DAF XG+ 480 – vše pro efektivitu, bezpečnost a pohodlí řidiče

DAF XG+ 480 – vše pro efektivitu, bezpečnost a pohodlí řidiče

Na podzim roku 2021 představila společnost DAF Trucks novou generaci modelů DAF XF, XG a XG+ a ještě v témže roce s ní získala ocenění International Truck of the Year 2022. Nyní jsme si mohli vyzkoušet verzi tahače DAF XG+ 480 FT 4x2 i na českých silnicích, a to jak jinak než v plně naložené čtyřicetitunové soupravě.

To, co bylo zřejmé již při premiéře v Malaze, platí stále. Kabina působí velice odlišně o kabin vozidel, která vídáme dnes na silnicích. I bez důkladnější obhlídky je zřejmý důraz na aerodynamiku, který u modelu, který jsme si mohli v Česku vyzkoušet, podtrhovala nepřítomnost vnějších zrcátek, jež jsou nahrazena kamerami. Odlišný vzhled je dán i tím, že Evropská komise zavedla nové předpisy týkající se hmotností a rozměrů s cílem umožnit větší snížení emisí (CO2) a zvýšit bezpečnost silničního provozu a pohodlí pro řidiče. A DAF těchto nových limitů využil v plné míře.

Lepší aerodynamika

Prodloužení kabiny umožnilo nejen zlepšit aerodynamiku, ale také zcela přepracovat pracoviště řidiče. Prostorný interiér, široké pohodlné lůžko, dostatek úložného místa, ale také výborný výhled do okolí, který mohou ještě zlepšit volitelné kamery místo vnějších zrcátek vykrývající většinu prostoru kolem soupravy.

Vedle kamer k lepší aerodynamice přispívají zakřivené čelní sklo, elipticky tvarované rohové panely, aerodynamické kryty A sloupků, spodní deska s integrovaným deflektorem vzduchu a jedinečný design deflektorů prostoru pro kola. Svou roli hrají i opatření přijatá k dosažení optimálního motorového prostoru nebo proudění vzduchu pod kabinou.

Vozidla oceněná titulem International Truck of the Year 2022 mají inovované pohonné ústrojí, přičemž změny zahrnují nové technologie motorů a převodovky i inovace zadní nápravy.

Modely DAF XF, XG a XG+ jsou standardně vybaveny automatizovanou převodovkou TraXon. U modelů XF, XG a XG+ je k dispozici kompletní řada aktivních bezpečnostních zařízení. Patří mezi ně například brzdový asistent, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a světla nouzového brzdění. Nejnovější verze pokročilého nouzového brzdového systému (AEBS 3) je schopna zajistit autonomní nouzové brzdění, které pomůže zabránit srážce se stojícími i pohybujícími se vozidly z rychlosti až 80km/h. Systém asistenta odbočování City Turn Assist detekuje ostatní účastníky silničního provozu nebo objekty na straně spolujezdce.

Jízda po dálnici D1

Tahač, který jsme si začátkem září mohli vyzkoušet v Čechách, byl poháněn třináctilitrovým motorem MX‑13 Euro 6 s maximálním výkonem 355kW (483 k) při otáčkách 1600 min‑1 a s maximálním točivým momentem 2500Nm při otáčkách 900 až 1125 min‑1.

U přistavené plně naložené soupravy bylo ihned zřejmé, že na aerodynamiku se klade velký důraz. Patrné to bylo jak na samotném tahači, tak na návěsu s aerodynamickými prvky.

Vozidlo bylo určené pro dálkovou dopravu a tomu odpovídala i trasa jízdy – z českého zastoupení značky DAF v Jažlovicích po dálnici D1 směrem na Brno a zpět. Opětovná rekonstrukce nedávno zprovozněných dálničních úseků, místy kolony, jinde plynulý provoz i táhlá stoupání, to vše odpovídalo reálnému provozu v dálkové kamionové dopravě.

Opět se nám vrátili první dojmy z představení nové generace v Malaze. Prostorná a pohodlná kabina, vynikající výhled vpřed i do stran, všechny ovládací a informační prvky tam, kde je řidič očekává, to vše přispívá k pohodě a usnadňuje náročnou práci.

Nástup je po třech schůdcích, které jsou při zavřených dveřích z větší části zakryté. Téměř rovná podlaha s pouze malým převýšením nad motorem dovoluje snadný pohyb osádky, pohodlná sedadla a dokonalý výhled, díky němuž lze spatřit i nižší osoby v bezprostřední blízkosti před vozidlem, a to i bez pohledu do monitoru kamer, zvyšují pocit bezpečí z jízdy.

Točivý moment motoru se při jízdě po dálnici jevil jako naprosto dostatečný. Vozidlo si lehce poradilo i s táhlými stoupáními, ACC usnadňoval jízdu v kolonách a tempomat citlivě reagoval na topografii terénu. Příjemná byla i nízká hlučnost v kabině, ke které přispívá nejen samotné odhlučnění, ale také dobrá aerodynamika vozidla.

Účinná motorová brzda

Své místo má také účinná motorová brzda, která funguje i při nízkých rychlostech. Prostě vše vychází vstříc dopravcům, kterým jde nejen o efektivitu provozu, ale kteří také potřebují zajistit pohodlné, bezpečné a snadno ovladatelné vozidlo, jež zvládnou obsluhovat i méně zkušení řidiči. To však neznamená, že ti zkušenější by se nudili. Naopak, jsou schopni plně využít všech podpůrných systémů, které jízdu ještě více usnadňují a snižují spotřebu nafty.

I dva roky po premiéře lze říci, že nová generace modelů DAF XF, XG a XG+ stále představuje na silnicích nepřehlédnutelnou techniku, která zohledňuje potřeby dopravců i řidičů.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner