ACEA: nákladní vozidla slouží všem

ACEA: nákladní vozidla slouží všem

Evropská komise minulý týden navrhla, aby se emise CO2 produkované těžkými nákladními vozidly snížily do roku 2030 ve srovnání s rokem 2019 alespoň o 30 procent.

Návrh ještě musejí schválit vlády členských zemí Evropské unie a Evropský parlament. Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které reprezentuje zájmy sedmi předních producentů těžkých nákladních vozů, zavedení norem CO2 pro nákladní automobily akceptuje. Požaduje ale, aby byl zohledněn význam a složitost trhu.

„Na rozdíl od osobních vozů nejsou kamiony spotřebním zbožím. Jsou to sofistikované pracovní nástroje používané malými, středními i velkými podniky,“ uvedl ještě před zveřejněním návrhu komise generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Většina nákladních vozidel je vyráběna podle specifických požadavků zákazníků, kteří je používají pro široké spektrum úloh – počínaje dálkovou a regionální dopravou a distribucí ve městech konče. Existují tisíce různých forem nasazení nákladních vozů. „Naprosto jednoduše řečeno, nákladní vozy nejsou prostě jen velká auta. Při stanovování emisních standardů pro kamiony nelze mechanicky přebírat přístup uplatněný pro kategorii osobních vozidel,“ dodal Erik Jonnaert. ACEA nesouhlasí s argumentací některých evropských politiků, kteří při konstrukci návrhu „vidí pouze velké auto“. Asociace chce vzít v úvahu přínos nákladních vozidel při přepravě nákladu: ačkoli kamiony produkují 20 procent evropských emisí CO2, zajišťují více než 70 procent objemu pozemní přepravy.

(čtk/mm)

spinner