​Ministerstvo vzdalo snahu o vyřešení sporů o pozemky

​Ministerstvo vzdalo snahu o vyřešení sporů o pozemky

Ministerstvo dopravy vzdalo snahu vyřešit spory vlastníků letišť s majiteli pozemků pod nimi. Návrh, který byl součástí novely zákona o civilním letectví a který počítal s povinným vyřešením vlastnických vztahů během jednoho roku, ministerstvo dopravy minulý týden z materiálu pro jednání vlády stáhlo. Minulý týden to řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Součástí návrhu zůstalo opatření týkající se omezení hluku na letištích.

„V zájmu rychlého přijetí novely, která obsahuje adaptační opatření k předpisům Evropské unie, ministerstvo dopravy ustoupilo od původního záměru měnit podmínky provozování letišť,“ uvedl Zdeněk Neusar. Spory majitelů letišť a pozemků se úřad snažil vyřešit zejména proto, že tyto konflikty komplikovaly proces vydávání a rušení povolení pro provoz letišť.

V problematice omezování hluku navrhlo ministerstvo dopravy předat kompetence související se zaváděním konkrétních opatření pro snížení hluku z letišť v případě překročení hlukové zátěže na Úřad pro civilní letectví (ÚCL). Dosud tuto agendu spravovalo přímo ministerstvo dopravy. Změna, která vyplývá z nařízení Evropského parlamentu, se nicméně týká jen letišť, na kterých vzlétne nebo přistane více než 50 tisíc letadel za rok. To se v Česku týká pouze pražského ruzyňského letiště.

V Česku je v provozu 92 letišť, z toho 18 podle materiálů ministerstva dopravy jsou letiště s mezinárodním provozem a čtyři patří armádě. Osm letišť, v Praze a velká regionální letiště jako v Brně nebo Karlových Varech, umožňuje přistávání letadel i za zhoršených povětrnostních podmínek, kdy je třeba pilotovat pomocí přístrojů. Valná většina letišť v tuzemsku pak umožňuje let jen za viditelnosti označovaný jako VFR (Visual flight rules), kdy pilot řídí a naviguje letadlo podle výhledu z kabiny.

(čtk)

spinner