Sazbám na moři může trvat déle než dva roky, než se vrátí k normálu

Sazbám na moři může trvat déle než dva roky, než se vrátí k normálu

19.11. - Sazby za námořní dopravu, které v průběhu roku 2021 trápily maloobchodníky a výrobce, se mohou vrátit na běžnou úroveň za déle než dva roky, pokud budou vodítkem minulé tržní cykly. Podle závěru analýzy od kodaňské námořní datové a poradenské společnosti Sea-Intelligence se během posledních pěti poklesů kombinovaného indexu přepravy zboží v Číně, který sahá až do roku 1998, průměrná týdenní míra změn pohybovala mezi minus 0,4 % a minus 0,9 %.

Aplikujeme-li pokles o 0,9 % zaznamenaný během globální finanční krize v letech 2008-2009, „trvalo by 18 měsíců, než se vrátíme do normálu". V úterý to v prohlášení uvedl generální ředitel námořního think-tanku Alan Murphy. „Pokud by však tempo poklesu odpovídalo průměru zaznamenanému během pěti období poklesu sazeb, pak by normalizace trvala až 26 měsíců.”
Počty přepravených kontejnerů se v posledních týdnech snížily z rekordních maxim dosažených v září a říjnu. Přesto je Freightos index transpacifických sazeb, kde je poptávka nejsilnější, téměř o 300% vyšší než před rokem.
Analýza námořního trhu zohledňovala sílu posledního vzestupu trhu a srovnávala jej s pěti minulými obdobími nárůstu. Protože „současná úroveň sazeb nastala po 17měsíčním období trvalého zvyšování sazeb, výsledek nastal 30 měsíců před zvratem zpět k normálu", řekl Alan Murphy.
SSL ČR
Ilustrační foto: CMA CGM
spinner