​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

8. MEZINÁRODNÍ VĚDECKÉ SYMPOZIUM O LOGISTICE – KARLSRUHE

ELA informuje o akci pořádané pod patronací německého společenství BVL Logistika v Karlsruhe ve dnech 15. a 16. června. Tématem je Logistika v době 4. průmyslové revoluce – ideje, koncepce, vědecká báze. Efektivní logistické operace jsou klíčovým příspěvkem k úspěchu moderních podniků. Řešení komplexu problémů v dynamickém prostředí vyžadují zvýšenou měrou podporu ze světa vědy a výzkumu. Dvě z charakteristických pojetí úspěšného logistického výzkumu jsou úzká spolupráce s reálným světem logistiky a dále mezidisciplinární podstata zásadních projektů. Na této styčné ploše vědecká témata vztažená k logistice vytvořila v posledních letech vlastní oblast.

Mezinárodní vědecká sympozia o logistice BVL se stala ústředním fórem pro vědecky zaměřenou logistickou komunitu. Jejich účelem je podpora výměny idejí, aby se podpořil vývoj nových modelů k řešením témat reálného světa. K další podpoře mezinárodní výměny idejí a kontaktů proběhne před sympoziem na stejném místě ve dnech 12. až 14. června Mezinárodní výzkumné kolokvium o manipulaci s materiálem.

SPEDICE

Evropská asociace spedice, dopravy, logistiky a celních služeb – CLECAT

BRIT STEVE PARKER PREZIDENTEM CLECAT

Britská asociace mezinárodní spedice BIFA vítá jmenování člena svého předsednictva Steva Parkera prezidentem CLECAT – evropské, především spediční asociace, se sídlem v Bruselu.

Steve Parker byl po řadu let u DHL UK šéfem složky Custom and Brokerage Europe. Podle BIFA má 35 let zkušeností ve spedici a v logistické aréně. Někdejší předseda BIFA je nyní členem jejího předsednictva. V čele silné a významné BIFA byl v letech 2011 až 2013. Nyní je rovněž předsedou Pracovní skupiny BIFA pro celní politiku a v CLECAT předsedá Institutu pro cla a nepřímé daně. „Jmenování Steva Parkera je důležité a pomůže posílit vliv a angažovanost BIFA v této důležité organizaci; usnadní se rovněž kontakty s důležitými institucemi. Steve Parker je v krátké době druhým prezidentem CLECAT pocházejícím z BIFA, což odráží vysoké mínění o britské organizaci mezi spedičními kolegy v Evropské unii. Další britský speditér Mark Bromley vede v CLECAT Institut silniční logistiky a já sám jsem místopředsedou Institutu námořní logistiky,“ řekl generální ředitel BIFA Robert Keen.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Evropská asociace výrobců automobilů – ACEA

ACEA O TRHU NOVÝCH UŽITKOVÝCH VOZIDEL

V lednu trh nových užitkových vozidel v EU vykazoval růst a navazoval tak na pozitivní trend z roku 2015. Poptávka se zvýšila o 12 procent na celkových 159 712 vozidel. Segment nákladních a těžkých nákladních vozidel zaznamenal výrazný nárůst, zatímco registrace u autobusů a autokarů zůstávaly stabilní. Čtyři z pěti největších trhů v EU zaznamenaly v lednu nejvyšší nárůst: Nejvyšší byl v Itálii (+23,9 %) a Španělsku (+21 %).

Registrace nových lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny činily celkem 130 040 vozidel, čili o 11 % více než v lednu roku 2015. V tomto segmentu jde o 29. následný měsíc růstu s tím, že k růstu přispívají především následující trhy: Itálie (+28 %), Španělsko (+17 %), Francie (+12,3 %) a Německo (+11 %). Naopak ve Velké Británii byl v porovnání s předchozím obdobím nejhorší výsledek (-4,3 %).

Nárůst (+18,4 %) byl patrný i u těžkých nákladních vozidel nad 16 tun, zaregistrováno jich bylo celkem 21 989. K tomuto vývoji napomohla většina hlavních trhů EU. Španělsko (+40 %), Velká Británie (+33 %), Německo (+12 %) a Francie (10,8 %) dosáhly dvoučíselného nárůstu. Oproti tomu v Itálii došlo k poklesu (-1,3 %). Za zmínku stojí registrace i v Polsku (+34 %) a v Nizozemsku (+23 %).

Výsledky za leden u nových středních a těžších užitkových vozidel nad 3,5 tuny byly obdobné jako u těžkých vozidel, kde čtyři z pěti největších trhů v EU znamenaly růst. Registrováno bylo 26 762 nových nákladních vozidel, což je o 19 % více než v lednu 2015.

V segmentu nových středních a těžkých autobusů a autokarů nad 3,5 tuny byly různé výsledky – na jedné straně zde byly Velká Británie (-26,8 %) a Itálie (-10 %) čelící poklesu a na straně druhé Španělsko s dvoumístným růstem (+33,3 %). Celkově v celém regionu zůstávají registrace stabilní (-0,2 %).

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

Z AKCÍ UIC V PRVNÍM POLOLETÍ 2016

Na konci února proběhla v Bruselu 12. světová konference o ERTMS. Akci organizovala UIC spolu s Belgickou organizací manažerů drážní infrastruktury INFRABEL. Navazovala na předchozí úspěšné konference konané v Istanbulu (2014) a ve Stockholmu (2012). Konference byla plně věnována ERTMS – Evropskému systému řízení železniční dopravy a jeho komponentům ETCS pro sledování vlaků a GSM-R pro rádiovou komunikaci. INFRABEL je silně angažován v aplikaci ETCS na jeho síti. Účastníci konference absolvovali dvě návštěvy aplikace systému. Cílem konference bylo pokročit v aplikaci systému ERTMS mimo jiné i pomocí toho, že své zkušenosti přiblížili uznávaní odborníci z oboru. Diskuse, výměny zkušeností a nejlepší praktiky byly soustředěny na hlavní téma: ERTMS – řízení dlouhodobé investice do bezpečnosti v rychle se měnícím světě. Podstatná byla aktivní účast národních drah a drážního průmyslu při prezentaci posledních výsledků v systému řízení.

