​Co přineslo září 2016 v dopravě

​Co přineslo září 2016 v dopravě

Dnes věnujeme pozornost několika skutečnostem z poslední doby, které se odehrávají výrazně za hranou zákona. Počátek léta charakterizuje nárůst počtu krádeží dopravovaných zásilek v tak zvaném regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika), jak o tom informuje TAPA (Asociace na ochranu dopravovaných hodnot). V letošním druhém čtvrtletí se jejich počet zvýšil proti stejnému období loňského roku o 92,2 procenta, když počet krádeží dosáhl podle čtvrtletní zprávy TAPA čísla 598 případů, jež jí byly ohlášeny. V prvním letošním čtvrtletí šlo o 444 případů, při navýšení oproti loňsku o 115 procent.

Ztracenou hodnotu za druhý kvartál vyčíslila TAPA na 19 milionů € (513 milionů Kč). V těchto statistikách bylo i 21 krádeží, jejichž škody převyšovaly částku 100 000 € a u sedmi z nich přesáhla škoda dokonce 1 milion € . Přes 91 procent případů se odehrálo v šesti zemích: ve Velké Británii, v Nizozemsku, Německu, Švédsku, Rusku a Itálii. Na samotnou Velkou Británii připadalo 284 případů, neboli 47,5 procenta regis-trovaných krádeží. Většina zboží byla ukradena z nákladních automobilů, jež byly odstaveny v nezabezpečených parkovacích prostorách při vykonávání předepsaného odpočinku řidičů. Uvádí se, že zloději stále snadněji překonávají starší techniku ochrany na vozidlech, zejména od startu 3D tiskáren. Vždyť vázací lanka a plomby mají původ v šedesátých letech, některé i dříve.

Zahraniční svazy dopravců také varují své členy před další rozmáhající se trampotou, a sice falešnou, podvodnou fakturací. Současně se podávají návody, jak jí čelit. Často se přitom vychází z vícebodového návodu Mezinárodní obchodní komory (ICC) a její složky Commercial Crime International. Pár bodů na ukázku: zásadní je výchova vlastních pracovníků, jak si počínat při podezření na podvodnou fakturaci; zvláštní pozornost se věnuje ohlášeným změnám bankovních kont partnerů a jejich externímu ověření; při pravidelných platbách se stanovuje jeden bod kontaktu, ke kterému se platby adresují; je žádoucí také opatrně zvažovat, kolik informací je vhodné uvádět o zákaznících na vlastních webových stránkách.

Těžko lze přejít silniční bezpečnost. Evropská komise přijala nedávno sérii pravidel, včetně mezinárodní klasifikace jejího porušování z pohledu dopravního práva. Členské státy ji mají zavést od 1. ledna 2017. Jedná se ve zkratce o překračování dob řízení, nedodržování dob odpočinku, manipulaci s tachografem, neposkytnutí správné dokumentace při kontrole, překročení maximální povolené hmotnosti, řízení technicky problémových vozidel, podvody s řidičským oprávněním a porušení zásilky. Pokud dopravce poruší jednu z těchto kategorií, může to vést od ztráty dobrého jména až po ztrátu povolení pro dopravu v rámci EU. A státy budou mít povinnost si informace o těchto deliktech vyměňovat v rámci elektronického ERRU (Evropského registru podniků silniční dopravy). 

Závěrem kauza největší: Evropská komise EU uzavřela udělením pokut (skoro tři miliardy € ) šetření kartelu výrobců nákladních automobilů, kteří na jeho základě po 14 let (1997 až 2011) neoprávněně zdražovali svá vozidla. Na kartelu se měly podílet Daimler, MAN, DAF, Iveco a Volvo/Renault (u značky Scania řízení není ještě uzavřeno). Částky zdražení vztažené na vozidlo jsou enormní: mezi 7000 a 30 000 € za nákladní vozidlo od šesti tun povolené celkové hmotnosti. Vychází se z navýšení od 10 do 20 procent. I malí dopravci za uvedených skoro 15 let nakupovali více vozidel. V některých zemích chtějí mnozí kupující za přehnané ceny náhrady škod, neboť odezva na odhalený kartel je velká. Formují se společné žaloby a právní kanceláře mají napilno, protože po konci roku může dojít k promlčení. Jsou také možná mimosoudní vyrovnání, která někteří výrobci naznačují. V Německu kupříkladu podnikatelský svaz Logistik S-H (UVL) ustavuje s externí právní kanceláří vyjednávací komisi, která bude usilovat o odškodnění. UVL odhaduje škodu u svých 400 členů se zhruba 2200 nákladními vozidly až ke 100 milionům € (27 miliard Kč). Věřme, že i u nás mají příslušné svazy tuto věc pevně v rukou.

Jiří Kladiva

spinner