DB Cargo a EVplus

DB Cargo a EVplus

3.9. - Kombinovaná doprava namísto provozu jednotlivých vozů, to je cesta, kterou se Norsko vydalo před několika lety. Velmi důsledně, velmi úspěšně, protože Skandinávci již v té době uznali, že sdružování stále menšího počtu jednotlivých vagonů po železnici je prostě příliš drahé. V DB Cargo je několik lidí, kteří by rádi následovali tento příklad. To však v Německu není politicky proveditelné, řekla ředitelka paní Sigrid Nikutta. Každý malý železniční zákazník má také "svého" vzpurného člena Spolkového sněmu. A spolkový ministr dopravy, železnice a její příznivci, zejména v jižním Německu, nejsou zrovna vhodnými partnery pro produktovou revolucionářku. Šéf DB Cargo proto volí střední cestu: chce použít nástroje kombinované dopravy, aby dal nový impuls jednotlivému vozu.

Díky hybridní poloze mezi klasickými produkčními světy je EVplus oslnivou věcí. Je například docela možné, že odesílatelé s malým objemem, kteří se dříve spoléhali na nákladní automobily, zde najdou přístup k železnici. K tomu nepotřebují ani speciální vybavení, protože jim ho vlak poskytuje a současně je nabízena svoz a rozvoz na silnici. Zde je model správný: Zásilky přicházejí do systému, který může zaplnit mezery v klesajícím provozu jednoho vozu. Vzrušující otázkou je, zda zákazníci zvyklí na návěsy mohou být přesvědčeni o výhodách 45 stop výměnné nástavby, na které by se jich železnice zeptala. Přináší na dráhu výrazně méně mrtvého nákladu než návěs, takže by to mohl být povzbuzující prvek pro výrobní a nákladovou strukturu kombinované dopravy. Ale protože se EVplus jen třpytí a nesvítí, existují také tmavé strany. Ne nutně špatné, ale s nejistým účinkem. V žádném případě tedy není jisté, zda budoucí zákazníci společnosti EVplus budou přecházet z konkurenční společnosti Straße, a nikoli z železniční sesterské kombinované dopravy. A jak pohodlně se může Kombiverkehr smířit s tím, že nejdůležitější dodavatel služeb na železnici má nyní v ohni další želízko, díky níž shrábne nejen 50 procent (jako účast v Kombiverkehr), ale úplně?

Existují určité další náznaky, že v konceptu EVplus je stále velký prostor pro zlepšení. Například konstrukce vozu naznačuje, že ani polovina cílového objemu EVplus se nemůže skládat z kombinovaných zásilek – většinu přinese síť nočních skoků mezi velkými seřaďovacími stanicemi, která se v současné době přestavuje. Manažeři konsolidace by také měli uvolnit své zkušenosti s výstavbou a provozem terminálů. Pokud plánujete překládku v Německu, potřebujete mnoho povolení a není snadné je získat. Není to tak snadné jako požadavky na ochranu hluku a vody nebo bezpečnost. Nezáleží na tom, zda jsou systémy "malé" nebo "mega": Před vydavatelem jsou všichni stejní. Dokud šéf DB Cargo nebude mít vybavené systémy tvorby vlaků "malými terminály", je pravděpodobné, že mnoho dalších zásilek skončí na nosných vagonech provozovatelů. Nicméně německá Střední cesta má také své kouzlo. Protože EVplus otřásá hranicemi mezi výrobními světy, a to bylo vždy dobré pro železniční dopravu.

(SSL ČR)

Foto:  

spinner