​Dohoda o podpoře využití zemního plynu v dopravě slaví výročí

​Dohoda o podpoře využití zemního plynu v dopravě slaví výročí

Přesně 16. března uplynulo deset let od uzavření dobrovolné dohody mezi plynárenskými společnostmi a státem o podpoře využití zemního plynu v dopravě. Dohoda vyplynula z usnesení vlády ČR č. 563 z 11. května 2005, kdy byl schválen Program podpory alternativních paliv v dopravě – zemní plyn. Po deseti letech má již Česká republika vlastní Národní akční plán čistá mobilita a řadu opatření na podporu CNG. Podporu CNG i LNG potvrdila i Evropská unie schválením směrnice o zavedení infrastruktury pro alternativní paliva.

„Evropská unie za účelem snížení emisí v dopravě dokonce nařídila směrnicí 2014/94/EU výstavbu stanic pro alternativní paliva, mimo jiné právě i pro CNG a LNG,“ řekl Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Na základě evropské směrnice byl v roce 2014 připraven a v listopadu roku 2015 schválen vládou ČR Národní akční plán čistá mobilita (NAP CM). Tímto má ČR stanoveny závazné cíle pro zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, tedy i pro CNG a nově již i pro LNG. Přijatý akční plán je také zaměřen na závazky vyplývající z Plánu jednotného evropského dopravního prostoru. „Směrnice kromě rozsáhlého seznamu opatření na podporu rozvoje trhu s alternativními palivy v Evropě určuje například nezbytnou průměrnou vzdálenost mezi CNG stanicemi na 150 kilometrů a 400 kilometrů mezi stanicemi LNG na hlavních evropských komunikacích,“ dodal Jiří Šimek z ČPS.

Hustější síť plnicích stanic

„NGVA Europe, asociace, která má v současnosti 150 členů ze 40 zemí světa a jejímž hlavním cílem je podpora využití zemního plynu a biometanu jako pohonné hmoty v dopravě po celé Evropě, bude již v závěru letošního roku doporučovat členským zemím ještě přísnější opat-ření, a sice do roku 2020 alespoň jednu CNG nebo L-CNG stanici na 100 tisíc obyvatel a do roku 2025 každých 200 až 300 kilometrů stanici LNG,“ uvedl Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. První LNG stanice by mohla být postavena v ČR již koncem roku 2016 nebo začátkem roku 2017. Podle nejnovější studie Navigant Research by počet CNG vozidel do roku 2025 by mohl přesáhnout číslo 35 milionů. Z alternativních paliv je u nás o tzv. céengéčka největší zájem a ostatní alternativní pohony drtivě porážejí. V roce 2006 u nás nejezdilo ani 400 CNG vozidel. „Dnes jezdí v ČR 30krát více CNG vozidel než v roce 2006, více než 13 tisíc, 10krát více bezprašných plynových autobusů a další meziroční přírůstky jsou kolem čtyř až pěti tisíc vozidel,“ informoval Jiří Šimek. „K dispozici motoristům bylo v roce 2006 pouhých devět stanic. V ‚poločase‘, před pěti lety, jich bylo 47 a dnes již motoristé mohou tankovat u 112 veřejných CNG stanic. Asi 40 stojanů vystavěli členové našeho svazu také již na běžných čerpacích stanicích, a to asi 20 z nich na stanicích Benzina,“ dodal Jiří Šimek, místopředseda rady ČPS. Cílem NAP CM je do roku 2020 celkem 210 veřejných stanic.

Spotřeba CNG postupně narůstá

V letech 2010 až 2012 narůstala spotřeba CNG ročně zhruba o 20 procent. „Největší rozvoj CNG jsme zaznamenali v posledních třech letech, kdy byly meziroční nárůsty spotřeby kolem 40 procent. Za 10 let se tak zvýšila meziroční spotřeba CNG o 40 milionů m3. CNG zkrátka nemá z hlediska nabídky vozů, komfortu, úspory, bezpečnosti atd. na trhu alternativních paliv žádného soupeře,“ upozornil výkonný ředitel ČPS. Tomu nyní odpovídá i celá řada podpůrných opatření. Na základě NAP CM musí členské státy EU každé tři roky předložit Evropské komisi zprávu o provádění vnitrostátního rámce politiky, jako například přímé pobídky k nákupu dopravních prostředků využívajících tato alternativní paliva, předpisy ohledně parkování, daňové pobídky, vyhrazené dopravní pruhy atd. Aktualizace by měla proběhnout v roce 2018. Nyní probíhá implementace navržených opatření NAP CM a pokračování podpory CNG. Patří mezi ně i dotační programy IROP (Integrovaný regionální operační program), OPD (Operační program Doprava) a Národní programy ŽP (Národní programy životního prostředí). Celková předpokládaná alokace OP Doprava Rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva v silniční dopravě, Prioritní osa II. – veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu, je pro provozovatele CNG stanic 1,2 miliardy Kč.

Města mohou žádat o příspěvky na nákup nových vozidel

Už v usnesení vlády z roku 2005 se také konkrétně hovořilo i o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení vozidel na plynový pohon, včetně právě autobusů pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu. Nejsilněji byla taková podpora poskytnuta v loňském a letošním roce. V roce 2015 a 2016 byly vyhlášeny miliardové podpory na podporu nákupu autobusů na alternativní palivo. „Zájem měst o poskytnutí dotací na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické bezprašné autobusy nebo midibusy na CNG je velký, protože autobusy na CNG neprodukují vůbec žádné prachové částice a ještě podniky ušetří,“ pokračuje Jiří Šimek. „U podniků s 30 CNG autobusy je roční úspora přes deset milionů Kč a i pořizovací cena je výhodnější než při nákupu elektrobusů. CNG autobusy vycházejí na zhruba šest milionů korun, dlouhé vozy na 8,2 milionu,“ řekl Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. Ministerstvo pro místní rozvoj v lednu 2016 již vyhlásilo další výzvu, dotace je z IROP s názvem Nízkoemisní a bezemisní vozidla a opět je možné čerpat více než 1,3 miliardy Kč. Žádosti mohou podávat veřejné dopravní podniky do konce července 2016. Obce a kraje budou moci také už na podzim požádat o dotace v objemu 150 milionů korun na pořízení osobních CNG vozidel.

Ministerstvo životního prostředí plánuje vyčlenit tuto částku z Národního programu Životního prostředí. Dotace bude stačit na nákup až dvou tisíc aut na CNG. V neposlední řadě součástí podpory CNG je i osvěta a marketingová podpora, kterou zajišťují plynárenské společnosti, Český plynárenský svaz a státní správa.

Tomáš Johánek

spinner