Daniel Priban (TimoCom): „Doprava a logistika směřují k automatizaci a digitalizaci“

Daniel Priban (TimoCom): „Doprava a logistika směřují k automatizaci a digitalizaci“

Poskytovatel IT služeb, německá společnost TimoCom, letos na veletrhu IAA v Hannoveru představil rozšíření své dopravní platformy o důležitou funkci ukládání a stahování dokumentů. Jak TimoCom reaguje na nové potřeby dopravního a logistického sektoru a jakým směrem se hodlá ubírat, o tom jsme hovořili s ředitelem jeho české pobočky Danielem Pribanem.

„V září v Hannoveru jste představili novou funkci vaší platformy, tzv. dokument management. V čem spočívají její výhody?“

„Především jde o to, že se jedná o krok, který dává uživatelům naší platformy jasně najevo, jakým směrem se budeme ubírat. Budoucnost bude patřit digitalizaci a automatizaci. Neustále se dnes hovoří o Průmyslu 4.0, Logistice 4.0, Skladování 4.0 atd. Takže nepůjde už jen o jednoduché internetové nástěnky, na něž se bude vyvěšovat poptávka a nabídka, ale dojde na spojování různých funkcí a bude vznikat platforma, která bude přesahovat rámec logistiky.

Logistika 4.0 má vést k tomu, že procesy, které probíhají opakovaně, budou probíhat automatizovaně s co nejmenším zasahováním člověka. Jakási umělá inteligence bude sama spojovat nabídky, přejezdy, nejvýhodnější destinace, bude predikovat vývoj apod.“

„Neohrozí to, že procesy budou probíhat na základě určitých algoritmů automaticky, bezpečnost celého systému a nezvýší jeho zranitelnost zvenčí?“

„Určitě ne, bezpečnost je pro nás prvořadá. Ostatně i to je jeden z důvodů, proč uvádění novinek v této oblasti někdy zabírá více času. Každá inovace musí být bezpečná, neprolomitelná, je třeba zajistit bezpečná rozhraní a i spolehlivé propojení s firemními systémy klientů.

Ale hlavním cílem je, jak jsem již uvedl, automatizace a zjednodušení procesu výběru, predikce toho, co je pro klienta nejvýhodnější ve smyslu propojení určitých přeprav, destinací, nabídek atd. Takže dispečer by neměl vše kompletovat sám, systém by to měl udělat za něj. Digitalizace, například dokumentů, a automatizace procesu objednávání, to jsou dílčí kroky, které vedou naši budoucí platformu a naznačují směr, jakým se hodláme ubírat.“

„Takže již opravdu spíše dopravní platforma než dopravní burza…“

„Ano, dopravní platforma, toto označení nyní používáme. Již delší dobu nejsme jen burzou přeprav, protože když uživatel začne používat všechny funkce, které náš systém má, zjistí, že burza představuje jen jeho malou část. Pokud se spojí sledování vozidel, výběr optimálního řešení, dokument management, transport management, je to již komplexní dopravně-logistická platforma a k té stále více míříme. Další informace o tom, jak postupujeme, zveřejníme v příštím roce v Mnichově na veletrhu transport logistic.“

„Sledování vozidel dnes nabízejí výrobci vozidel, návěsů i řada dalších firem. V čem se vaše služba liší?“

„V tom spočívá naše další specifikum. Nevyvíjíme vlastní platformu, ale vytváříme rozhraní pro poskytovatele těchto služeb a jejich údaje sdružujeme v jediném systému spolu s dalšími informacemi, což umožňuje zvolit optimální řešení dopravního toku v reálném čase.

Jinými slovy: uživatel našeho systému má vše okamžitě a přehledně k dispozici a nemusí si sám zjišťovat jednotlivé informace a zajišťovat si k nim od různých poskytovatelů přístup. A naše postavení je v současnosti už natolik silné, že tito poskytovatelé se nám sami ozývají a mají zájem s námi spolupracovat. Když jich bylo kolem stovky, domníval jsem se, že se již blížíme k maximu, ale dnes jich je již 214.

