Zemědělci kritizují plánovanou vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy

Zemědělci kritizují plánovanou vysokorychlostní trať z Drážďan do Prahy

20.4. - Zemědělci kritizují plán vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan. Trať se dotkne pěstitelů, kteří pěstují chmel a zeleninu, sdělili v pondělí zástupci Agrární komory ČR. Podle Svazu pěstitelů chmele ČR se tak stát na jedné straně snaží o zápis chmelařské krajiny do Seznamu světového dědictví UNESCO, na druhé straně chce stejně cennou oblastí s dlouhodobou pěstební historií vést vysokorychlostní trať.

Již dříve se zemědělci ozvali proti jiné větvi z plánovaných tratí - z Prahy do Brna. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka podobně jako v minulém týdnu uvedl, že se kvalita zemědělské půdy zohlední cenově při výkupu pozemků.

Oblast se nachází v Polabské nížině, kde je v ČR podle komory nejúrodnější půda. Podle prezidenta komory Jana Doležala by měli být zemědělci více zahrnuti do rozhodování o podobných projektech. "Chápeme, že kvůli pandemii je komunikace náročnější než dříve, ale vzhledem k míře zásahu do hospodaření a krajiny považujeme zapojení všech aktérů do debaty za nezbytné," uvedl.

Podle komory má trať na Drážďany vést severně od Roudnice na Labem po pravém břehu řeky Labe mezi obcemi Lounky a Chodouny a dále Polepy a Okna. "V případě realizace této trasy by došlo ke znemožnění zemědělské činnosti a ke znehodnocení i nezabrané části pozemků. Já i ostatní zemědělci bychom přišli o značnou výměru a museli bychom naši činnost ukončit," uvedl pěstitel kořenové zeleniny Jaromír Ondra, který hospodaří v Chodounech.

Podle předsedy svazu pěstitelů chmele Luboše Hejdy se část dotčené oblasti nachází pod závlahovým systémem, stavba by s vysokou pravděpodobností narušila jeho funkčnost. Alternativní možností je podle Jaromíra Ondry vedení trati po levém břehu Labe, což je podle něj také varianta, se kterou se již několik let počítalo.

Zemědělci v minulém týdnu protestovali také proti rychlotrati z Prahy do Brna. Trať zasáhne pozemky několika stovek zemědělců, mimo jiné společnost PIAS Suchdol, která tak může ztratit 100 hektarů pozemků. "Hovoří se o výstavbě vysokorychlostní trati, ale nás jako vlastníka dosud nikdo nekontaktoval a na našich pozemcích se již pohybují geodeti," řekl v úterý na tiskové konferenci Zemědělského svazu ČR vedoucí rostlinné výroby firmy Jan Mikulka.

Podle Jana Mikulky plánovaná stavba zničí až 15 milionů tun ornice a Česko přijde o možnost, aby kolem tří milionů metrů krychlových vody bylo ročně vsakováno a zadržováno v přírodě. Centimetr ornice se vytváří zhruba 100 let, upozornil. Ministerstvo dopravy chce problém s ornicí vyřešit zohledněním v ceně výkupu pozemků.

Ministerstvo ústy svého mluvčího Františka Jemelky v minulém týdnu uvedlo, že kritizovaná severní varianta vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Brnem vede pět kilometrů od vodního díla Vrchlice, nezasahuje tedy ani do ochranného pásma tohoto zdroje vody. Ohrožení vodních zdrojů se zemědělci také obávají.

V pondělí pak František Jemelka uvedl podobné informace i ohledně trati z Drážďan do Prahy, při nových stavbách vždy bude dotčená i zemědělská nebo lesní půda. "Obavy zástupců zemědělců nebereme na lehkou váhu a jsme si vědomi toho, že výsledná trasa tolik očekávané vysokorychlostní železnice musí být dobrým kompromisem různých, často protichůdných, zájmů či názorů. Rychlé přeshraniční spojení po železnici v době snah o snižování emisí potřebujeme, příslušné územní rezervy státu na ně pamatují či bude na společných jednáních hledán způsob jak minimalizovat dopady předpokládané stavby," uzavřel.

(čtk)

Foto: LAN

spinner