Slovensko

Slovensko usiluje o zvýšení podílu kombinované dopravy

Slovenská republika patří k zemím se silnou tranzitní dopravou, a to ve směru severozápad (ČR, SRN, Rakousko) a sever (Polsko)-jihovýchod (Maďarsko, balkánské státy), případně východ (Ukrajina, Rusko). Cílem slovenské dopravní politiky je proto snaha neustále rostoucí tranzitní silniční dopravu částečně převádět na dopravu kombinovanou, která je ohleduplnější k životnímu prostředí.

Národním operátorem a členem Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR se sídlem v Bruselu je společnost Combi Slovakia Eurotrans s sídlem v Žilině.

Systém doprovázené kombinované dopravy (Ro-La) na Slovensku zavedl v lednu roku 1999 na lince Nové Zámky-Wels rakouský operátor Ökombi. Provoz linky byl ukončen v květnu roku 1999 (stejně jako v případě české Ro-La České Budějovice-Villach) v souvislosti s požárem Tauernského tunelu. Rakousko tehdy zrušilo obě linky, protože potřebovalo další soupravy nízkopodlažních vozů pro zajištění linky Ro–La Wels-Villach, která měla nahradit uzavřenou dálnici. V období od ledna do května roku 1999 Ro-La přepravila pouze 800 kamiónů, a její využití tak bylo velmi malé.

Zkušební jízdy na druhé lince Ro-La Trstená-Budapešť se uskutečnily 2. a 3. září loňského roku. Na této 440 kilometrů dlouhé lince, vedené ze slovensko-polské hranice přes Kral’ovany, Leopoldov a Komárno, byl testován provoz vlaku Ro-La se sedmnácti nízkopodlažními vozy a doprovodným lehátkovým vozem. O zřízení pravidelného provozu na této lince se na Slovensku uvažuje od poloviny letošního roku s cílem částečně omezit počet tranzitujících silničních vozidel přes Slovensko v severojižním směru, konkrétně přes Oravu a horský průsmyk u Donoval.

V ověřovacím provozu byla také přeprava silničních návěsů a tahačů na lince Budapešť-Gliwice, která v krátkém úseku vedla i přes území ČR. Při zkušebním provozu v období od července do listopadu roku 2000 na trase jezdily týdně tři páry vlaků s košovými vozy řady Sdgnss pro přepravu silničních návěsů, plošinovými vozy řady Laads pro přepravu tahačů a doprovodným lehátkovým vozem. Operátory byly společnosti Klevytrans ze Štúrova a Polkombi S.A. Linka v ověřovacím provozu nebyla určena pro veřejné použití a byla ukončena kvůli nedodržování jízdního řádu, které vedlo k neúměrnému prodloužení doby přepravy.

Železničná spoločnosť, a. s., nevlastní žádné nízkopodlažní vozy (řady Saadkms), ale má k dispozici šedesát košových vozů řady Sdgnss, které získala za pomoci investiční dotace ze státního rozpočtu. Tyto vozy, jež vyrábí vagónka v Popradě, umožňují přepravu silničních souprav (ovšem tahače a návěsu odděleně) při horizontálním najetí/sjetí silničních vozidel do/z koše. Předpokladem jejich využití je možnost vertikální nakládky/vykládky koše na železniční vůz (viz foto).

Nedoprovázená kombinovaná doprava po železnici

V osmdesátých letech minulého století se v tehdejší ČSFR přepravovalo až 2,5 miliónu tun zboží, přičemž se jednalo převážně o přepravy na východní trhy. Obdobně jako v České republice, i na Slovensku se po změně politické a hospodářské orientace v roce 1989 počet přepravených kontejnerů výrazně snížil. Prvním pravidelným uceleným vlakem procházejícím územím Slovenska byl v roce 1992 tranzitní spoj v relaci Bremerhaven/Hamburk-Budapešť přes území ČR. Podle dnes platného grafikonu vlakové dopravy se na tratích ŽSR provozuje celkem sedmnáct relací ucelených vlaků nedoprovázené kombinované dopravy, z toho patnáct pravidelných vlaků a dva příležitostné vlaky (jsou v provozu podle potřeby): Bratislava-Praha a dále do Hamburku, Dunajská

Streda-Praha a tranzitní relace Praha-Györ.

