​DAF přichází s novým řešením pro zvýšení kapacity souprav

​DAF přichází s novým řešením pro zvýšení kapacity souprav

Stále narůstající nároky na silniční dopravu a kritický nedostatek řidičů nutí výrobce hledat nová řešení. Pokud zůstaneme v Evropě s její již poněkud zastaralou dopravní legislativou, mnoho možností není. Je-li šířka (2,55 m) i výška vozidla, respektive jízdní soupravy (4 m) striktně limitována, můžeme buď zvětšit délku, nebo snížit výšku podvozku tak, aby zbylo více místa pro nástavbu.

Protože první zatím není možné, uvítali jsme možnost bližšího seznámení s velkokapacitní evropskou soupravou složenou z tahače 4 × 2 DAF XF460 FT s budkou Super Space Cab a třínápravovým návěsem Schmitz, v nízkoložném provedení, tedy Low Deck, respektive MegaTrailer. U původního provedení tahače DAF Low Deck byla výška točnice 96 cm, ale nyní je to jen 91 cm. Při legislativně přípustné výšce zbývá na návěs 309 cm, což umožňuje vnitřní ložnou výšku skříně plné 3 m. Často používané standardní kontejnery s výškou 1 m tak lze na sebe umístit tři. Ložný objem zvětšený o zhruba 15 procent je pro dopravní společnosti i jednotlivé zákazníky velmi atraktivní.

Pracoviště řidiče

Budka Super Space Cab nezapře barvou Oranjes Nizozemsko a její interiér – kabina – poskytuje řidiči, případně osádce prostor nadstandardní. Přístup po trojici schůdků je s použitím oboustranných madel dostatečně pohodlný a zaujetí té správné pracovní pozice je velmi snadné. Všestranně nastavitelné, vzduchem odpružené a kůží čalouněné sedadlo řidiče a nastavitelná poloha volantu jsou samozřejmostí. Nadstandardem je však stejné sedadlo i pro spolujezdce. Rozmístění přístrojů a ovladačů je z hlediska ergonomie přímo učebnicové. Ovládání řady funkcí včetně tempomatu CC (Cruise Control) je na volantu, volič režimu automatizované dvanáctistupňové převodovky vpravo pod volantem a ovladač zajišťovací brzdy u volantu na přístrojové desce, tedy v oblasti intuitivně lehce dostupné. Na středovém panelu jsou potom další, méně často využívané ovladače, včetně ovládání soustavy vytápění a větrání a klimatizace kabiny. K dokonalému výhledu slouží velké čelní sklo a elektricky ovládaná a vyhřívaná velkoplošná zpětná zrcátka, hlavní vpravo a vlevo a dvě pomocná před vůz a vpravo na krajnici. Centrální zamykání a elektrické ovládání skel dveří je již běžné.

Řidič však tráví v kabině i dobu, kdy neřídí. K pohodlí mu slouží široké a pohodlné lůžko a velký počet odkládacích schránek a prostorů s celkovým objemem 535 l a k tomu ještě chladnička 42 l. Programovatelné sedmidenní vytápění kabiny je nezávislé. Rozhlasový přijímač s funkcí pro dopravní vysílání a konektivitou USB pro iPod nebo iPhone je připojen i k anténě pro AM/FM, GSM a GPS.

Jízdní vlastnosti

Podvozek tahače na pneumatikách 375/45 R22,5 vpředu a 315/45 R22,5 vzadu má světlou výšku jen 110 mm, což předpokládá provoz po velmi kvalitních vozovkách. I zde však mohou být větší zlomy, například vjezdy do areálů, nájezdové rampy apod. Protože obě nápravy mají vzduchové odpružení, je řešení snadné. V případě potřeby lze světlou výšku zvýšit až o 50 mm, což je při opatrné jízdě dostačující. Vůz má nové zavěšení a vedení poháněné nápravy, kde se vhodnou kinematikou závěsů podařilo eliminovat nepříjemné přiřizování (natáčení) nápravy při jejím nesymetrickém, respektive jednostranném propružení.

Přestože jízdní vlastnosti soupravy jsou vynikající, musí si řidič zvyknout na vozidlo konceptu „vše na vzduchu“. Podobně jako v legendárním Renaultu AE1 (Magnum) vůz sice jede přesně tam, kam chcete, ale vy v něm jaksi plujete. Výkonný motor MX13 340 kW (462 k), 2300 Nm a dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic jsou základem velice pohodlné a příjemné jízdy. V táhlých stoupáních brdských kopců na D4 v okolí Dobříše a Mníšku udržela plně vytížená čtyřicetitunová souprava rychlost nejméně 65 km/h, přičemž tempovat ACC/PCC (Adaptive/Predictive Cruise Control) byl nastaven na 85 km/h. Toto nastavení dovolovalo v klesáních rychlost až 88,5 km/h. Rozdíl mezi ACC a PCC je zásadní. Při jízdě s ACC řazení, akceleraci i brzdění plně ovládá elektronická řídicí jednotka, čímž udržuje rychlost a také bezpečný odstup od vozidla vpředu. K vymoženostem elektroniky patří proto systémy jako FCW (Forward Collision Warning) – varování před možnou kolizí vpředu, AEBS (Advanced Emergency Braking Systém) – aktivní nouzové brzdění, HH (Hill Holder) – pomocník pro rozjezd do stoupání – či LA (Line Assistant) – pomocník pro jízdu mezi čárami jízdního pruhu.

Systém PCC spolupracuje přes GPS s 3D mapou trasy, takže může předem odhadnout potřebu řazení, akcelerace či brzdění, čímž vlastně nahrazuje oči řidiče. Systém využívá kinetické energie (setrvačnosti) soupravy a inteligentní převodovka přechází do stavu EcoRoll, což je vlastně obdoba krátkodobé jízdy na neutrál. Další sofistikovaný systém VSC (Vehicle Stability Control) zasahuje prostřednictvím ABS a ASR do stavů na jednotlivých kolech a zajišťuje tak směrovou stabilitu jízdy. Ve stoupáních do 4,5 % byly na naší trase využívány jen tři nejvyšší rychlostní stupně a hladina akustického tlaku, čili hlučnost v kabině, byla pod 72 dB, což je velmi málo; hovor osádky nebo poslech rozhlasu byl naprosto pohodový. Akustický komfort v kabině lze označit za výjimečný.

Údržba

Z celé řady údajů, které sleduje elektronická řídicí jednotka, jsou pro řidiče důležité jen některé. Vzájemnou komunikaci proto zajišťuje systém DPA (Driver Performance Assistant) s 5” displejem, což je jakýsi chytrý pomocník, který vede řidiče k nejúspornějšímu způsobu jízdy. Běžnou denní kontrolu zajišťují přístroje a řidiči stačí jen obejít soupravu a vizuálně kontrolovat normální stav. Pro případné čištění čelního skla jsou v nárazníku a masce chladičů integrovány pohodlné schůdky. Při dodržování předepsané péče o vozidlo a využívání služeb smluvních servisů poskytuje DAF v prvním roce záruku bez omezení a v druhém a třetím záruku na ústrojí pohonu s omezením na 500 000 km.

V seznamovacím režimu jsme na trase 100 km spotřebovali 40 l nafty při průměrné rychlosti 64 km/h. Výsledek nic moc, ale zaškolený řidič profesionál se zcela bezpochyby dostane pod hranici 35 l / 100 km a zkušený tovární řidič říká, že na rovinaté trase lze dosáhnout i méně než 30 l / 100 km. Nezapomeňte však, že objemově vezete nejméně o 10 procent nákladu více.

Ing. Branko Remek, CSc.

spinner