​Výstavbu nových dálnic komplikují nejen problémy s pozemky

​Výstavbu nových dálnic komplikují nejen problémy s pozemky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce v letošním roce zahájit stavbu více než 130 kilometrů nových dálnic. Největší letošní investicí bude stavba dálnice D3 z Ševětína do Borku u Českých Budějovic a mezi Úsilným a Dolním Třebonínem. Příprava výstavby dalších úseků českých a moravských dálnic se však komplikuje, na vině jsou nejen výkupy pozemků, ale také nová pravidla posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Téměř 380 kilometrů bude v budoucnu měřit celá dálnice D1 z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska. Chybí vybudovat pouze 24 kilometrů dálnice mezi Říkovicemi do Lipníku nad Bečvou. Loni v létě začala stavba úseku mezi Lipníkem a Přerovem, na nějž má navázat poslední chybějící část z Přerova do Říkovic. Přípravu stavby ale výrazně komplikují problémy s výkupy pozemků. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje prvních deset návrhů na vyvlastnění nemovitostí, které jsou na trase plánované dálnice D1 u Přerova, a stále se je nedaří vykoupit. Státu se dosud podařilo vykoupit zhruba 90 procent pozemků pro stavbu důležitého úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který má být zprovozněn v roce 2019. Podle vedení přerovské samosprávy by všechny nemovitosti měly být k dispozici do poloviny příštího roku. „Podle mých informací připravujeme zhruba deset návrhů na vyvlastnění. Jsou to věci, u kterých nám uběhly lhůty, a podle našeho názoru se to nikam nehýbe,“ uvedl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Upozornil ale zároveň, že stále je ještě prostor pro jednání s vlastníky, avšak čas se krátí. Jednání o výkupu pozemků nejsou jednoduchá hlavně v Dluhonicích, kde je vykoupena jen zhruba polovina potřebných parcel. Obyvatelům se totiž nelíbil záměr zbourat kvůli stavbě dálnice několik domů či část sportoviště a chtěli trasu dopravní tepny posunout dál od obce. Lidé tvrdí, že dálnice u obce, kolem níž vede železniční koridor, zvýší hluk a zhorší kvalitu ovzduší. Někteří lidé proto nechtějí svoje nemovitosti stále prodat. Rychlá dostavba úseku dálnice D1 u Přerova je důležitá nejen kvůli přetížené dopravě v centru města, ale také z pohledu plánované strategické zóny na bývalé vrtulníkové základně v Bochoři, která se bez napojení na kvalitní dopravní infrastrukturu neobejde. Úřady již zahájily přípravu budování zóny, do které chtějí přilákat velké investory.

Nová EIA může odložit dostavbu D3 o několik let

Výstavba dálnice D3 od Českých Budějovic k rakouským hranicím se zase může zpozdit kvůli tomu, že stavba nemá posudek vlivu na životní prostředí (EIA) podle aktuální novely. Dálnice D3 od Českých Budějovic k rakouským hranicím měla být hotova v roce 2021. Kdyby musel vzniknout nový posudek na stavbu, zpozdí to celý projekt podle odhadů minimálně o jeden až dva roky. Problém s uznáním posudků EIA má v ČR zhruba sto staveb za více než sto miliard Kč. „Teď je otázkou, zdali se na nich bude muset opakovat EIA nebo jestli dojde k určité verifikaci stanovisek a bude moci příprava dál pokračovat,“ uvedl senátor a předseda Spolku pro výstavbu dálnice D3 a rychlostní komunikace R4 Pavel Eybert. Nový posudek by se měl týkat také obchvatu Českých Budějovic. Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola uvedl, že situace je nepříjemná i kvůli tomu, že Ředitelství silnic a dálnic má peníze na výstavbu D3 i D4, která má vést z Prahy do Českých Budějovic přes Písek. Současný projekt dálnice je založen na posudku EIA z roku 1992. Pokud chce Česká republika čerpat na stavbu dotace z Evropské unie, musí mít aktualizovaný posudek vlivu na životní prostředí, který platí od roku 2015. „To zpoždění nemusí trvat jen rok nebo dva, ono může být i delší. To nastane v momentě, kdy se pak v různých řízeních začnou subjekty odvolávat,“ uvedl předseda Senátu Milan Štěch. Zástupci České republiky podle něj o problematice nového posudku na dálnici jednají v Bruselu.

Na sever od Českých Budějovic se další úseky staví

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví téměř tři desítky let. Zatím je v provozu pouze 40 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na Benešovsku. Na podzim loňského roku začala výstavba úseku mezi Ševětínem a Bošilcem, letos v březnu se začal stavět úsek Borek – Úsilné a Bošilec – Veselí nad Lužnicí. Nynější silnice I/3 byla v úseku mezi Ševětínem a Borkem postavena jako pravá polovina budoucí dálnice D3. Postupně zde vznikne směrově rozdělená čtyřproudová komunikace. Délka nové silnice má být téměř 11 kilometrů a stát má 1,5 miliardy korun bez DPH. Stavět se má začít v červnu. Stavba tohoto úseku tvoří propojovací úsek mezi dvěma rozestavěnými silnicemi.