Celkem se jedná týdně o 27 (případně i více) párů ucelených vlaků, z větší části vlaků tranzitních ve směru severozápad-jihovýchod, tedy mezi SRN a ČR na jedné straně a Maďarskem, případně Rumunskem na straně druhé. Přepravují především kontejnery, v malém rozsahu pak také výměnné nástavby. Operátory vlaků jsou společnosti European Rail Shuttle, Kombiverkehr, Maersk Sealand a Metrans.

Metrans provozuje 11 vlaků týdně

Právě společnost Metrans, a. s., Praha a Metrans (Danubia), a. s., Dunajská Streda je provozovatelem největšího počtu ucelených vlaků na Slovensku – celkem jedenácti týdně v relacích Praha (Uhříněves)-Dunajská Streda a Praha (Uhříněves)-Györ. Největší frekvenci (čtyřikrát týdně) má tranzitní vlak německého operátora Kombiverkehr Hamburk-Budapešť (Józsefváros).

Objemy kombinované dopravy se postupně zvyšují (viz tabulka), v posledních pěti letech ročně průměrně o 15 až 20 procent. Rozhodující však zůstává tranzit, který tvoří přibližně polovinu celkových objemů. Objemy vnitrostátní kombinované dopravy jsou velmi malé, mimo jiné i kvůli malé rozloze Slovenska. Podíl kombinované dopravy na celkové nákladní železniční dopravě (49,4 miliónu tun) se nicméně neustále zvyšuje a loni dosáhl 1,53 procenta.

Železničná spoločnosť, a. s., vlastní vedle již zmíněných šedesáti vagónů řady Sdgnss ještě 167 vozů řady Sgnss pro přepravu kontejnerů a výměnných nástaveb. Také tyto vozy pořídila díky investičním dotacím ze státního rozpočtu. Dále jsou na Slovensku v provozu ještě starší železniční vozy řady Sgjs (Kas) a malý počet vozů řady Sgs (Pasy).

Devět terminálů

Na území Slovenské republiky je celkem devět překladišť kombinované dopravy, která mají různý stupeň vybavení. Dvě překladiště jsou v současné době mimo provoz a nově se na uvedení do provozu připravuje překladiště Ro-La v Trstené. Rozhodující měrou se na překladu podílejí překladiště Bratislava-Pálenisko a Dunajská Streda. Překladiště Dobrá se nachází v blízkosti pohraniční přechodové stanice Čierná nad Tisou, směr Čop (Ukrajina), a spolu s překladištěm v Čierné nad Tisou slouží především k překladu na vozy širokého rozchodu. Další překladiště kombinované dopravy jsou v Bratislavě (ÚNS), Košicích a Žilině. Do Dohody AGTC byla zařazena překladiště Bratislava, Čierná nad Tisou, Košice a Žilina. Provozovatelem překladišť jsou společnosti ŽSR, SKD-Intrans, a. s., (dceřiná společnost ČSKD-Intrans, a. s.), Metrans Danubia, a. s., a Slovenská plavba a prístavy, a. s.

Vláda Slovenské republiky přijala na začátku loňského roku program dalšího rozvoje kombinované dopravy, jehož cílem je zvýšit podíl kombinované dopravy na přepravním trhu. Podle programu by ve výhledu do roku 2010 měla být dobudována nebo modernizována čtyři velká překladiště: Bratislava, Dobrá, Košice a Žilina. Počítá se ovšem i s výstavbou nebo modernizací dalších doplňkových překladišť v Nových Zámkoch, Ružomberku a Zvolenu. Další menší překladiště by měla vzniknout také v Prešově, Trnavě a Trenčíně.

Ing. Ivan Novák, CSc.

(zpracováno na základě informací Odboru kombinované dopravy

Ministerstva dopravy, pošt a telekomunikací Slovenské republiky)

spinner