​Železniční spojení z Liberce do Prahy by se podle studie mohlo výrazně zrychlit

​Železniční spojení z Liberce do Prahy by se podle studie mohlo výrazně zrychlit

31.5. - Železniční spojení z Liberce do sto kilometrů vzdálené Prahy by se mohlo v budoucnu výrazně zrychlit a stát se konkurencí i silniční dopravě. V případě realizace se zkrátí doba jízdy z dnešních více než 160 minut na 69 minut. Umožnit to má i studie proveditelnosti, kterou včera schválila centrální komise ministerstva dopravy pro úsek trati z Mladé Boleslavi přes Turnov do Liberce a dál ke státní hranici s Polskem. V tiskové zprávě o schválení studie informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Rozhodnutí komise včera na jednání krajského zastupitelstva uvítal liberecký hejtman Martin Půta. "Já jsem rád, že 16. studie proveditelnosti od roku 1990 vedla k tomu kýženému výsledku, tedy konstatování, že opravdu není možné, aby páté největší město v České republice mělo spojení s hlavním městem stejné jako v 19. století, tedy více než 2,5 hodiny. Studie navrhuje prostřední variantu s rychlostí 200 km v hodině mezi Mladou Boleslaví a Libercem, to považuji za opravdu velký skok pro region," řekl hejtman.

Studie proveditelnosti je podle hejtmana jen první krok. "My budeme muset změnit zásady územního rozvoje, abychom tu novou trasu do nich zakotvili, potom bude potřeba udělat projektovou dokumentaci, sloučené stavební a územní řízení. Když za pět roků budeme mít potřebné povolení, tak to bude dobrý výsledek," doplnil Půta. Náročné bude podle něj hledání financí. "Myslím, že tento projekt je ideální do nějakého PPP projektu tak, aby se začal stavět najednou celý, výsledný efekt přinese až celá ta stavba najednou," dodal liberecký hejtman.

"Vlastní realizace stavby se předpokládá v následujícím desetiletí," uvedla Friebová. Schválená studie proveditelnosti podle ní navazuje na aktuální investice v úseku Praha – Lysá nad Labem, stejně jako na dřív schválené studie pro úsek Lysá nad Labem – Mladá Boleslav.

"Modernizovaná železnice bude z větší části dvoukolejná, kromě přestavby stávajících úseků dojde také k výstavbě nových přeložek, rychlost vlaků se zvýší až na 200 kilometrů v hodině," uvedla Friebová. Podle schválené varianty se mezi Turnovem a Libercem zruší téměř v celé trase současné vedení tratě. "Výjimkou bude úsek Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který bude zachován pro nákladní obsluhu. Z Liberce na státní hranici s Polskem dojde k elektrizaci trati ve stávající stopě a rekonstrukci vybraných úseků," dodala mluvčí. Součástí vybrané varianty je také elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku.

Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována stejně jako většina tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. O úpravách trati z Liberce na Prahu se přitom hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku. Pokud se novou trať podaří postavit, mělo by to podle Půty zlepšit i dostupnost příhraničních oblastí Frýdlantska a zlepšit spojení do sousedního Polska na Zhořelec a německý Görlitz.

(čtk)

Foto: MD

spinner