obrovské investice, nebyla to procházka růžovým sadem,“ zdůraznil Matthias Wissmann.

Důraz na aerodynamiku

Nový směr, jak snížit spotřebu, tudíž i produkci emisí při důkladnějším spalování, byl naznačen při přechodu na normu Euro 6. Všichni výrobci se zaměřili i na jiné možnosti než jen na úpravy pohonného ústrojí, mimo jiné i na aerodynamiku. A ta se nyní dostává stále více do centra pozornosti. Například hlavní výrobci návěsů již představili svá řešení, která uvedou na trh s novou evropskou legislativou, jež umožní prodloužit délku vozidel o aerodynamické prvky, jež mohou přispět k dalšímu snížení spotřeby. Prakticky k dokonalosti dovedl aerodynamiku u tahačů Mercedes-Benz u svého konceptu Future Truck 2025, který nejenže představuje aerodynamicky téměř „bezodporové“ řešení, ale je schopen pohybovat se samostatně, bez řidiče.

„Velká sedmička“

Hlavním magnetem veletrhů IAA jsou vždy těžká nákladní vozidla. Nejinak tomu bylo i letos, avšak bez převratných novinek, které všichni výrobci představili již před rokem v souvislosti s nástupem normy Euro 6. Přesto byly stánky zástupců tzv. Velké sedmičky pro návštěvníky velice atraktivní. Byly v nich k vidění především všechny velké novinky, které výrobci průběžně již dříve přestavovali i s novými motory, ale také další vylepšení a premiéry. Například DAF přivezl do Hannoveru jako novinku tichý model CF Scilent určený především pro jízdy v nočních městech. Značka Iveco položila důraz na svou technologii Hi-SCR (High Efficiency SRC), kterou prezentovala s mottem „šetřit palivem ještě nikdy nebylo tak snadné“. Na jejím stánku byla výrazně zastoupena vozidla na ekologický alternativní pohon, a to nejen v lehké řadě – Daily Electric a Daily CNG, ale také u vlajkové lodi – k vidění byl Stralis Natural Power Euro 6 LNG.

MAN představil svou řadu TGX s novou motorizací D38. Důraz na spolehlivost, efektivitu a nízké provozní náklady našel své vyjádření v nové koncepci MAN TGX Effici-entLine 2, která zahrnuje ve standardu řadu prvků zvyšujících bezpečnost a snižujících spotřebu paliva. Koncern Daimler ve své rozsáhlé expozici položil u těžkých vozidel důraz na budoucnost. Dominantou byl tahač Mercedes-Benz Future Truck 2025. K vidění byl sice již v létě, ale na IAA byl poprvé přestaven i s novou aerodynamickou kabinou. Hlavním magnetem značky Renault Trucks byl čerstvý držitel ocenění Truck of the Year, řada T. Velký prostor byl ale věnován i představení projektu Optifuel Lab 2, v němž Renault Trucks spojil v jednom prototypu vozidla různé technologie určené ke snižování spotřeby a dal tak najevo, jakým směrem se v budoucnu bude sériová výroba vozidel značky Renault pravděpodobně ubírat.

K novinkám na stánku Scania patřila například nová verze systému Eco-roll, který ve spolupráci se Scania Opticruise a Scania Active Prediction šetří palivo. Vozidlo je samo o sobě schopno určit, kdy je nejvýhodnější jet z kopce na neutrál, bez použití motoru. Eco-roll se bude moci aktivovat častěji a také převodové stupně budou voleny vhodněji, než tomu bylo doposud. Na stánku Volvo Trucks nemohla chybět vlajková loď, tahač FH. Novinkou pak bylo Volvo FH16 s novou generací šestnáctilitrového motoru v provedení Euro 6. Novinkou byla v segmentu těžkých vozidel i dvouspojková převodovka I-Shift DC, která umožňuje řadit bez přerušení hnací síly.

Největší novinky u návěsů a dodávek

Velký krok kupředu byl patrný u největších výrobců přípojných vozidel. Především Schmitz Cargobull spustil automatizovanou linku pro válcování hlavních nosníků pro rámy podvozků návěsů a přiblížil tak technologii výroby přípojných vozidel technologiím používaným při výrobě tahačů. Nasadil tak vysokou laťku, na niž bude schopen dosáhnout asi jen málokdo. Výsledkem této inovace je návěs Genios, u něhož navíc nosníky náprav již nejsou upevněné svařováním, ale přišroubované, opět jako u tahačů.

K dalším novinkám značky Schmitz Cargobull patří například rozšíření nabídky vozidel s chladicí jednotkou T.KM ONE o verzi pro vysoce citlivé přepravy v multiteplotním režimu a nově navržený střešní výparník D.ZV a prostor dělený posuvnými příčkami. Jedná se přitom o více než jen o vylepšený koncept chladicí jednotky – nová chladicí jednotka Schmitz Cargobull totiž zaznamená všechny potřebné údaje v jednom integrovaném prvku. Data jsou přenášena do počítačů či smartphonů dopravce a zákazníků prostřednictvím portálu TrailerConnect®. Krone pak přišel s vlastními nápravami KTX a konceptem Vše od Kroneho (All in Krone), a to i včetně na zakázku vyrobených pneumatik s vlastní firemní značkou. Nové nápravy Krone KTX vyrábí společnost Gigant Trenkamp & Gehle, která je od ledna loňského roku součástí skupiny Krone. Jednou z premiér bylo i nové zadní LED osvětlení od společnosti Hella, v němž je při zapnutých světlech nepřehlédnutelné logo Krone, zvýrazňující se ještě více při brzdění.

Vize do budoucna

To, co bylo možné sledovat v segmentu tahačů během posledních dvou let, bylo letos patrné u lehkých užitkových vozidel – ne inovace, ale velké premiéry, ať již to byl například Van of the Year 2015 Iveco Daily, nová řada Ford Transit, nový Mercedes-Benz Vito či třeba nový Fiat Doblo. A nechyběly ani zajímavé koncepty, jako například Iveco Vision využívající technologie Dual Energy. Ta umožňuje využívat dva různé typy pohonu – jeden výlučně elektrický, který zaručuje v místě provozu nulové emise a nízkou hlučnost, a druhý hybridní (elektrický se spalovacím motorem), vhodný pro delší cesty a mimoměstský provoz, jenž snižuje spotřebu a emise CO2 až o 25 procent. Zajímavá byla i studie Volkswagen TRISTAR. Již dnes přibližuje rozmanitá řešení pro přepravu zboží a osob, která bude v budoucnu nabízet řada T6.

Milan Frydryšek

spinner