Automobilový provoz po zavedení opatření klesl skoro o polovinu

Automobilový provoz po zavedení opatření klesl skoro o polovinu

20.3. - Automobilový provoz na českých silnicích po zavedení opatření kvůli šíření koronaviru prudce klesl. Spolu s tím se snížil i počet nehod, jejichž denní průměr je oproti běžným dnům téměř o polovinu nižší. Vyplývá to z policejních statistik. Policie případné obcházení vládních nařízení například při cestách na chaty a chalupy zatím kontrolovat nebude.

Podle mluvčího policie Davida Schöna lze vypozorovat rapidní pokles dopravy právě na počtu zaznamenaných dopravních nehod. Slabší intenzita dopravy má samozřejmě i přímý vliv na nižší nehodovost. Ubývající počty aut na silnicích pak lze vypozorovat i podle dopravních kamer silničářů.

Doprava se na silnicích začala mírně snižovat podle vývoje počtu automobilových nehod už po zavedení prvních vládních opatření proti koronaviru. Hlavní zlom však přišel až v posledních dnech po zákazu volného pohybu osob. Zatímco v minulém týdnu byl denní průměr dopravních nehod ve dnech od pondělí do čtvrtka 277, tento týden je to o 100 méně. Například v lednu byl denní průměr počtu nehod téměř dvojnásobný oproti aktuálnímu týdnu.

Oslabení provozu je podle dopravních odborníků logickým důsledkem současných opatření. Mnoho lidí v posledních dnech pracuje z domova, zavřeny byly školy, restaurace i obchodní a zábavní centra. Od pondělí navíc platí celostátní zákaz volného pohybu, lidé by tak měli vycházet ven pouze v nutných případech.

Dodržování vládních nařízení na silnicích však policie zatím neplánuje. „Výmluvy typu jedu na nákup, jedu z práce, vezu babičce oběd nelze ověřit," řekl David Schön. Policie podle něj nechce být v současné krizi zbytečně represivní. „Pokud však občané nebudou nařízení respektovat, zasáhneme,“ dodal.

Podle některých expertů však slabší provoz může mít i negativní důsledky. Podle dopravní iniciativy Vize 0, která se zabývá opatřeními na snižování dopravních nehod, mohou někteří řidiči kvůli tomu ztrácet na silnicích ostražitost. „Minimální provoz také může vést k tomu, že se kromě řízení budou věnovat činnostem, které jsou pro jedoucí řidiče rizikové. Telefonování, čtení a psaní esemesek, brouzdání po internetu. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k vážné dopravní nehodě, která zbytečně zaměstná policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče,“ uvedl předseda expertní rady Platforma VIZE 0 Roman Budský. Současný úbytek aut na silnicích podle něj vede k navýšení průměrné rychlosti provozu během dopravní špičky až o 20 km/h.

Oslabení provozu zaznamenali i dopravci, včetně taxislužeb. Počet zákazníků se u nich v posledních dnech snížil o vysoké desítky procent. Řada řidičů, zejména alternativních přepravních platforem, už na silnice ani nevyjíždí.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner