Daniel Priban (TimoCom) pro DN

„Bez ověření všech uživatelů bezpečně komunikovat nelze“

„Bez ověření všech uživatelů bezpečně komunikovat nelze“

Společnost TimoCom minulý týden představila nový komunikační nástroj pro obor dopravy, TimoCom Messenger. O této novince, ale i o bezpečnosti v souvislosti s provozem burz vozidel a nákladů jsme hovořili s ředitelem české pobočky společnosti TimoCom Danielem Pribanem.

„Jedním z témat, kterému se dlouhodobě věnujete, je bezpečnost na burzách v dopravě obecně…“

„To nejdůležitější, co se letos událo, podle mne je, že všechna opatření, která jsme spolu s dopravci, speditéry i dalšími dotčenými subjekty v minulosti zaváděli, mají na zvýšení bezpečnosti již velice příznivý dopad. Situace se letos výrazně zlepšila, podle našich indicií se počet pokusů o podvody snížil více než o polovinu. Co nejvíce pomohlo, byla osvěta, ať již v médiích, na konferencích, workshopech, školeních či přímo ve firmách. Určitě bychom tak dobrého výsledku nedosáhli, kdybychom spoléhali jen na aktivitu státní správy a policejních složek.“

„Na tomto příznivém vývoji má nepochybně velký podíl činnost pracovní supiny SSL zaměřené na bezpečnost…“

„Tato pracovní skupina nepochybně přispěla k větší vzdělanosti firem a uživatelé burz se začali chovat zodpovědněji. A další její velký přínos spočívá v tom, že díky ní se změnil i přístup některých pojišťoven k pojišťování přeprav uskutečněných prostřednictvím přepravních burz. Pojišťovny původně chtěly tyto případné škody na těchto přepravách kvůli vysokému riziku vyloučit z pojistného plnění. To by ovšem pro dopravní trh byla katastrofa, protože burzy jsou jeho nezbytnou součástí a hrají důležitou roli při zpětném vytěžování vozidel. Díky tlaku skupiny a také díky tomu, že jsme je dokázali přesvědčit, že pro zabezpečení naší burzy děláme maximum, nakonec některé pojišťovny upravily své produkty a i tyto přepravy lze nyní pojišťovat. Stočilo se to však hodně k odpovědnosti konkrétního pracovníka – pojišťovny po-užívají termín ,dostatečná starostlivost‘, tedy jestli daný pracovník věnoval ověření dopravce dostatek pozornosti – z toho se nyní vychází.“

„Jsou zaměstnanci dopravních a spedičních firem opravdu natolik kvalifikovaní, aby tato kritéria dokázali splnit?“

„To je další problém, a nejen co se týče bezpečnosti, ale obecně legislativy, stále je co zlepšovat. Některé firmy v České republice a na Slovensku fungují velice neprofesionálně a nechávají se nachytat i na základních věcech, především malé firmy. Navíc ani dispečeři nejsou vždy zcela znalí oboru a mohou způsobit velké komplikace. Například v Německu jsou přímo studijní obory, které se zaměřují na školení speditérů, to tady stále chybí. Ačkoli i u nás jsou výjimky, ale záleží to vždy na iniciativě samotných vyučujících. Příkladem může být Střední logistická škola v Dalovicích, jejíž studenti se zúčastnili námi pořádaného pětitýdenního workshopu s našimi platformami. Ujalo se to natolik, že v tom hodláme pokračovat i do budoucna. Navíc nás potěšila i zpětná odezva, protože když pak studenti nastoupili na praxi k firmám, ve většině případů se setkali s našimi produkty a uměli s nimi již pracovat.“

„Když už hovoříme o škodách, TimoCom má také své inkasní oddělení. Došlo v jeho činnosti v poslední době k nějakým změnám?“

„Jedná se o naši službu TimoCom CashCare. Ta se v posledních letech skutečně dost proměnila. Podařilo se nám eliminovat váhavé plátce a nyní spíš řešíme jen to, že někdo se dostane do druhotné platební neschopnosti. A v takovém případě se snažíme, pokud to jen trochu jde, najít nějaké schůdné řešení. Nejvíce se však v současnosti v rámci této služby věnujeme tomu, že příkazce, ten, který má platit, hledá zástupné problémy, aby buď nemusel platit vůbec, nebo alespoň ne plnou cenu. Takových případů je skutečně hodně a je komplikované to řešit. Pokud však máme dojem, že skutečně dochází k nějakému neadekvátnímu tlaku, do jednání mezi účastníky naší burzy samozřejmě vstoupíme a jasně řekneme, že na oddalování nebo krácení platby není nárok. Bohužel se často stává, že jedna strana se snaží nachytat tu druhou na nějakých nepodstatných záležitostech. A tím se opět dostávám k tomu, že mnohé, hlavně ty menší firmy neznají základní věci a počínají si velice neprofesionálně.“

