Nizozemsko/ČR

Rotterdam rozšiřuje intermodální spoje

Rotterdam rozšiřuje intermodální spoje

Nizozemský Rotterdam, největší kontejnerový přístav Evropy, loni odbavil přes 11,1 milionu TEU, o 14 procent více než v roce 2009. Více než polovinu – 57 procent – kontejnerů z provozu s vnitrozemím přepravila silniční doprava, tedy nejméně ekologický druh dopravy. O rok dříve to bylo 56 procent. S tím kontrastuje propad „zelenější“ železnice, jejíž podíl se snížil z 12,7 procenta v roce 2008 a jedenácti procent v roce 2009 na loňských přibližně deset procent.

Správa přístavu chce ve spolupráci s dalšími partnery tento nepříznivý trend zvrátit a posílit pozici intermodální dopravy a příbřežní námořní dopravy. „Zákazníci však teprve začínají objevovat potenciál Rotterdamu jako distribučního uzlu nabízejícího bezkonkurenční intermodální železniční spojení s vnitrozemím,“ řekl k tomu obchodní ředitel podniku Port of Rotterdam Peter ten Broek.

Železniční infrastruktura Rotterdamu se opírá o dva hlavní železniční kontejnerové terminály – RSC Maas-vlakte a RSC Rotterdam. V přístavu je celkem 370 kilometrů kolejí, z toho 118 kilometrů bylo ke konci roku 2009 elektrifi­kováno. Přístav obsluhuje 215 přímých kyvadlových vlaků týdně, které Rotterdam spojují s důležitými vnitrozemskými destinacemi v Německu, České republice, Rakousku, Polsku a dalších evropských zemích. Vlaky provozuje patnáct různých operátorů a taková konkurenční rozmanitost podle Petera ten Broeka zajišťuje velký rozsah voleb, vysokou kvalitu a cenovou dostupnost.

Jedním z unikátních řešení je 160 kilometrů dlouhý čistě nákladní železniční koridor Betuwelijn, který byl otevřen v roce 2007 a nabízí výkonné spojení přístavu s Německem. Infrastrukturní operátor Keyrail, v němž Rotterdam drží podíl 35 procent, loni zaznamenal nárůst o 70 procent. Ve druhém čtvrtletí letošního roku Betuwe využilo více než 2000 nákladních vlaků za měsíc. Ve stejném období loňského roku to nebylo ani 1500 vlaků měsíčně.

Intermodální spoje mezi Rotterdamem a zeměmi Beneluxu, Německem a Itálií provozuje operátor Samskip Multimodal Container Logistics. Registruje rostoucí zájem o přepravy, a to z mnoha důvodů – rostou sazby mýtného, prosazuje se stále přísnější regulace doby jízdy a odpočinku a projevuje se i sezonní nedostatek řidičů i nákladních vozidel. „Hamburk a Bremerhaven jsou tradičně velmi silné u přeprav z a do střední a východní Evropy, ale nenabízejí unikátní mix příbřežních spojů a intermodálních přeprav,“ poznamenal k tomu manažer sítě Samskip Jan Dorst.

Samskip do Prahy třikrát týdně

Jednou z rychle se rozvíjejících tras v režii Samskipu je spojení Rotterdamu s Prahou, kam se frekvence služby zvýšila ze tří na pět vlaků týdně. Zakázky výrazně stouply po uzavření kontraktů s dřevařskou společností SCA Interforest. Kontejnery jsou v pražském terminálu Metransu překládány na návěsy a soupravy o hmotnosti až 44 tun pak vyrážejí k zákazníkovi. Pro zajištění vyváženosti spojů vyvinul Samskip systém zpětných přeprav. Velkým přínosem jsou zakázky od společnosti Greenchem, jednoho z největších dodavatelů aditiva Adblue v Evropě. Samskip a Greenchem navázaly spolupráci letos v červnu, měsíčně po železnici přepravují kolem patnácti velkých 45’ kontejnerů.

Metrans plánuje až dvanáct vlaků týdně

Největší provozovatel kombinované dopravy v České republice, společnost Metrans, provozuje vlastní kyvadlovou železniční dopravu mezi přístavem Rotterdam a svým pražským terminálem od loňského dubna. Začínala s frekvencí tří odjezdů týdně. Dnes je frekvence dvojnásobná – šest odjezdů týdně. Do konce příštího roku by se podle ředitele Metransu Jiřího Samka mohla zvýšit až na dvanáct týdně. „Převzetí absolutní kontroly nad celým intermodálním procesem nám umožnilo naše aktivity dále rozšiřovat. Na počátku jsme využívali služeb třetích stran, ale nebyli jsme spokojeni s kvalitou. Intermodální provoz mezi Rotterdamem a Prahou soustavně roste. Jsem přesvědčen, že se podaří posílit toky zboží mezi střední Evropou a Velkou Británií, protože můžeme eliminovat drahé trajektové poplatky,“ řekl Jiří Samek.

n

spinner