DN č. 13 - Silniční nákladní doprava, Autobusová doprava 

Bezpečnost námořní dopravy

Lodní pašeráctví prý jen kvete, hlavně na evropských lodích

Lodní pašeráctví prý jen kvete, hlavně na evropských lodích

STOCKHOLM 30.1. – Pašeráci drog a zbraní používají k převozu nelegálních zásilek čím dál častěji lodní dopravu a své zboží se snaží k zákazníkům dostat hlavně na palubě evropských lodí. Vyplývá to z nejnovější zprávy o námořním pašeráctví, kterou dnes zveřejnil Stockholmský mezinárodní ústav pro výzkum míru (SIPRI). Jeho experti spočítali, že přes 60 procent nelegálních zásilek celníci odhalí na lodích západních států; nelichotivý žebříček vedou Německo, Řecko a USA.

SIPRI ve studii upozorňuje, že lodní doprava se stává pro pašeráky první volbou především proto, že celníci dokážou zkontrolovat pouze zlomek, zhruba dvě procenta převážených kontejnerů se zbožím. „Tyhle smrtelně nebezpečné obchody běží zcela hladce,“ popsal praxi ilegálních obchodníků jeden z autorů studie Hugh Griffiths. „Kontejnerová doprava je špinavým kanálem světového obchodu. A nikdo za něj, zdá se, není odpovědný,“ dodal.

Švédský ústav sbíral data o odhalených případech pašeráctví a došel k tomu, že nejvíce se v současnosti pašují drogy, hned za nimi následují zbraně. Pachatelé přitom profitují hlavně z toho, že zboží na nákladních lodích se převáží v zapečetěných kontejnerech v takovém množství, že celnicemi prochází bez povšimnutí. „Kontejnery představují revoluci v mezinárodním obchodě, ale pro pašeráky jde o ideální zástěrku. Světovými přístavy každý den projde tolik kontejnerů, že prohlédnout se dá jen nepatrná část z nich. Vlastníci lodí, a dokonce i celníci se často prostě musejí spolehnout, že v kontejneru je to, co je zaznamenáno v převozních dokumentech,“ uvedl Griffiths.

SIPRI také zdůraznil fakt, že nejvíce pašovaného zboží je odhaleno na lodích, které vlastní společnosti z Evropy a Spojených států. Téměř pětinu ilegálních zásilek zabavili celníci na lodích s německými vlastníky, 11 procent takových zásilek bylo na řeckých lodích a osm procent na amerických plavidlech. Podle Griffithse to neznamená, že by vlastníci nebo kapitáni těchto lodí o pašerácích věděli, ale spíše to, že pašeráci pro svoje operace rádi využívají důvěryhodných společností. Věří totiž, že na těchto lodích je menší šance na odhalení. (čtk)

spinner