Nový elektrobus

Arriva si pořídila elektrobus pro provoz v Jeseníkách

Arriva si pořídila elektrobus pro provoz v Jeseníkách

OSTRAVA (9.10.) – Společnost ARRIVA MORAVA zahájila provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku z Karlovy Studánky přes Hvězdu až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 v novém barevném provedení společnosti Arriva (modro-zelená barva v kombinaci s krémovou barvou) bude v provozu celoročně. Základní dobíjení vozidla bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále. Pro mezidobíjení bude zřízena malá elektrodobíjecí stanice na Hvězdě.

Představení elektrobusu a jeho předání do ostrého provozu proběhlo za účasti zástupců Moravskoslezského kraje, státní správy a samosprávy, KODISu, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, dopravce ARRIVA MORAVA a výrobce SOR Libchavy, na AS Hvězda. Odtud také vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu a zpět.

„Elektrobus nabízí vysoký komfort cestování, jeho samotná jízda je dynamická a rychlá. Vozidlo se pohybuje velmi tiše, je ekologické, a neprodukuje škodlivé emise. ARRIVA MORAVA se snaží přispívat k ekologizaci dopravy snižováním emisních zátěží v regionech nákupem nových moderních vozidel splňujících přísné emisní normy. Pořízení elektrobusu je toho dalším příkladem. Skupina Arriva je prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus,“ řekla při slavnostním zahájení provozu Pavla Struhalová, místopředsedkyně představenstva ARRIVA MORAVA.

„Elektromobilita může významně přispět ke zlepšení kvality ovzduší v celém Moravskoslezském kraji, a tím i životních podmínek občanů. Proto plně podporujeme její rozvoj. Jde o dopravu budoucnosti,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík. Dodal, že Moravskoslezský kraj se v loňském roce podpisem memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy na severu Moravy a ve Slezsku.

V rámci této spolupráce byla například v roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny. „Automobily na tradiční paliva používáme denně při vyřizování pracovních povinností. Při jejich výměně za elektromobily se výrazně sníží produkované emise, hlučnost i náklady na provoz,“ upozornil hejtmanův náměstek Daniel Havlík.

Společnost ARRIVA MORAVA a.s. je zapojena v projektu ECOSTARS, ve kterém získala prestižní ocenění tří hvězdiček. Projekt ECOSTARS hodnotí dopravce na mezinárodní úrovni jak podle složení vozového parku, tak i podle využívání alternativních paliv nebo školení řidičů na úspornou jízdu. Elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 kilometry.

Provozní hmotnost elektrobusu je 9 800 kilogramů, elektrobus má trakční akumulátory (litium – iontové baterie – LiFeYPO4 2,5÷4,25 V/300Ah – 180 článků). Trakční baterii lze dobít za osm hodin „pomalým" nabíjením (32A) – včetně vybalancování článků (nutné 1× denně). Při nabíjení je možné navolit předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii „rychlonabíjením“ (až 250A), úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na jednu hodinu.

(tj)

spinner