​Dopravci v září za mýto zaplatili 1,21 miliardy, meziročně o 16,3 procenta více

​Dopravci v září za mýto zaplatili 1,21 miliardy, meziročně o 16,3 procenta více

14.10. - Dopravci v září za průjezdy zpoplatněných dálnic a silnic první třídy zaplatili přes 1,21 miliardy korun. Výběry mýta tak meziročně stouply o 16,3 procenta. K růstu přispěla zejména nová struktura mýtných poplatků. Informoval o tom správce mýtného systému CzechToll. Za devět měsíců letošního roku stát za mýto utržil přes 10,5 miliardy korun.

I přes velký meziroční nárůst výběru poplatků vzrostla intenzita nákladní dopravy v září spíše zanedbatelně. Satelitní mýtný systém zaznamenal 92,5 milionu mýtných transakcí, meziročně o jedno procento více.

Výběr mýta letos zatím v každém měsíci překonal hranici jedné miliardy korun. Září je co do výše výběru třetím nejsilnějším kalendářním měsícem od začátku fungování mýtného systému v Česku v roce 2006. Rekordní je letošní březen s 1,28 miliardy korun, druhý byl letošní červen.

V následujících měsících lze podle CzechTollu očekávat další nárůst, protože podzimní měsíce patří tradičně k těm nejsilnějším. "Říjen bývá tradičně nejvytíženějším měsícem na českých silnicích z pohledu nákladní dopravy. Je však otázkou, jak se letos promítne do tuzemských přepravních výkonů krize v automobilovém průmyslu způsobená nedostatkem čipů a související omezení výroby v automobilkách. Je ale velmi pravděpodobné, že v říjnu překročí letošní výběr mýtného celoroční výběr v roce 2020,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal. Loňské výběry činily přes 11,5 miliardy korun.

Na rostoucích úhradách dopravců má letos velký vliv změna sazeb, kterou vláda schválila loni na podzim. Výše poplatků se nově počítá podle počtu náprav a hmotnosti vozidla, u znečištění je klíčová emisní norma vozu. Poplatek stoupá spolu s vyšší váhou auta a vyšším počtem náprav. Naopak se stoupající normou poplatek klesá, u vyšší emisní normy než Euro VI je nulový i pro vozidla nad 12 tun bez ohledu na počet náprav. Peníze z mýta by podle ministerstva dopravy měly být určené na omezení negativních dopadů silniční dopravy na obyvatele, kteří v okolí komunikací žijí. Typickým příkladem je stavba protihlukových stěn.

Mýtný systém funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy. Od předloňského prosince provozuje nový satelitní systém společnost CzechToll. Ke konci měsíce bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno přes 617.000 vozidel, z toho 162.000 vozů z Česka.

(čtk)

Foto: LAN

spinner