ČESMAD Bohemia: „Trváme na zrušení rozšiřování mýtného“

ČESMAD Bohemia: „Trváme na zrušení rozšiřování mýtného“

„Jsme rádi, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v komentáři k prvoinstančnímu rozhodnutí o zrušení výběrového řízení na provozovatele mýtného systému uvedl, že problémem je i rozšíření zpoplatněných úseků o 900 kilometrů, byť v kontextu toho, že není jasný konečný rozsah.“ Uvedl to generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř s tím, že sdružení toto rozhodnutí považuje od začátku za špatné.

V tendru na provozování mýtného systému po roce 2019 zvítězilo konsorcium společností Czech Toll a Sky Toll. Tendr před dvěma týdny zrušil ÚOHS. Ministerstvu dopravy vyčetl především rozšíření zpoplatněných úseků, které je podle úřadu stanoveno neurčitě, a rovněž způsob předávání zadání tendru jednotlivým uchazečům na přepisovatelných nosičích. Rozhodnutí zatím není pravomocné a ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že ministerstvo proti rozhodnutí podá rozklad.

Procesní záležitosti dopravci nechtějí posuzovat

„Vzali jsme na vědomí, že ÚOHS zatím rozhodl o zrušení výběrového řízení v první instanci. Nechceme posuzovat procesní záležitosti. Ale jsme rádi, že ÚOHS má také výhrady k rozšiřování zpoplatněných úseků, což jsme dopisem premiérovi odmítli už 11. listopadu 2016. Bylo by na místě, kdyby se koaliční odborníci, kteří rozšíření prosadili, k němu přihlásili a sdělili konkrétní důvody, které je k tomu vedly. Myslím, že tento nápad zrovna pan ministr Ťok tehdy nehájil,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„Pokud by stávající výběrové řízení bylo zrušeno, byla by to příležitost k tomu, aby se rozhodnutí vlády o plánovaném rozsahu změnilo a aby se upřednostnilo rozumné řešení, za něž považujeme provoz stávajícího systému ve stejném nebo jen evolučně změněném rozsahu. Je funkční, vyzkoušený a nevyžaduje žádnou změnu na straně uživatelů, což je pro nás taky velice důležité. A vytvořilo by to prostor k dalšímu rozvoji uživatelského komfortu systému, který je dlouhodobě naším cílem a dohadujeme se o něm s provozovatelem a ŘSD již od počátku zavedení stávajícího systému,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Sdružení ČESMAD Bohemia podle něj vychází i z informací, že cena za provoz, pokud by stávající tendr byl zrušen, by mohla být dokonce ještě nižší.

Zpoplatnění by bylo možné zkombinovat se spotřební daní z nafty

„Víme, že je velice těžké vysoutěžit takovou zakázku, ale hlavní závada výběrového řízení, stanovený rozsah zpoplatnění, je něco, s čím se jako dopravci nechceme smiřovat. A není to o tom, že bychom nechtěli platit mýto a že bychom byli raději, kdyby žádné nebylo. Naopak, dovedeme si do budoucna představit, že bychom se dohodli na rozumném konceptu zpoplatnění komunikací v kombinaci se sazbou spotřební daně z nafty. Je to pro nás důležité i proto, že například v Polsku je spotřební daň na naftu nižší než v České republice, což dává našim konkurentům obrovskou výhodu,“ uvedl Vojtěch Hromíř s tím, že dopravci mýtné neodmítají, pouze u něj chtějí co nejnižší náklady, spravedlivost a chtějí ho platit tam, kde to má ekonomický smysl.

Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner