​Hamburský přístav vykázal za loňský rok další růst

​Hamburský přístav vykázal za loňský rok další růst

24.2. - Největší německý univerzální přístav Hamburk dosáhl v roce 2016 v segmentu kusového a hromadného zboží objemu překladu 138,2 milionů tun. „Překlad zámořského zboží se ustálil a s přírůstkem 0,3 procenta ukazuje opět vzestupnou tendenci. Silnější růst překladu kusového zboží vyrovnává v celkovém výsledku mírný pokles v překladu hromadného zboží. Hamburský přístav očekává i v roce 2017 pozitivní vývoj“, uvedl Axel Mattern, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V.

Růst nadále vykazuje přeprava námořního zboží po železnici do vnitrozemí. „Hamburk si stále udržuje svoji pozici vedoucího železničního přístavu. V roce 2016 bylo z přístavu do vnitrozemí právě po železnici přepraveno 46,4 milionu tun (+1,5 %) respektive 2,4 milionu TEU (+2,4%) zboží. Tento rekordní výsledek nás těší, podíl přeprav po železnici může být i nadále navyšován“, informoval Ingo Egloff, člen představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V.

Překlad kontejnerů po poněkud pomalejším vývoji počátkem roku 2016 si v druhé polovině roku výrazně polepšil a po uplynutí celých 12 měsíců dosáhl výše 8,9 milionu TEU, což znamená růst o jedno procento. Objem kontejnerizovaného zboží ve výši 91,7 milionu tun dosáhl růstu 1,2 procenta. Kontejnerové přepravy s Asií, které jsou pro hamburský přístav zvlášť důležité, vykázaly s 4,7 milionu TEU růst 1,3 procenta. S celkem 2,6 milionu TEU a tedy nárůstem o 1,6 procenta dominovaly v překládce kontejnerů přepravy s čínskými přístavy. Kontejnerové přepravy mezi Evropou a Severní a Jižní Amerikou vykázali 1,2 milionu TEU a tedy růst 2,9 procenta. Interkontinentální přepravy kontejnerů po Evropě kopírovaly se 2,6 milionu TEU výsledek předchozího roku.

V překladu hromadného zboží bylo v roce 2016 dosaženo objemu 44,9 milionu tun (-1,3 %), přičemž export a import se vyvíjely značně rozdílně. V importním směru bylo přepraveno 33,4 milionu tun (+3,0 %), naopak ve směru exportním se přepravilo 11,5 milionu tun (-11,9 %). Za přírůstkem v importu stojí s 4,3 milionu přepravených tun (+7,8 %) přeprava sypkého zboží (semena, obilí a krmiva) a s 10,7 milionu přepravených tun (+9,7%) tekuté zboží, zejm. ropné produkty. Překlad nekontejnerizovatelného kusového zboží, do kterého patří například velké investiční celky nebo zboží pohybující se po vlastní ose (automobily aj.), vykázal v roce 2016 objem ve výši 1,5 milionu tun, což znamená meziroční pokles o 11 procenta.

Oba členové představenstva Hafen Hamburg Marketing e.V. Ingo Egloff a Axel Mattern zdůraznili na tiskové konferenci hamburského přístavu, že výkon univerzálního přístavu Hamburk se stabilizoval a růstový trend je zjevný. Hamburk se může v rozvinuté konkurenci severoevropských přístavů prezentovat zejména velmi dobrým vývojem železničních přeprav do vnitrozemí. Objem zboží přepraveného z hamburského přístavu ve výši 46,4 milionu tun znamená oproti celkově spíše sestupné tendenci objemu přepravovaného zboží po německých železnicích naopak růst 1,5 procenta. Počet po železnici přepravených kontejnerů vzrostl o 2,4 procenta na 2,4 milionu TEU. V rámci dopravního modal splitu vzrostl podíl železnice u kontejnerových přeprav z 41,6 procenta na 42,3 procenta. Více než 200 nákladních vlaků denně spojují Hamburk, jakožto největší evropský železniční přístav se všemi hospodářskými regiony ve vnitrozemí. „Právě tento v evropském měřítku nejvyšší počet spojení spolu s nejvyšší frekvencí odjezdů vlaků jsou klíčovými faktory pro rychlé odbavení exportního a importního zboží zákazníků z řad průmyslu a obchodu“, vysvětluje Egloff.

Aby bylo možné i nadále udržovat konkurenceschopnost a zajistit trvalý rozvoj přístavu ve všech jeho funkcích, je klíčová neustálá modernizace a výstavba výkonné infrastruktury pro přepravu zboží po železnici, silnici, vnitrozemských vodních cestách i po moři. „Spolkový správní soud v Lipsku svým rozhodnutím ze dne 9.února 2017 jasně potvrdil nezbytnost úprav plavební dráhy,“ řekl Jens Meier,

ředitel Hamburg Port Autority (HPA). K těmto úpravám plavební dráhy tedy dojde, ale nejprve je potřeba doplnit vyžádané informace a ukončit tak soudní řízení. Odpovědná pracovní skupina na tom intenzivně pracuje, ale konkrétní odhady časového horizontu tohoto projektu jsou momentálně ještě předčasné.

(tj)

spinner