​Budoucnost kamionové dopravy patří automatizovaným systémům

​Budoucnost kamionové dopravy patří automatizovaným systémům

Je rok 2030. Na displeji tabletu Thila Schneidera bliká číslo 15. Řidič nyní ví, že za čtvrt hodiny opustí jízdu v konvoji a na krátkou dobu převezme řízení svého kamionu sám. Zatím má čas na to, aby zkontroloval GPS souřadnice a ověřil si vzdálenost do cílové stanice. Provoz na silnici dnes vypadá slušně. Ještě krátký pohled na došlé e-maily: žádná důležitá zpráva. Schneider používá aplikaci WhatsApp pro komunikaci s ostatními řidiči konvoje. Sděluje jim, že se za chvilku odloučí.

Více či méně náhodné typy kamionů spojené do krátkého konvoje představují reálný pokrok ve srovnání s dlouhými a osamělými jízdami předchozích let, kdy bylo nutné pečlivě sledovat vozidlo před sebou, přidávat plyn, brzdit, předjíždět na hraně rizika… Skupina propojených nákladních vozů jede s minimálními, avšak bezpečnými rozestupy, a to svižnou rychlostí. Čtyřicetitunoví obři zvládnou přepravit hodně zboží velmi efektivně. Konvoj jede úsporně a nechává ostatním účastníkům silničního provozu dostatek prostoru pro vlastní jízdu. Nehody se staly minulostí, protože četné senzory a počítačově řízené asistenční systémy sňaly ze řidiče letité břemeno při řešení kritických situací. Technologie pro tento scénář byly dostupné řadu let a umožnily vytváření konvojů z kamionů různých výrobců. Vozy mezi sebou komunikují plynule díky unifikované platformě. Neexistují ani jazykové bariéry, které kdysi dávno mezi řidiči kamionů byly.

Autopilot dává signál pro opuštění skupiny v dostatečném předstihu před výjezdem. Řidič Thilo Schneider přebírá plnou kontrolu nad řízením vozidla. Ve skutečnosti tomu tak úplně není: o většinu záležitostí se stejně postarají autonomní systémy vozu. V pohodlné kabině měl Schneider v uplynulých hodinách dost času na přemýšlení o logistických úkolech. Nyní si dopřeje při řízení trochu nostalgie, ačkoli joystick v jeho voze ani náhodou nepřipomíná obří volanty, které se u těžkých kamionů používaly až do poloviny dvanáctých let. Od doby, kdy jsou malé i velké náklaďáky propojené, v zásadě nepotřebují klasické řidiče – prostě nejsou potřeba lidé, kteří by točili donekonečna volantem. V kabině se jednoduše vyklopí malý pultík, kde lze vyřídit všechny každodenní logistické záležitosti. Konektivita úplně proměnila profesi řidiče, jenž dříve odpovídal za jízdu, nakládku a vykládku zboží. Thilo Schneider a jeho kolegové nejsou pouze řidiči kamionů, jsou to logističtí profesionálové. Podíl žen je mnohem vyšší než dříve. Vyšší kvalifikace znamená také vyšší příjmy.

Thilo Schneider zvládl vyřídit kancelářskou agendu během jízdy v konvoji i ve speciálně vyčleněném pruhu pro autonomní vozy. Sofistikovaný logistický systém firemního dispečinku se stará o to, aby nákladní vozy jezdily správně vytížené. Prázdné jízdy jsou víceméně minulostí. Bylo by to velmi neefektivní. Spotřeba paliva a produkce škodlivých emisí bývaly dříve mnohem vyšší. Vznětové pohonné jednotky se sice stále používají, zejména u přeprav na velké vzdálenosti, ale stále více se prosazují vozy s elektrickým pohonem a palivovými články.

Thilo Schneider dorazil do místa určení – velkého logistického centra na periferii města. Velké kamiony již nějakou dobu do měst nesmějí, doručování na poslední míli převzaly kompletně e-dodávky. Thilo sám bydlí ve velkém městě a naprosto s tímto trendem souhlasí. Proti dřívějšku se zlepšila kvalita ovzduší a tiché elektromobily nedělají prakticky žádný hluk. Jak projíždí hlavní branou logistického centra, displej tabletu znovu ožívá a sděluje, že musí dojet k nákladové rampě číslo 14. Řidič ví, že v okamžiku příjezdu bude – na rozdíl od zmatené minulosti – bezpečně volná. Nemusí čekat. Centrum je dostatečně prostorné, Thilo míří k rampě – a vlastně si řízení užívá. Poslední úsek je opět v režii automatizovaného naváděcího systému. Kamion dorazil k rampě, kde už čeká manipulační vozík. Telematika nákladního vozu hlásila nějaké nesrovnalosti u AdBlue, takže během stání na rampě se na problém podívá servisní technik. Drobné opravy a běžná údržba, jako je třeba výměna pneumatik, se většinou dělají při stání v logistickém centru, kvůli rutinním maličkostem se nemusí zajíždět jinam.

Během automatizované vykládky znovu Schneider kontroluje došlé e-maily. Po vyložení smluvené části nákladu se má vrátit na dálnici s vyčleněným pruhem. Na nejbližší servisní stanici má rezervovéno parkovací místo, kde si může – a v souladu s předpisy musí – odpočinout. Poté se připojí k jinému propojenému konvoji, v němž dokonce má být lídrem skupiny.

Většinu toho, co řidič kamionu Thilo Schneider bude používat v roce 2030, si mohli návštěvníci prohlédnout již nyní na letošním veletrhu IAA v Hannoveru. Návštěvníky čekal pohled do budoucnosti mobility světové logistiky. Inovativní produkty, služby a aplikace budou k vidění například na výstavní ploše New Mobility World LIVE, k dispozici byly i komentované prohlídky, testovací jízdy, specializované kongresy a diskusní fóra.

(red)

spinner