​Cestující si stěžují na nový poplatek nízkonákladových aerolinek Ryanair

​Cestující si stěžují na nový poplatek nízkonákladových aerolinek Ryanair

5.12. - Cestující si na sociálních sítích stěžují na nový poplatek, který začaly účtovat irské nízkonákladové aerolinky Ryanair. Pokud chce totiž cestující získat palubní lístek on-line, musí si nejprve zakoupit místo k sezení. Na svém webu o tom včera informovala BBC. Ryanair je největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě a cestující její nový poplatek považují za skandální.

Překvapení cestující se vrhli na sociální sítě, aby dali průchod své frustraci. Popisují tam, jak jim Ryanair naúčtoval až 21 liber (597 Kč) za rezervaci místa, pokud chtěli získat přístup k elektronické palubní vstupence. Alternativou bylo vystát si frontu na klasický papírový lístek na letišti.

Ryanair na žádost BBC o komentář bezprostředně nereagoval. Zatím není jasné, kolik cestujících už se s novým poplatkem setkalo. Ryanair zatím ani nevyjasnil rozsah těchto opatření, o kterých už se v neděli zmínil server Mail Online. Podle BBC to vypadá, že Ryanair poplatek zavedl v posledních dnech.

Letecká společnost mezitím dostává rozhořčené komentáře od cestujících na síti X. "Kdy a proč jste s tím začali? Musím se teď postavit do fronty a palubní vstupenku si vyzvednout na letišti?" napsal jeden cestující, který měl na dnešní brzké ráno letenku z Londýna do Belfastu.

"Nemůžu uvěřit vašim novým podmínkám, že neumožňujete cestujícím, aby získali palubní lístek (v mobilu nebo si ho vytiskli), pokud si nekoupí sedadlo. Bezdůvodně nutíte stát lidi ve frontě na odbavení (30 metrů nebo i delší), a to jen proto, abyste vydělali pár liber navíc. To je skandální," napsal další.

Jeden cestující uvedl, že zaměstnanci u odbavovací přepážky na letišti mu řekli, že nové zásady se vztahují pouze na posledních 20 cestujících, kteří se odbavují na let, a že poplatek byl zaveden v posledních dnech.

Většina leteckých společností vyžaduje, aby se cestující odbavili on-line, a potvrdili tak svůj záměr cestovat. Obvykle je možné si také stáhnout elektronickou kopii palubního lístku. Někteří cestující dávají přednost tomu, že si na letišti vyzvednou tištěnou palubní vstupenku. Žádná z těchto možností není obvykle zpoplatněna.

Nízkonákladové letecké společnosti, jako je právě Ryanair, si získaly reputaci tím, že cestujícím umožňují přidávat si k základní ceně letenky služby, které chtějí využít, a jen za ty platit. To znamená, že zvlášť platí například za uložení zavazadel do nákladového prostoru, za rezervaci místa nebo za sedadlo s větším prostorem pro nohy.

Nízkonákladové aerolinky argumentují, že právě tímto způsobem dokážou držet nízké základní ceny letenek ve srovnání s tradičními leteckými dopravci. Ti v základní ceně zpravidla cestujícím nabízejí také občerstvení a možnost vzít si na palubu menší příruční zavazadlo. Strategie, kdy si cestující může přidávat volitelné služby, může konečnou cenu letenky výrazně zvýšit.

(čtk)

Ilustrační foto: Boeing

spinner