České aerolinie

Radomír Lašák: „ČSA jsou dobře připraveny na horší časy“

České aerolinie v prvních třech čtvrtletích roku meziročně téměř zdvojnásobily provozní zisk na 978 milionů Kč. Jejich celkový hospodářský výsledek podle českých účetních standardů – zisk 406 milionů – nicméně v důsledku rekordně vysoké ceny paliva, silného kurzu koruny a splátek za letadla mírně zaostal za loňskými 563 miliony Kč.

Provozní výnosy dopravce se v prvních devíti měsících roku pohybovaly na loňské úrovni (17,91 miliardy Kč), naopak provozní náklady se mu podařilo snížit o 430 milionů na 16,93 miliardy Kč. Výrazně negativně přitom jeho hospodaření zatížil nárůst nákladů na letecké palivo; i přes zajištění ceny paliva na finančním trhu (hedging) a nízký kurz dolaru byly meziročně vyšší o 491 milionů Kč.

Prezident ČSA Radomír Lašák minulý týden na tiskové konferenci v Praze zdůraznil, že společnost zaznamenala provozní zlepšení v období, kdy celé odvětví zatěžuje vysoká cena ropy a ekonomická krize. „Na aktuální poměry v odvětví letecké přepravy máme velmi zdravé vnitřní hospodaření a silnou pozici na trhu. Je to o to důležitější, že těžké časy v příštích měsících bezpochyby ještě nastanou a my jsme na ně připraveni,“ řekl.

ČSA podle Radomíra Lašáka úspěšně završily restrukturalizaci v rámci tříleté Strategie OK 2006 – 2008 a před plánovanou privatizací jsou ve srovnání s konkurencí „ve velmi dobré finanční kondici“.

„I přes rekordní cenu ropy, která významně zatěžovala hospodaření, a přes útlum světové ekonomiky, počítáme s kladným hospodářským výsledkem na konci roku,“ řekl. Celkem očekává zisk v rozmezí 50 až 150 milionů Kč, tedy jen mírně nižší než 200 milionů Kč, které předpokládal končící tříletý ozdravný plán.

Největší problém společnosti – nedostatek hotovosti kvůli enormnímu zatížení investicemi do rozvoje letadlového parku – podle vedení společnosti do značné míry vyřešil program divestic, tedy odprodeje některých úseků včetně cargo terminálu. Přestože od roku 2006 dopravce do letadel investoval celkem 500 milionů Kč, ve srovnání s ostatními je nyní pokud jde o cash-flow „v relativně komfortní pozici“, konstatoval viceprezident ČSA pro ekonomiku Luboš Černý.

Více cestujících, méně carga

Za první tři čtvrtletí České aerolinie přepravily více než 4,4 milionu cestujících (+4,9 procenta) a výrazně tak předčily průměr členů Sdružení evropských leteckých dopravců AEA (+0,1 procenta). Vzhledem k situaci na trhu však i český dopravce do budoucna očekává stagnaci růstu počtu cestujících. Luboš Černý v této souvislosti poukázal na celoevropská čísla, podle nichž se v září počet cestujících všech dopravců snížil o pět procent. „Je otázka, jestli to je jen okamžitý projev finanční krize nebo začátek nového trendu,“ řekl.

Podle Radomíra Lašáka by ovšem nastupující krize mohla českému dopravci v některých relacích paradoxně i pomoci. Například by mohly těžit z toho, že někteří dopravci v současné obtížné situaci ruší spoje z Prahy.

Objem nákladní dopravy ČSA se v prvních devíti meziročně snížil z 16 150 na 14 715 tun; podle Luboše Černého za snížením stálo především únorové zrušení pravidelné nákladní linky do Dubaje (Hong-kongu) ve spolupráci s Emirates SkyCargo. (spa)

spinner