Dan Ťok chce dojednat s Kapschem úspory 750 milionů

Dan Ťok chce dojednat s Kapschem úspory 750 milionů

Ministr dopravy Dan Ťok vyzval vedení firmy Kapsch k jednání o úsporách v provozování stávajícího systému elektronického mýta. Za rok a půl do ukončení stávajícího kontraktu s firmou by mohl stát ušetřit 750 milionů Kč. Uvedl to na briefingu minulý týden. Kapsch je připravený jednat o provozu mýta od ledna 2020, úsporám současného provozu podle něj brání technické podmínky původního zadání z roku 2005.

Kapsch před dvěma týdny oznámil, že za podmínek vypsaného tendru na provoz mýtného systému po roce 2019, kdy vyprší smlouva s ním, by náklady na provoz současného systému klesly z 1,5 miliardy Kč pod jednu miliardu Kč ročně. Podle něho se nákladovost na provoz snižuje požadavkem na nižší počet distribučních míst ze současných 250 na polovinu, dále zrušením bonusu za úspěšnost výběru a také zavedením placení tzv. disážia (poplatek za platbu kartou) mimo provozovatele mýtného systému.

Dan Ťok podle svých slov vyzval generálního ředitele českého Kapsche Karla Feixe k jednání. „Vyjdeme firmě Kapsch vstříc ve všech požadavcích na úspory, například co do počtu obslužných míst. Doufám, že zareagují pozitivně. Do konce provozu mají rok a půl, tak by mohli ušetřit 750 milionů korun nebo i víc,“ uvedl ministr s tím, že uspořené prostředky by stát mohl použít na opravy silnic II. a III. třídy.

„Pokud by se měly podmínky nového tendru aplikovat na současný provoz systému, je potřeba, aby stát začal jednat o změně technických podmínek obsažených v zadání tendru z roku 2005, kterými se Kapsch musí i po prodloužení provozu pod vysokými sankcemi řídit. Při vyjednávání dodatků k mýtným smlouvám v roce 2016 nebylo podle právního názoru ministerstva dopravy možno měnit technické podmínky tendru z roku 2005 (porušení zákona),“ reagoval Karel Feix. Podle něj je paradoxní, MD nestíhá vypsat tendr na provozování stávajícího systému během 21 měsíců, ale zásadní změny stávajícího kontraktu je připravené projednat do Velikonoc.

Ministr letos při otevírání obálek s nabídkami uvedl, že tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard Kč po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a patnácti miliardami Kč. Částka 15 miliard, tedy 1,5 miliardy Kč ročně, odpovídá nákladovosti kolem 15 procent. Kapsch kontroval, že při podmínkách tendru by nákladovost stávajícího systému klesla z 15 na 8,6 procenta. Všechny čtyři nabídky preferují satelitní systém výběru před stávajícím mikrovlnným prostřednictvím mýtných bran.

(čtk)

Foto: lan

spinner