Další výstavbu D6 brzdí výkupy i EIA

Na konci letošního roku měla začít výstavba dalších úseků karlovarské dálnice D6 na Rakovnicku, obchvatu by se tak brzy měl dočkat Řevničov. Na dálnici se změní také úsek silnice mezi Řevničovem a Novým Strašecím. Jenže ani tady není zatím ukončený výkup pozemků. Navíc vedle výkupů pozemků brzdí zahájení stavby potřebná studie vlivu na životní prostředí. „O stavební povolení nemůžeme prozatím zažádat z důvodů blokace vyjádření ministerstva životního prostředí ohledně stanoviska EIA,“ uvedl Jan Studecký z tiskového odboru ŘSD. Podle aktuálních evropských předpisů totiž není jasné, zda nebude třeba studii zopakovat, protože ta původní byla vypracována ještě před vstupem ČR do Evropské unie. Starostové z okolí připravované dálnice i tři hejtmani se proto už dříve obrátili na Evropskou komisi. Dálnice by měla obcím výrazně ulevit od dopravy a starostové usilují o její rychlou dostavbu. Podle aktuálních předpokladů by D6 měla být kompletně dokončena do roku 2025.

Spory kolem trasy budoucí I/35 pokračují

Velmi složitá je také situace kolem výstavby budoucí silnice I/35 z Turnova do přes Rovensko pod Troskami do Jičína. Ta se nezačne stavět dříve než v roce 2027. Jasno zatím není ani o trase, kudy by silnice měla vést. I když byla vybrána severní varianta, možností je víc. Zejména Rovensko žádá, aby se posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) zpracovalo pro víc variant. Kudy silnice povede, by mělo být jasné do tří let. Nová silnice I/35 by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického a Jihomoravského kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Trasy byly původně tři, vybrána byla takzvaná severní, která z velké části kopíruje současnou silnici. Původně se uvažovalo o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod. „Dnes se posuzují dvě varianty – čtyřpruhové uspořádání od Turnova k odbočce na Semily a zbytek třípruhové uspořádání, druhá varianta je čistě třípruhová,“ uvedl ředitel libereckého závodu ŘSD Josef Jeníček.

Křižování s jinými komunikacemi doporučuje ŘSD mimoúrovňové s ohledem na bezpečnost a plynulost provozu. Rovensku se plánovaná trasa silnice nelíbí. „Nejsme proti nové komunikaci, chceme najít řešení, ale chceme také ochránit sebe a naše obyvatele a umožnit rozvoj města,“ řekla starostka tohoto města Jiřina Bláhová. Upozornila, že navrhovaná trasa připraví Rovensko o jediný vhodný prostor pro novou výstavbu. Chce proto, aby přednost dostala varianta, která vede severněji. „Je to varianta lesním komplexem u Holenic. Osobně si myslím, že by se měla prověřit v rámci EIA, protože pokud se neprověří, tak bude dlouhodobě používána jako nástroj proti té silnici, a to by byla škoda,“ řekl hejtman Martin Půta.

Pokračují opravy dálnic D1 a D2

Vedle výstavby nových úseků dálnic pokračuje ŘSD v letošním roce s modernizací nejstarší české dálnice D1 i na ni navazující dálnice D2. Díky mírné zimě mohla již na konci ledna pokračovat modernizace dálničního úseku mezi Měřínem a Velkým Meziříčím. V polovině března pak začala oprava 3,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D1 mezi Kývalkou a Ostrovačicemi na Brněnsku, tedy mezi kilometry 178 a 182. Silničáři opraví úsek v několika etapách, v nichž se bude měnit omezení a dopravní značení. Po většinu doby oprav bude možné jezdit v obou směrech ve dvou zúžených pruzích, v nichž bude rychlost omezena na 80 kilometrů v hodině. Velká oprava dálnice D1 mezi Prahou a Brnem trvá již čtvrtým rokem a letos se pracuje či začne pracovat na čtyřech úsecích. Dva jsou ve Středočeském kraji, jeden na Vysočině a jedním je výše zmíněný úsek na jižní Moravě. V polovině března začala také rekonstrukce a rozšíření dalšího úseku dálnice D1 mezi obcemi Psáře a Soutice. Celý úsek by mohl být hotový na konci příštího roku. I letos budou pokračovat větší opravy dálnice D1 mezi Brnem a Vyškovem a dálnice D2 mezi Brnem a Břeclaví. Na D1 to budou konkrétně úseky od 199. do 204. a od 220. do 230. kilometru směrem na Ostravu. Na D2 se má letos směrem na Bratislavu opravit pouze úsek od desátého do 16. kilometru. V opačném směru to mají být tři úseky, a to kritický od křížení s dálnicí D1 po třetí kilometr a pak dva navazující úseky od 12. do 24. kilometru. 

Tomáš Johánek s využitím ČTK

spinner