DACHSER představil bezemisní zásobování v centru Stuttgartu

DACHSER představil bezemisní zásobování v centru Stuttgartu

V německém Stuttgartu spustila společnost DACHSER projekt Emission-Free-Delivery. Zásobování exponovaného centra města na ploše pěti kilometrů čtverečních zabezpečuje výhradně vozidly na elektropohon, a stal se tak prvním logistickým providerem, který zavedl bezemisní doručování sběrnou službou i pro těžké paletizované zboží. O tom, jak projekt funguje, se mohli během říjnové návštěvy Stuttgartu přesvědčit i čeští novináři.

Více než 500 měst v celé Evropě již zavedlo zákazy a omezení vjezdu do svých center a pěších zón pro vozidla na konvenční pohon. To je spolehlivým indikátorem toho, kudy se bude zásobování center měst, tzv. city logistika, v budoucnu ubírat. I ve Stuttgartu se už delší dobu objevují aktivity pro zákaz vjezdu aut do centra města. Od loňského roku schválilo město ve dnech se zvýšeným znečištěním prachovými částicemi zákaz vjezdu kamionů na dieselový pohon s emisní normou EURO 4 a nižší. DACHSER, přestože veškerá jeho technika jezdí ve standardu EURO 5 a vyšším, zde spustil pilotní projekt bezemisního zásobování vloni. „Sami jsme si určili bezemisní zásobovací zónu pro zásilky sběrné služby,“ řekl Stefan Hohm, corporate director divize Corporate Solutions, Research & Development společnosti DACHSER. Výchozím bodem pro zásobování centra Stuttgartu je 16 kilometrů vzdálená pobočka DACHSER Kornwestheim. Tam jsou zásilky od zákazníků Dachseru z celé Evropy dopraveny konvenčními dieselovými kamiony. Všechno zboží, které je určené pro bezemisní zónu DACHSER o velikosti téměř pěti kilometrů čtverečních v centru Stuttgartu, je dále přepravováno elektromobily.

Bezemisní flotila je kompletní

„Naše flotila ve Stuttgartu zahrnuje 7,5tunové rozvozové vozidlo FUSO eCanter od značky Mercedes-Benz a deset nákladních elektrokol, která jsou provozována naším partnerem Velocarrier,“ vysvětlil Stefan Hohm a dodal: „V letošním roce jsme také přidali 18tunový Mercedes-Benz eActros, na který jsme přes rok netrpělivě čekali. Tím je naše flotila pro bezemisní zásobování centra Stuttgartu kompletní.“

Každý den se do této zóny vyexpeduje kolem 85 zásilek. Dvacet z nich je ke svým příjemcům dopraveno elektrokolem, zbytek rozvážejí elektrická nákladní vozidla eActros a Fuso eCanter. Elektrokola přitom na svoji poslední míli vyrážejí z microhubu provozovatele společnosti Velocarrier v samém centru města, kam zásilky do hmotnosti 250 kilogramů doveze elektromobil z pobočky DACHSER Kornwestheim. Elektrokola, tzv. pedeleky, jsou vybavena přívěsem, do kterého se přesně vejde europaleta o rozměrech 120 × 80cm, celková hmotnost nákladu pak může být až 250 kilogramů. I s přívěsem má toto elektrické nákladní kolo úctyhodné rozměry – 160cm na výšku, 90cm na šířku a celkovou délku kolem tří metrů. Tato elektrokola mají navíc dovoleno používat i cyklostezky a jednosměrné silnice v obou směrech. Do centra města se elektrokoly přepravují například kancelářské potřeby nebo kosmetika. „Využití nákladních elektrokol je odpovědí na dopravní zácpy a kolapsy, nedostatek místa, tlaky na snížení znečištění a restrikce pro vjezd automobilů na dieselový pohon,“ vysvětlil Stefan Hohm.

Stuttgartský projekt zásobování ukazuje výborné výsledky. V rámci celého přepravního řetězce v kombinaci s využitím elektromobilů na poslední míli a konvenčních vozidel pro sběr zásilek v ostatních městech a pro dálkové přepravy se díky tomuto logistickému modelu zásobování sníží u každé zásilky emise oxidu uhličitého o 23 procent, o 26 procent emise oxidů dusíku a o 32 procent jemného prachu. „Do centra města denně dostaneme celkem 20 tun zboží bez emisí a to je úctyhodný výkon,“ dodal Stefan Hohm.

Ekologicky i v jiných městech

DACHSER v souladu se svojí strategií udržitelného rozvoje vyvinul pro city logistiku tzv. Toolbox – soubor nástrojů, inovativních strategií a postupů, ke kterým mají přístup všechny pobočky v síti DACHSER a mohou vytvářet řešení přímo na míru příslušnému městu či regionu. Na bezemisní zásobování pedeleky tak kromě Stuttgartu vsadily i pobočky DACHSER zásobující centrum Kolína nad Rýnem, Karlsruhe a Freiburgu. Elektromobily potom DACHSER testuje například i v Berlíně. Kromě toho všechny pobočky DACHSER v Německu získávají elektřinu výhradně z vodní energie. Tato elektřina se pak používá i k nabíjení elektrických vozidel.

„Co se snižování emisí i dopravního zatížení týče, vykazuje tento projekt výborné výsledky. Přitom je ale nutné uvést i to B takového projektu – vozová technika na elektropohon je v porovnání s konvenčními pohony výrazně dražší, narážíme na nedostatek prostor pro microhuby, na kapacitu běžné elektrorozvodné sítě i na nedostatek dobíjecích stanic,“ uzavřel Stefan Hohm.

(mna)

Foto: DACHSER

spinner