Jsou velké nadnárodní společnosti, jako třeba výrobci tahačů, k jejichž systémům mají dopravci snadný přístup. Ale v řadě zemí působí i mnoho lokálních firem – a s nimi navazovat spolupráci by pro menší firmu bylo už složitější. Ale i jejich data se v našem systému zobrazují a jsou okamžitě dostupná.“

„S tímto obrovským množstvím dat se opět dostáváme k otázce bezpečnosti…“

„Bezpečnost při digitalizaci a automatizaci je nesmírně důležitá. Dříve byli velkým problémem tzv. fantomoví dopravci. Ale poté, co si firmy nastavily účinné bezpečnostní procesy a začaly je dodržovat, počet podvodů v této oblasti výrazně poklesl. Pokusy stále jsou, ale jen málokdy jsou úspěšné. A pokud už ano, vždy se nakonec zjistí, že došlo k nějakému opomenutí u dopravní nebo spediční firmy, tedy v důsledku lidského faktoru.

Určitým problémem je, jak tyto pokusy o podvod postihovat. Dokud nedojde ke krádeži, jedná se jen o pokus. Takže i když policii informace o pokusech oznamujeme, policie čeká na nějakou chybu těchto podvodníků, než může zakročit.

Co se týče bezpečnosti v souvis-losti s automatizací a digitalizací, všichni se samozřejmě zajímají, jaké je zde IT zabezpečení. U dokument managementu doporučujeme, aby se v něm ukládaly hlavně ty dokumenty, které jsou veřejně k dispozici. Ale i tak děláme pochopitelně vše pro to, aby přenášená data byla zabezpečená a nenapadnutelná. Ostatně i na našich vizitkách máme napsáno ,Hosted in Germany‘, což znamená, že naše servery jsou provozované v Německu, kde platí ta nejpřísnější pravidla v celé Evropské unii.“

„Jak na vaše novinky reagují uživatelé? Myslím z hlediska toho, jak je využívají a nakolik s nimi ve skutečnosti i pracují…“

„Náš systém je uživatelsky příjemný a většina klientů vše pochopí okamžitě. Ale někdy se stává, že uživatelé vůbec neočekávají, že systém toho tolik umí, a některé funkce zpočátku nevyužívají, protože si jich nevšimnou. Ale jakmile naši specialisté zjistí, že někdo nějaký produkt nevyužívá, kontaktují ho a zaškolí. A spokojenost s naší platformou neustále roste.

Hlavním tématem je automatizace logistických procesů a hledání dalších úspor, časových i jiných. Naším cílem je zautomatizovat vše, co člověk dělá denně a opakovaně, a nabídnout řešení, které tuto činnost bude vykonávat za něj, aby měl více prostoru na něco jiného.“

„Bude se jednat spíše o pevné algoritmy, nebo o inteligentní systém, který bude fungovat podle toho, jak s ním ten který uživatel pracuje?“

„Umělá inteligence je meta, které bychom chtěli jednou dosáhnout. Přestože na ní již pracujeme, jdeme zatím jednodušší cestou, kdy se snažíme zautomatizovat běžné činnosti. Ale trend je skutečně takový, a nejen v logistice, ale třeba i na silnicích, že je snaha, aby technika přemýšlela za člověka všude, kde to jen trochu jde.

Neustále důsledně analyzujeme, co vše v našem oboru lze zautomatizovat. Opět se tak vracím k tomu, že nejsme burza, ale dopravní a logistická platforma, která umí mnohem víc než jen nabídnout zprostředkování nabídky přeprav a dopravních kapacit. Doba, kdy stačilo jen naprogramovat webový server a umístit tam nabídku a poptávku, už je dávno pryč. Cesta nyní vede k větší integraci mnoha funkcí.“

„Jak se podle vašich dat projevuje příznivě se vyvíjející ekonomika na poptávce po dopravních službách?“

„V současné době vidíme, že většina přeprav se provozuje na základě kontraktů. Přestože objem výměny zboží roste s tím, jak roste ekonomika, počty spotových přeprav klesají. Je to dáno i tím, že se optimalizuje logistika, tudíž i přepravy pak probíhají na základě smluv. A tento trend je patrný i při jízdách zpět.

Milan Frydryšek

spinner