​Aerolinky žalují nizozemskou vládu za rozhodnutí omezit provoz v Amsterodamu

​Aerolinky žalují nizozemskou vládu za rozhodnutí omezit provoz v Amsterodamu

5.3. - Skupina leteckých společností z Evropy a ze Spojených států žaluje nizozemskou vládu za její rozhodnutí omezit kvůli škodlivým emisím provoz na mezinárodním letišti Schiphol v Amsterodamu, jednom z největších v Evropě. Ve společném sdělení uvedly, že hladinu emisí i hluku jsou schopny snížit, aniž by musely omezovat spoje.

"Letiště Schiphol významně přispívá k nizozemské ekonomice a přímo i nepřímo poskytuje více než 100 000 pracovních míst. Letiště každoročně využívají miliony lidí z celého Nizozemska k obchodním cestám, dovolené, rodinným návštěvám nebo studiu, díky své mezinárodní síti je letiště atraktivní pro zahraniční společnosti, které se chtějí v Nizozemsku usadit," píše se ve sdělení.

Aerolinky považují rozhodnutí vlády za jednostranné, unáhlené a nepochopitelné. Vláda má v úmyslu snížit kapacitu letiště z 500 000 na 460 000 letů ročně, konečný cíl do roku 2024 je dostat se na 440 000 letů za rok.

Žalobu na vládu iniciovala nizozemská vlajková letecká společnost KLM ze skupiny Air France-KLM, která se na počtu letů na letišti Schiphol podílí z 60 procent. KLM uvedla, že má v žalobě podporu mateřského podniku i dalších aerolinek spadajících do skupiny. Vedle nízkonákladové letecké společnosti easyJet z Británie žalobu podpořily také letecké společnosti Corendon, TUI či americké aerolinky Delta Air Lines.

KLM uvedla, že letecké společnosti už provedly mnohamiliardové investice, aby splnily krátkodobé i dlouhodobé cíle v souladu se svými vlastními plány na snížení uhlíkových emisí i snahou vlád zajistit čistší životní prostředí. "Kromě negativního dopadu na nizozemskou ekonomiku by snížení kapacity výrazně omezilo možnosti cestování a spojení pro spotřebitele," stojí ve společném prohlášení.

Nizozemské ministerstvo infrastruktury uvedlo, že k argumentům aerolinek se kvůli žalobě nemůže přímo vyjádřit. Dodalo nicméně, že cílem jeho politiky je chránit práva obyvatel a že je nadále odhodláno dosáhnout cílového snížení počtu letů na 440 000 ročně.

Společnost Schiphol Airport Group, která je majitelem a provozovatelem letiště, uvedla, že žaloby "lituje". "Domníváme se, že snížení na 460 000 letů (ročně) je nezbytným mezikrokem," dodala.

Žalobu podpořilo Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), které sdružuje zhruba 300 leteckých společností ze 120 zemí. Organizace v tiskové zprávě uvedla, že chystá paralelní stížnost založenou na přesvědčení, že krok nizozemské vlády je v rozporu jak s právem EU, tak s chicagskou úmluvou o mezinárodním civilním letectví.

"Nepřátelský postoj k letecké dopravě ničící pracovní místa, který nizozemská vláda zvolila, je naprosto nepřiměřeným přístupem k řešení hluku," uvedl generální ředitel IATA Willie Walsh. "Tento nezákonný přístup vytváří nebezpečný precedens, který nedává jinou možnost, než (vládu) napadnout u soudu," dodal.

Letecké společnosti trvají na tom, že vedle porušení vnitrostátních, evropských a mezinárodních právních předpisů je rozhodnutí nizozemské vlády zbytečné, škodlivé a postrádá řádné odůvodnění. Letecký průmysl už podle nich dosahuje významných výsledků, pokud jde o snižování emisí CO2 a snižování hladiny hluku.

Loni v červnu se letiště Schiphol potýkalo s nedostatkem personálu a vláda pak uvedla, že maximální počet letů, které lze na letišti odbavit, sníží na 440 000 ze současných 500 000. Zdůvodnila to potřebou snížit hluk a přispět ke splnění cílů ve snaze omezit škodlivé emise. Vláda nedávno naznačila, že jako přechodný krok by mohla schválit roční limit 460 000 s platností od listopadu

(čtk)

Foto: Pixabay

spinner