Minulý týden jste představili nový komunikátor. Ten sice rozšiřuje možnosti uživatelů burzy, nezvyšuje však také riziko ohrožení uživatelů burzy?“

„Právě bezpečnost je důvodem, proč s komunikátorem přicházíme až nyní. Komunikátorem je v podstatě míněn chat, možnost posílat si s druhou stranou zprávy on-line. Než jsme ho spustili do provozu, museli jsme vyřešit primární věc – identifikaci uživatele. Aby každý, kdo komunikátor používá, věděl, že skutečně komunikuje s tím, o kom si myslí, že je na druhé straně. Koncept přihlášení proto spočívá na tom, že u nás nejsou žádná hesla, která by mohl získat i kdokoli cizí, vše je závislé na certifikaci konkrétních zařízení, jež se ke komunikaci požívají, a všechny konverzace jsou šifrovány. Nejdříve jsme se tedy zaměřili na přihlašování do systému, prvotní ověření a certifikaci uživatelů a teprve až následně na samotné mobilní aplikace. Naším cílem bylo přijít s produktem, který bude fungovat bezpečně a spolehlivě, aby uživatelé nemuseli mít obavy, že informace, které si sdělují, budou přesměrovány někomu jinému. Takže máme možná trochu zpoždění, ale co se týče zajištění bezpečnosti, naše prvenství je nezpochybnitelné. Cestou, jakou šli jiní, že přihlásit se může kdokoli, jsme opravdu jít nechtěli.“

„Jaké výhody tento nový komunikátor přináší?“

„Jednodušší vyjednávání, rychlejší dohodu, snadnou archivaci, i tak se to dá stručně říci. Nyní si tedy uživatelé mohou vybrat konkrétní nabídku v burze nákladů TC Truck&Cargo® a jedním kliknutím spustit konverzaci k zakázce s příslušným obchodním partnerem. Díky tomu ušetří při vyřizování zakázky spoustu času. Jakmile je jednání úspěšně ukončeno a obě strany se dohodly, lze konverzaci s právně závazným obsahem vytisknout nebo uložit jako PDF soubor. Navíc vedle konverzace ke konkrétní zakázce je v nabídce také možnost všeobecné konverzace, která je určena pro neobchodní, obecnou komunikaci. Navíc tu mohou uživatelé dopravní platformy využívat i ve vnitrofiremní komunikaci s kolegy pro rychlou výměnu informací, pokud i ti vlastní licenci TimoCom. Kromě toho lze messenger samozřejmě používat také mobilně, na různých zařízeních. Stačí se připojit přes aplikaci dopravního barometru ke svému účtu u TimoCom na mobilním zařízení a všechny kontakty a obsahy konverzací se automaticky synchronizují.“

„Dopravci si letos na nedostatek práce rozhodně nestěžují. Má příznivý vývoj ekonomiky dopad i na nárůst počtu uživatelů vaší burzy?“

„Samotné nás překvapuje, že trh v této oblasti se může stále ještě rozrůstat. Naše členská základna neustále roste, a to na obou stranách. Ovšem také atraktivita naší nabídky vzrostla, protože jsou v ní i nabídky od prvonabízitelů, tedy přímo od výrobců, nejen od spedic, to dříve nebývalo. To, co dnes omezuje rozvoj dopravního trhu, není ani tak nedostatek zakázek, ale především nedostatek řidičů. To zřejmě časem povede k ještě většímu důrazu na vytěžování stávajících dopravních kapacit a také k hledání nových inteligentních řešení. Při dopravě na větší vzdálenosti se tak jako zajímavá jeví například kombinovaná doprava. Hovoří se také o zavádění tzv. Advanced Truck Load Systems, což je jakási obdoba hubů a vytváření celovozových zásilek u kurýrních a balíkových služeb.“

Milan Frydryšek

spinner