Únava materiálu představuje pro přístavní jeřáby vážné nebezpečí

Únava materiálu představuje pro přístavní jeřáby vážné nebezpečí

Včas nezjištěné únavové vady materiálu jsou nejčastější příčinou nehod ze zanedbání v přístavech. Na tuto skutečnost upozorňuje německé sdružení výrobců přístavního zařízení Pema v nejnovější studii. Ocelové konstrukce, typicky přístavní jeřáby, se mohou nečekaně rozlomit, i když jejich zatížení zdaleka nedosahuje provozních limitů.

„Téměř všechny zlomy konstrukčních dílů jeřábů jsou důsledkem únavy materiálu,“ uvádí se ve studii s tím, že nehody tohoto druhu představují mimořádně vysoké riziko pro obslužný personál, ohrožují také celkovou funkčnost překladiště a negativně ovlivňují hospodaření.

Za desetinu všech nehod může únava materiálu

Experti sdružení Pema doporučují nepodceňovat pravidelné inspekce všech strukturálně namáhaných částí vybavení. Pema odhaduje, že mezi přibližně 5000 přístavními jeřáby (ship-to-shore) dojde celosvětově ke zhruba 150 poškozením, za kterými stojí únava materiálu. Mezinárodní pojišťovatel dopravy a logistiky TT Club podle vlastních zjištění uvádí nehody způsobené únavou materiálu jako příčinu u 10 procent všech řešených pojist-ných událostí v přístavních zařízeních.

Trhliny se postupně rozšiřují až za kritickou mez

Problém spočívá ve výskytu nepatrných, pouhým okem nezjistitelných vlasových trhlin ve svařovaných konstrukcích, primárně přímo ve svarech samotných. Namáhání zařízení díky nezanedbatelné hmotnosti nákladu a jednostranné zatížení materiálu mohou vést k postupnému rozšiřování trhlin až za kritickou mez, kdy dojde ke křehkému lomu. Není výjimkou, že taková situace nastane i během prvních let provozu. Nicméně aby byla trhlina skutečně dobře patrná, může uplynout i 15 let. „Bohužel se setkáváme s velmi svéráznou praxí, co si přístavní firmy představují pod pojmem ,pečlivá prohlídka‘ a ,odborně způsobilá osoba‘,“ řekl Peregrine Storrs-Fox, ředitel sekce rizikového managementu TT Clubu.

(red)

spinner