Co přinesl listopad v dopravě a logistice

Co přinesl listopad v dopravě a logistice

Suché počasí, na které konstruktéři průplavu v Panamě svádějí aktuální zásadní problém s nedostatkem vody, nepolevuje, a meteorologický jev El Niňo tak údajně působí zmatek plánovačům pracujícím pro správu průplavu. Správa Panamského průplavu začátkem měsíce varovala, že po nejsušším říjnu v historii bude objem denních tranzitů výrazně snížen. Průplav zvládne maximálně 40 tranzitů lodí denně; a toto číslo se navíc letos již několikrát snížilo, protože si měsíce rekordního sucha vybírají svou daň. Současně byli správci kanálu nuceni snížit maximální ponor pro lodě proplouvající většími zdymadly, tedy velikosti neopanamax o téměř 2m.

V roce 2023 spadlo o 41 procent méně srážek než obvykle, což snížilo hladinu jezera Gatun na úroveň, která je v tomto ročním období bezprecedentní. Jezero je životně důležitým kouskem sladké vody, který je nezbytný pro průjezd lodí a zároveň zásobuje vodou více než 50 procent obyvatel země.

Ještě v prvním listopadovém týdnu byl počet rezervačních míst snížen z 32 na 25 a od dalšího týdne a po zbytek listopadu se správci rozhodli dále snížit počet rezervovaných míst na 24. V prosinci, kdy se očekává, že kvůli jevu El Niño bude počasí také nezvykle suché, se počet slotů dále sníží na 22, pro leden je plánováno 20 a od února až do odvolání pak počet rezervačních slotů spadne na 18 denně, což je méně než 50 procent obvyklého množství.

„Rezervační časy jsou nyní klíčové a nerezervovaná plavidla se mohou potýkat s časově neomezeným zpožděním. Rezervujte si tranzitní prostor co nejdříve před připlutím vašeho plavidla, aby nedocházelo k podstatným zdržením,“ konstatovala poradkyně přístavních agentů ve Wilhelmsenu.

Kromě povětrnostního chaosu Panamu však v posledních týdnech zasáhla série protestů proti těžebním právům v zemi, které budou pokračovat. Při protestech došlo k uzavření silnic v klíčových oblastech Panamy a Colónu, a i když nedošlo k žádnému zásadnímu narušení provozu kanálů a přístavů, Wilhelmsen tento týden varoval, že by se situace mohla změnit, pokud by se zintenzívnily blokády silnic. „Připravte se, prosím, na možné zpoždění a chybné dodávky náhradních dílů a také na narušení pohybu posádky, pokud budou protesty pokračovat i v následujících dnech či týdnu,“ varoval Wilhelmsen v poznámce určené klientům.

Zpoždění, která byla způsobena průjezdem a návrhy omezení na mezioceánské vodní cestě, zaznamenaly u některých typů lodí, zejména VLGC, spirálovité zvýšení sazby. Správci průplavů nicméně odvedli skvělou práci, když udrželi fronty na nízké úrovni. Na začátku měsíce stálo ve frontě na tranzit 97 plavidel, což bylo o sedm více, než je průměr za posledních sedm let, a je to také na hony vzdáleno 160+ lodím, které zažil průplav v srpnu. U dry bulk nákladů narůstá shoda, že více velkých lodí se raději podívá na jih Ameriky a obepluje mys Horn, než aby čekaly u kanálu. Očekává se, že vývoz kukuřice, pšenice a sóji z USA v nadcházejících měsících po dobrém hospodářském roce vzroste. „Navzdory omezením u Panamského průplavu může trh najít alternativu a využít větší lodě plující kolem mysu Horn do Pacifiku, které přidávají tunokilometry a podporují poptávku po větších plavidlech,“ naznačila nedávná zpráva řeckých Xclusiv Shipbrokers. Pokud jde o kontejnery, Judah Levine, vedoucí výzkumu v online platformě pro rezervaci kontejnerů Freightos, uvedl, že omezení kvůli nízké hladině vody v Panamském průplavu zatím nemělo výrazný dopad na tok kontejnerů, ale nově oznámená omezení by mohla v nadcházejících měsících poslat větší objemy na západní pobřeží USA nebo přes Suezský průplav. Analýza údajů správy průplavu, kterou provedla společnost S&P Global, ukazuje, že pokles tranzitů nesou převážně plavidla střední velikosti.

A tomu se říká greenwashing se záporným znaménkem. Móda svalovat vinu za neúspěch na klimatické změny či snad narůstající omezení v podobě emisních limitů stojí i za tímto bezprecedentním selháním konstrukce jinak monstrózního díla rozšíření Panamského průplavu na cca dvojnásobnou velikost plavidel. Spotřeba vody pro „pohon“ propustí samozřejmě nenarostla stejným koeficientem, ale vody odtéká na obě strany jezera Gatun, tedy do Pacifiku i do Karibiku, výrazně více, než je jakékoliv množství srážek v jinak velmi vlhkém rovníkovém prostředí, které je deštný prales schopen do jezera doplňovat. Doplňkové konstrukce v podobě rekuperačních nádrží pro návrat vody proteklé jednotlivými nádržemi propustí jsou dostavovány teprve následně a jejich provoz je také velmi energeticky náročný, takže voda z Gatunu odtéká a odtéká, a správa Panamského průplavu omezuje a omezuje. Z toho pak logicky těží multimodální spojení na jih od šíje po železnici, a dokonce inspirována byla i vzdálená mexická vláda, která uvažuje o vlastním průplavu, který by nešťastný produkt Panama Canal nahradil…

Petr Rožek

Foto: SSL ČR

 
spinner