​České firmy využívají CNG stále více, náklady na pohonné hmoty mohou být i poloviční

​České firmy využívají CNG stále více, náklady na pohonné hmoty mohou být i poloviční

22.11. - Česko zaostává ve využití alternativních pohonů u firemních vozů. Výjimkou je však stlačený zemní plyn (CNG), kde naopak dominuje. Vyplývá to z průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), podle něhož jsou auta na CNG součástí šesti procent autoparků českých firem. Podle odborníků roste spotřeba CNG i počet plnicích stanic, kterých už je v Česku 165. CNG pohon je u firem stále oblíbenější, protože díky němu mohou srazit náklady na pohonné hmoty až na polovinu ve srovnání s benzínovým motorem.

Česká republika ve srovnání se zbytkem Evropy výrazně zaostává ve využívání alternativních pohonů ve firemních vozových parcích. Až na CNG jsou všechny tyto pohony zastoupeny v našich autoparcích mnohem méně než v jiných zemích. Ukazují to výsledky letošního průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), který si nechává každoročně zpracovat společnost Arval napříč velkými i malými evropskými firmami z různých výrobních odvětví.

„Nejvýraznější rozdíl lze sledovat v elektromobilech, které jsou součástí 9 % evropských autoparků a o jejich nákupu přemýšlí 21 procent oslovených manažerů. V Česku naproti tomu firemní fleety s elektromobilem netvoří z celku ani jedno procento,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader ARVAL CZ. Podobně neslavně jsou na tom v Česku i plug-in hybridy a ani klasické hybridní automobily čeští manažeři téměř nevyužívají. Zcela opačná je však situace u vozidel na CNG.

Podle průzkumu CVO jsou auta na stlačený zemní plyn u českých firem součástí 6 % autoparků a dalších osm procent zvažuje jejich pořízení. „V kategorii velkých společností má auta na CNG dokonce 16 procent z nich a dalších 19 procent o tomto palivu uvažuje,“ dodává Tomáš Kadeřábek s tím, že v ostatních sledovaných zemích výzkum zjistil přítomnost CNG pohonu jen ve třech procentech autoparků a záměr si ho pořídit vyslovilo sedm procent dotazovaných.

Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) lze vysledovat, že povědomí o výhodách CNG ve firmách se zvyšuje, čímž roste i obliba těchto aut a jejich počet. Česká republika patří s vozovým parkem o počtu zhruba 19 tisíc CNG aut a s rostoucí sítí veřejných plnicích stanic, kterých je v současnosti již 165, k zemím, kde se dlouhodobě rozvíjí ekologická doprava. „ČPS sleduje průměrný meziroční růst spotřeby CNG v ČR dlouhodobě. V letech 2004 až 2016 se pohyboval okolo 30 procent. Data, jež máme k dispozici, naznačují, že růst počtu CNG vozidel i plnicích stanic pokračuje neustále. I v roce 2017 tak můžeme očekávat další růst spotřeby CNG,“ uvedl Český plynárenský svaz.

Zájem firem o využití CNG ve svých flotilách potvrzuje i Petr Hrubý, manažer CNG u společnosti E.ON. „U domácností je CNG zastoupeno v mnohem menší míře. Odběry firemních zákazníků totiž činí přibližně 85 procent našich prodejů,“ uvedl Petr Hrubý. Podle něj je však třeba si uvědomit, že sekundární trh s CNG vozy se tu stále ještě tvoří a lidé nekupují vždy nové vozy, jako je tomu u firem. „S nově vydanými CNG kartami lze v posledních měsících pozorovat, že se počet domácností mezi našimi zákazníky zvyšuje,“ dodává Petr Hrubý.

Úspora při využití CNG je zřejmá. Cena stlačeného zemního plynu se stabilně pohybuje někde mezi 24 a 25 Kč za kg, respektive mezi 17 a 18 Kč za m3. Pro porovnání nákladů je třeba použít cenu za metr krychlový, protože ten z energetického hlediska odpovídá litru benzínu, jehož průměrná cena se v současnosti opět přehoupla přes 30 Kč/l. Firmy přitom využívají ještě zajímavější úsporu. „Podnikatelům a firmám umožňujeme odběr CNG se slevou 2 Kč za kilogram bez závazků k minimálním odběrům. Cena za metr krychlový se tak blíží až k 15 korunám, díky čemuž lze s CNG vozidlem jezdit takřka za poloviční cenu ve srovnání s benzínovým vozem,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, a rovněž potvrzuje zvyšující se spotřebu CNG u firem. „Podnikatelé a firmy využívající námi poskytované CNG karty odebírají měsíčně již 10 000 kg CNG. To aktuálně představuje čtyřnásobný meziroční růst, přičemž odběry se nadále trvale zvyšují,“ dodal.

(tj)

spinner