Dopravci jednali s premiérem o poklesech výkonů i zákazech jízdy kamionů

Dopravci jednali s premiérem o poklesech výkonů i zákazech jízdy kamionů

Začátkem října se zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia sešli s premiérem Andrejem Babišem a ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem. Tématem jejich jednání byl dlouhodobý pokles výkonů české kamionové dopravy, možnost podpory silniční nákladní dopravy a zatěžování dopravců řadou omezení, v poslední době především snahou o prodloužení nedělního zákazu jízdy kamionů (viz DN 19/19).

Prezident Sdružení ČESMAD Bohemia Josef Melzer nejprve Andreji Babišovi přiblížil hloubku krize, v které se česká mezinárodní kamionová doprava během posledních let ocitla. Například loni výkony českých silničních dopravců poklesly o 22 procent a podobný pokles byl patrný i v předchozích letech. A tento trend pokračoval také letos v prvním čtvrtletí, kdy oproti stejnému období loňského roku došlo k poklesu o 28 procent.

„Příčiny tohoto stavu jsou zřejmé. Jednak jsou zde problémy se získáváním nových řidičů. Politika českého státu je oproti jiným zemím při získávání zahraničních pracovníků stále naprosto rigidní. Nejvíce nás ale srážejí ekonomické podmínky, za nichž musíme podnikat. 34procentní odvody z mezd a vysoko nastavená spotřební daň z nafty nás zcela diskvalifikují ze soutěže s dopravci z okolních zemí, jako je například Polsko. To, že se snižuje výkon našich dopravců, už není jen o tom, že zajišťujeme méně přeprav na území Evropské unie, ale klesá i náš podíl na exportu a importu z a do České republiky. Přicházíme i o tyto zakázky a to je těžce akceptovatelná ztráta,“ upozornil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Dopravci podle něj požádali premiéra, aby se on i vláda tímto problémem zabývali, a dohodli se, že se sejdou s ministryní Alenou Schillerovou a ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem a projednají s nimi témata, která spadají do kompetence jejich resortů.

„Rozhodně se chceme bavit o změně ve výši spotřební daně z nafty, protože pokud je v Polsku spotřební daň z nafty o dvě koruny na litr nižší než u nás, tak při více než tisícilitrových nádržích kamionů je to nepřekonatelná výhoda pro dopravce, který má doma naftu levnější. Takže o tom se chceme bavit. Chceme jednat také o nastavení sazeb silniční daně apod.,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Český stát podle něj získává na různých odvodech a daních z každé koruny tržeb mezinárodního kamionového dopravce 60 haléřů. A jen mezi léty 2017 a 2018 tak přišel v důsledku poklesu výkonů o pět miliard korun. „I pro stát je rozhodně škoda, když naši práci převezme zahraniční dopravce, od něhož se na trase od Břeclavi po Rozvadov vybere pouze 1650Kč na mýtném a nic víc. I z toho je zřejmé, že je vhodné změnit nastavení spotřební daně z nafty. Když už jsme tranzitní zemí, je žádoucí, aby u nás tranzitující kamiony nechávaly mnohem víc peněz. To je klíč k tomu, jak nejen pomoci českým dopravcům, ale také jak posílit rozpočet,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

Stávající krizi české kamionové dopravy ještě více prohlubují i některá opatření, která na ni mají přímý dopad. „Česká dálniční síť má omezenou kapacitu, a pokud se na ní vyskytnou problémy, nejviditelnější příčinou bývají v očích lidí kamiony. A na to často reagují politici a prosazují další a další omezení pro nákladní vozidla. Například v poslední době čelíme snahám o zavedení šestitisícikorunového poplatku za vážení, pokud bude zjištěno přetížení vozidla. Přitom pokuty, které se za přetížení dávají, jsou už samy o sobě drastické a jsou nesrovnatelné s jinými zeměmi v Evropě. Devět tisíc korun za tunu navíc je víc než dostatečný postih a není důvod, aby se platilo navíc i samotné vážení,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Plošný zákaz předjíždění a nedělní zákaz jízdy

Druhým bodem jednání zástupců dopravců s premiérem byly snahy o zavedení plošného zákazu předjíždění pro kamiony a o prodloužení nedělního zákazu jízdy. Dopravci podle Vojtěcha Hromíře souhlasí s tím, že na krizových místech budou v zimě umístěné značky se zákazem předjíždění pro kamiony a že v exponovaných úsecích dálnic bude větší policejní dohled. „I my jsme toho názoru, že je to hodně o kázni řidičů, a dlouhodobě voláme po zkvalitnění státního odborného dozoru i silničních kontrol. Zásadně však odmítáme rozšíření zákazu jízdy i na nedělní dopoledne. Toto opatření by velice poškodilo především moravské dopravce, kteří by přišli o řadu zakázek. Jednalo by se o naprosto neadekvátní opatření, které by se přijímalo jen kvůli tomu, že jedno parkoviště (na Rozvadově) bývá přeplněné,“ varoval Vojtěch Hromíř.

„Chtít řešit problémy v jednom místě silniční sítě plošným zákazem jízdy je naprosto špatně. Doprava potřebuje plynulost a její výkon je třeba rozprostřít na co nejdelší časové období. Takže pokud mají zákazy nějaký smysl, tak jen v extrémních špičkách, kdy na komunikacích vznikají kongesce. Určitě ne jako gesto kvůli malé kapacitě jednoho parkoviště. Provoz je v neděli dopoledne minimální a nehodovost téměř nulová,“ dodal.

Alternativní řešení k rozšíření nedělního zákazu

Zástupci sdružení se podle něj dohodli s premiérem Andrejem Babišem na tom, že společně s ministerstvem dopravy předloží alternativní řešení k prodloužení nedělního zákazu jízdy. Toto řešení mají dopravci podle Vojtěcha Hromíře již nyní zpracované a vychází z pěti možných opatření.

Prvním z nich je vyhledání další kapacity na Rozvadově. „Každý, kdo přes Rozvadov jede, vidí, že tam jsou nevyužívané plochy. Dokonce již s částečnou povrchovou úpravou. Toto řešení je v rukou státu,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Druhou možností, která se už realizuje, je vytváření dalších parkovacích kapacit i na jiných místech. Například na odpočívkách u Rokycan a u Šlovic na D5 vznikají letos a v příštím roce nová místa, která odlehčí Rozvadovu. Navíc zde bude i infosystém o volných kapacitách na odpočívkách.

Za třetí musí Česká republika podle dopravců začít kontrolovat dodržování zákazu výkonu běžného týdenního odpočinku v kabině vozidla tak, jak to dělají v Německu a dalších zemích. Jsme přesvědčeni, že mnoho řidičů se z Německa na Rozvadov a na další parkoviště v našem pohraničí jezdí pouze vyspat. I to by uvolnilo kapacitu parkoviště na Rozvadově,“ řekl Vojtěch Hromíř

Za čtvrté má Sdružení ČESMAD Bohemia připravené dva projekty. Jeden se týká informací o obsazenosti odpočívek, ten by měl být spuštěn v příštím roce. Druhý je zaměřen především na zahraniční řidiče a jejich informovanost o zásadách bezpečného provozu na silnicích v ČR.

Pátá možnost pak je podle dopravců nejdůležitější. Měl by být povolen dojezd vozidel do místa vykládky s následným dojezdem do sídla firmy nebo bydliště řidiče. „Toto je stoprocentně velmi dobré opatření, které pomůže v létě při pátečních zákazech jízdy a také při nedělním provozu. Naši řidiči stráví více času doma s rodinou,“ uvedl Vojtěch Hromíř s tím, že sada těchto pěti opatření je pro řešení problémů na Rozvadově rozhodně lepší než zavádění plošného zákazu jízdy.

Obavy obcí z objíždění nových mýtných úseků

Dopravci podle zástupců Sdružení ČESMAD Bohemia rozumějí obavám krajů a obcí z objíždění nově zpoplatněných úseků na silnicích první třídy, avšak předpokládají, že se tak bude dít v mnohem menší míře, než obce očekávají. Sdružení také krajům a obcím nabízí jakousi zpětnou vazbu. Na základě zkušeností svých členů jim předává informace o tom, zda by toto objíždění na konkrétních úsecích dopravcům přineslo nějakou výhodu. „Vzhledem k většímu počtu najetých kilometrů by objíždění bylo většinou pro firmy nesmyslné,“ uvedl Vojtěch Hromíř. Může se ovšem stát, že nějaký dopravce nebo lokální firma, která má vlastní vozidlo a jen občas by jezdila po nově zpoplatněné trase, nebude chtít podstupovat administrativní zátěž s registrací do mýtného systému.

„Myslíme si však, že i takové firmy se časem do systému budou muset zapojit,“ dodal Vojtěch Hromíř. „Pokud někde objíždění skutečně hrozí, doporučujeme, aby v daném místě kraje a obce umístily zákazovou značku. Je to určitě jednodušší řešení než projednat instalaci značky zákaz tranzitu – i z toho důvodu, že termín tranzit u nás není jasně definován,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Kraje se podle něj snaží také dosáhnout vypracování nové legislativy, která by umožnila plošný zákaz tranzitu mimo páteřní trasy. „To však není jednoduché a nabízíme v této oblasti diskusi. Určitě nechceme, aby se objevil legislativní zmetek, který by byl v praxi nefunkční, a to jak pro dopravce, tak pro policii,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Sdružení v souvislosti s novým mýtným systémem také vyzývá dopravce, aby se již nyní do systému registrovali, protože bez ohledu na soudní spory, které jeho zavádění provázejí, je jisté, že spuštěn bude a na začátku prosince budou kontaktní místa zaplavena především zahraničními řidiči. 

Milan Frydryšek

Foto: DAF

spinner