​Železnice si v čerpání peněz z OPD vede poměrně zdatně

​Železnice si v čerpání peněz z OPD vede poměrně zdatně

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) měla v rámci evropského programu OPD1 k dispozici celkem přibližně 71,3 miliardy Kč, do poloviny listopadu bylo vyčerpáno zhruba 63,4 miliardy Kč. Existuje při-tom reálný předpoklad, že se podaří vyčerpat celou částku. Na listopadové konferenci Železnice 2015, kterou společně pořádaly společnost SUDOP PRAHA a SŽDC, to řekl náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

Podle jeho slov jsou riziky pro přípravu dalších staveb zejména kapacitní možnosti projektantů, komplikace v rámci územních a stavebních řízení či v rámci posuzování vlivu staveb na životní prostředí, problémy s ekonomickým hodnocením staveb, komplikace s výkupy pozemků, kapacitní možnosti zhotovitelů či výrobců klíčových výrobků a materiálů i maximální rozsah výlukové činnost a zajištění náhradní autobusové dopravy.

Náměstek ministra dopravy Luděk Sosna připomněl, že se v letošním roce podařilo připravit a schválit celkem 15 studií proveditelnosti, které se zpracovávají u projektů s předpokládanou investicí ve výši nad 1,8 miliardy Kč. Mezi klíčové patří ty na realizaci železničního spojení Prahy a Kladna přes letiště, dále na modernizaci tratě Plzeň – Domažlice – státní hranice či modernizaci železničních uzlů Pardubice a Česká Třebová. Nejdůležitějšími moravskými projekty jsou modernizace tratí Brno – Přerov, Otrokovice – Vizovice a Olomouc – Šumperk přes Uničov. Podle Luďka Sosny trvá v ideálním případě zhruba čtyři roky, než je možné začít stavby schválené ve studiích proveditelnosti realizovat. Také na příští rok se chystá celá řada dalších studií proveditelnosti na klíčové projekty. Na příští rok se připravují studie proveditelnosti například na modernizaci tratí Hranice na Moravě – Horní Lideč, Olomouc – Nezamyslice či Plzeň – České Budějovice a rekonstrukce železničních uzlů Brno nebo Ostrava. Řada projektů by se měla financovat z nového programu OPD2, ze kterého je na železniční infrastrukturu k dispozici přibližně 45 miliard Kč. Dalších až 20 miliard Kč nabízí nový evropský fond CEF, ze kterého lze financovat prakticky pouze stavby na železnici. V první výzvě v rámci tohoto fondu uspěla ČR s pěti projekty – dva se týkají pokračování modernizace železničního uzlu Plzeň, další pak optimalizace tratě mezi Berounem a Královým Dvorem, modernizace trati Praha-Hostivař – Praha hl. n. a vybudování systému ETCS mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by měl v příštím roce hospodařit s příjmy ve výši 65 miliardy Kč, pro SŽDC je určeno zatím 25,5 miliardy Kč. Na rozestavěné stavby je určeno 7,5 miliardy Kč a na nově zahajované stavby 1,3 miliardy Kč. Necelá jedna miliarda Kč má jít na přípravu dalších projektů, které by se měly spolufinancovat z nového operačního programu OPD 2 a nového zdroje CEF. „Zatím nemáme zcela finančně pokryté projekty, které by bylo možné v příštím roce zahájit, nicméně bych rád zdůraznil, že by se rozhodně neměla zastavit příprava těchto projektů. Peníze na jejich přípravu máme, pokud budou kompletně připraveny k realizaci, zařadíme je formou rozpočtových opatření do financování,“ uvedl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. 

Tomáš Johánek 

spinner