​UIRR: Kombinovaná doprava vykázala opět pokles v objemu zboží

​UIRR: Kombinovaná doprava vykázala opět pokles v objemu zboží

Poslední čtvrtletí roku 2023 přineslo další období výrazného negativního vývoje v kombinované dopravě, již páté čtvrtletí objemových ztrát v řadě, i když v porovnání s předchozími čtvrtletími pomalejším tempem. Uvedl to prezident Mezinárodní unie pro silniční a železniční kombinovanou dopravu (UIRR) Ralf‑Charley Schultze.

Obchodní nálada rozhodujících osob v kombinované dopravě podle něj mírně negativní, což odráží předpokládanou slabou poptávku a nevýrazný hospodářský výkon, jakož i velké poruchy způsobené uzavřením trati Frejus a Gotthardského základního tunelu a pokračujícími rozsáhlými pracemi na evropské železniční infrastrukturní síti.

„Rok 2023 přinesl souběžnou řadu událostí s negativním výsledkem pro kombinovanou dopravu v důsledku přírodních katastrof, velkého vykolejení, rozsáhlých prací na celé síti, které se časově shodovaly s extrémními povětrnostními jevy a stávkami. Chmurnou situaci ještě zhoršila válka na Ukrajině, narušení kontejnerové přepravy v Rudém moři a slabá evropská hospodářská produkce a důvěra spotřebitelů. Situaci zhoršoval trend růstu nákladů na železniční trakci, který byl podpořen trvale vysokými cenami trakční elektřiny, zvyšováním mezd a poplatků za přístup na trať,“ uvedl Ralf‑Charley Schultze.

Dlouho očekávaný čtvrtý návrh ekologičtějšího balíčku pro nákladní dopravu, změnu směrnice o kombinované dopravě, přijalo kolegium komisařů 7. listopadu 2023. „UIRR v prosinci zveřejnila svůj poziční dokument, který návrh obecně podpořil. Odvětví navrhne zjednodušení nové definice ´provozu kombinované dopravy´ a další technická upřesnění. Budou také doporučena pravidla pro více výhod na evropské úrovni, jako je výjimka ze zákazu řízení pro nákladní vozidla provádějící silniční úseky kombinované dopravy,“ uvedl Ralf‑Charley Schultze.

V prosinci pak podle něj byla jménem sdružení železniční nákladní a intermodální dopravy dokončena studie o dopadech Evropskou komisí navrhované změny směrnice o hmotnostech a rozměrech. „Studie doplňuje posouzení dopadů provedené komisí, které přehlédlo několik zásadních aspektů navrhovaného zvýšení celkové hmotnosti vozidel a rozšíření vozidel EMS. V případě přijetí návrhu v nezměněné podobě by proto mohlo dojít k výrazným ztrátám objemu železniční nákladní dopravy,“ upozornil Ralf‑Charley Schultze.

Důvěra provozovatelů kombinované dopravy a správců terminálů v technické možnosti jejich služeb nákladní dopravy však podle prezidenta UIRR zůstává vysoká. „Investiční programy do kolejových vozidel, terminálů a digitalizace pokračují bez překážek v důsledku špatných výsledků v posledních pěti čtvrtletích. (lan)

Linde MH přiblíží řešení pro vnitřní tok materiálu

Automatizovaná řešení nabízejí obrovský potenciál, pokud jde o vnitřní tok materiálu. Na letošním veletrhu LogiMAT v německém Stuttgartu bude společnost Linde Material Handling demonstrovat možnosti, které jsou k dispozici malým, středním i velkým společnostem, a ukáže, jak lze úspěšně realizovat širokou škálu projektových požadavků.

Dalšími klíčovými tématy, na která se zaměří v centrálně umístěném výstavním stánku v hale 10, budou energetika, bezpečnost a inteligence skladu.

Hlavní stánek společnosti Linde MH v hale 10 (stánek B21 a B17) bude mít více než 500m2 a upozorní na aktuální trendy v intralogistice jako jsou automatizace, energie, bezpečnost a inteligence skladu.

Vystaveny budou odpovídající produkty a řešení, která jsou určena k optimalizaci vnitropodnikového toku materiálu. V živé ukázce budou předvedena flexibilní a škálovatelná automatizační řešení zahrnující automaticky řízená vozidla (AGV) a autonomní mobilní roboty (AMR). Jen několik metrů od výstavního stánku, na nakládacím dvoře mezi halami 8 a 10, si mohou návštěvníci sami vyzkoušet vysokozdvižné vozíky nebo si je prohlédnout zblízka při předvádění vozidel.

Příkladem mohou být různé asistenční systémy pro couvání, jako je například asistenční kamera pro couvání s umělou inteligencí, která upozorňuje řidiče průmyslových vozíků na osoby v blízkosti za nimi. Další výstavní prostor, který nabízí praktické zkušenosti s různými modely vozidel, se nachází na venkovní ploše mezi halami 9 a 10.

„Značka Linde představuje špičkový výkon v oblasti manipulace se zbožím. Toho je dosaženo prostřednictvím inovativních produktů a řešení, vysoké úrovně uživatelské přívětivosti, široké nabídky aktivních a pasivních bezpečnostních a asistenčních systémů, individuálních řešení na míru a rozsáhlých poradenských znalostí naší prodejní organizace. Naše výrobky a řešení zajišťují maximální produktivitu i v těch nejnáročnějších provozních podmínkách, jaké panují například v nápojovém, papírenském, dřevařském, potravinářském a chemickém průmyslu,“ řekl Torsten Rochelmeyer, Senior Director Strategy & Solution Portfolio ve společnosti Linde MH.

Linde MH představí na veletrhu své odborné znalosti také jako kompetentní partner pro automatizaci procesů toku materiálu. „Společně s našimi partnery v síti jsme v posledních letech úspěšně naplánovali a realizovali stovky projektů,“ uvedl Rochelmeyer s odkazem na rozsáhlé odborné znalosti a zkušenosti obchodní organizace získané při realizaci malých i velkých projektů. Vedle toho jsou k dispozici standardizované balíčky řešení pro jednoduché dopravní úlohy.

Oblast Energy na veletrhu zahrnuje široké spektrum dostupných typů energie se zaměřením na elektrické protizávažové vozíky řady X s lithium‑iontovými bateriemi. 

(lan) 

Ilustrační foto: LAN

spinner