V březnu v Paříži proběhl 12. seminář UIC o hluku, který přiblížil poslední závěry na evropské úrovni v pojímání drážního hluku. K dispozici byly nejnovější materiály týkající se snižování hluku v nákladní dopravě, včetně směrnice Světové zdravotnické organizace (WHO) dávající významné vodítko. Na semináři vystoupili zástupci UIC, CER, Evropské komise EU, WHO i odborníci na hluk z jiných dopravních oborů a zástupci veřejnosti.

Dne 27. dubna v Paříži na ředitelství UIC se také uskutečnil seminář o udržitelné mobilitě. Železnice je často vnímána jako nejudržitelnější druh dopravy. Jelikož v následujících letech se očekává dělba přepravní práce a růst železniční dopravy na drážních sítích, má dobrý management drážní udržitelnosti prvořadou důležitost a je klíčovým určujícím faktorem při zákazníkově volbě. Proto se drážní sektor potřebuje naučit nejlepší přístup k nabízení cílených alternativ zákazníkům. Jednotlivá témata byla zaměřena takto: první setkání mělo název Integrovaná udržitelná mobilita, druhé Dráhy a zelená logistika, třetí Vztahy se zákazníky a podniky v ekologických tématech a čtvrté Dráhy a přístup zeleného růstu: výhody investování do drah.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

BEZPEČNOST KOMERČNÍHO LETECTVÍ V 2015

IATA zveřejnila podrobné výsledky, z kterých uvádíme:

l Nehodová sazba 2015 (global jet accident rate) – měřená ve ztrátě letadel na jeden milion letů byla 0,32, což je ekvivalent jedné velké nehody na každých 3,1 milionu letů. Nebyla tak dobrá jako sazba 0,27 dosažená v roce 2014, ale jde o 30procentní zlepšení ve srovnání s předchozí

pětiletou sazbou (2010 – 2014) 0,46.

l Ztráta Germanwings (let 9525 – sebevražda pilota) a Metrojet (let 9268 – podezření z terorismu), jež představovaly zahynutí 374 cestujících a členů posádek, nejsou ve statistice nehod zahrnuty, protože jsou klasifikovány jako úmyslné činy nezákonného zasahování.

l Více než 3,5 miliardy osob létalo bezpečně na 37,6 milionu letů (31,4 milionu proudovými letadly, 6,2 milionu turbovrtulovými).

l Došlo ke 136 ztrátám na životech ve srovnání s 641 v roce 2014 a pětiletým průměrem 504. Včetně ztrát na životech při zmíněných letech Germanwings a Metrojet je úhrnné číslo za rok 2015 celkem 510 usmrcených osob.

Generální ředitel IATA Tony Tyler řekl: „Rok 2015 byl dalším rokem kontrastů, co se týče výsledků letecké bezpečnosti. Pokud jde o počet ztrát na životech, byl to mimořádně bezpečný rok. A údaje podle dlouhodobých trendů ukazují, že se létání stává ještě bezpečnějším. Byli jsme ovšem všichni šokováni a zděšeni dvěma úmyslnými činy – zničením letadel Germanwings a Metrojet. Protože nejsou po ruce snadná řešení ohledně duševního zdraví a bezpečnostních akcí, jež se ukázaly v těchto tragédiích, letectví pokračuje v pracích na minimalizaci rizik, aby se takové události nestaly znovu.“

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Mezinárodní námořní organizace – IMO

IMO NAVŠTÍVIL GENERÁLNÍ TAJEMNÍK OSN

Generální tajemník Organizace spojených národů Pan Ki-mun navštívil v polovině února vedení Mezinárodní námořní organizace IMO, která je specializovanou agenturou OSN s odpovědností za lodní a námořní bezpečnost i za předcházení lodním emisím. Pan Ki-mun se setkal s generálním tajemníkem IMO Kitackem Limem a s jeho řídícím výborem. Oslovil též zástupce členských států IMO a pracovníky agentury.

Generální tajemník Pan Ki-mun zdůraznil významnou úlohu, kterou IMO a námořní sektor musí sehrát v aplikaci významných úmluv, jako jsou například Agenda pro udržitelný rozvoj do roku 2030 a Pařížská úmluva o změnách klimatu pro zlepšení lidských životů. Vzpomněl rovněž příspěvek IMO v boji proti změnám klimatu, včetně přijetí právně závazných měření energetické efektivnosti lodí. Při vzpomenutí Světového námořního dne IMO v roce 2016 Pan Ki-mun řekl, že námořní plavba je „nepostradatelná pro světový obchod“. Podtrhl úsilí IMO za zlepšení rozvoje námořního obchodu, zlepšení infrastruktury přístavů a podporu zaměstnání v námořním sektoru.

Pan Ki-mun ocenil rovněž její záchranné služby při záchranách stovek tisíc životů, často za značných nákladů a nebezpečí pro ně samotné – zejména na jihu Evropy, což považuje za největší přesuny lidí od druhé světové války. Zasedání OSN na vysoké úrovni 19. září před zasedáním valného shromáždění se pokusí najít řešení, včetně stanovení bezpečných a legálních tras migrace před konflikty, a vymezit další aspekty, jež nutí lidi, aby riskovali své životy.

Jiří Kladiva

spinner