​Výstavba dopravní infrastruktury se musí zrychlit

​Výstavba dopravní infrastruktury se musí zrychlit

Ministr dopravy Dan Ťok na nedávném Žofínském fóru věnovaném dopravní infrastruktuře, klíčovým legislativním normám a výhledu dopravního stavitelství razantně odmítl, že se u nás staví nejdražší dálnice v Evropě. Pokud by se však dotaz z pléna týkal délky výstavby dopravní infrastruktury, už by asi tak razantně odmítavá odpověď přijít nemohla. Právě délka přípravy a samotné výstavby zejména nových dálnic a silnic je trnem v oku nejen ministerstvu dopravy.

„Výstavbu českých dálnic může podle současných pravidel zablokovat úplně každý. A nemusí to být jen ekologičtí aktivisté, stačí i rozhádané a pomalé úřady. Dopravní stavby brzdí například i spory ministerstev o kompetence. Příkladem je stavební zákon, který je zaparkovaný v legislativní radě vlády a existuje k němu třicet připomínek různých resortů,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok. Podle jeho slov je nutné stavební řízení zjednodušit tak, aby ho nebylo možné v mnoha různých stadiích zablokovat. Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš vidí za problematickou výstavbou dopravní infrastruktury u nás absenci dlouhodobějších strategií a dále nestabilní rozpočty. „Buď jsou peníze a není co stavět, nebo je co stavět a nejsou peníze,“ reagoval na dění v loňském roce, kdy se musely utratit peníze z OPD a na poslední chvíli se sháněly vhodné projekty.

Dalším velkým tématem dubnového Žofínského fóra byly problémy s prošlými posudky vlivu staveb na životní prostředí, které se podle informací ministerstva dopravy týkají zhruba stovky staveb. Vláda podle ministra dopravy intenzivně jedná s evropskými orgány o řešení této situace, ministr dopravy věří, že dokáže u některých projektů vyřešit propadlé posudky. „U některých projektů snad ještě najdeme rychlejší cestu a nebudeme muset opakovat EIA,“ řekl Dan Ťok. Přesto už se ale jeho úřad připravuje na to, že posudky nechá vypracovat znovu bez ohledu na konečné stanovisko EU. „Přestože vyjednávání s Evropskou komisí o uznání problematických posudků se nevyvíjí dobře a ministerstvo se připravuje na situaci, kdy bude muset proces opakovat, velká zpoždění kvůli tomu nemusí stavby nakonec nabrat,“ uvedl Dan Ťok. Zjednodušené procesy EIA by mohly v ideální bezproblémové variantě trvat šest měsíců, uvedl ministr s tím, že jde o odhad ministerstva životního prostředí. Původně ministerstvo dopravy odhadovalo, že zpoždění v případě opakování procesu EIA by mohlo trvat jeden až dva roky. Jak dlouho nakonec bude opakování procesu trvat, se podle Dana Ťoka ukáže na prvním případě, kterým bude posudek na stavbu dálnice D49. Dokumentaci k opětovnému posouzení stavby chce úřad ministerstvu životního prostředí předložit v nejbližší době. Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václava Matyáše ještě vláda nevyčerpala všechny možnosti pro nalezení kompromisu s EK. „Ve svých připomínkách navrhujeme, aby vláda uložila ministerstvu dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zpracování analýzy možností, jak přijmout specifickou právní úpravu k řešení dané situace. Cílem je zjednodušení procesu pro dotčené projekty při zachování cílů směrnice EIA,“ uvedl Václav Matyáš.

I přes problémy s uznáním vlivů staveb na životní prostředí plánuje letos ministerstvo dopravy zahájit stavbu 115 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic za zhruba 20 miliard Kč. Kromě toho bude na opravy a údržbu silnic prvních tříd směřovat devět miliard korun a 3,2 miliardy na opravy a údržbu dálnic. Vedle ministra dopravy Dana Ťoka a šéfa SPS Václava Matyáše na Žofínském fóru o dopravní infrastruktuře vystoupili ještě ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, generální ředitel ŘSD Jan Kroupa a náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb. Diskutovalo se nejen o dopadech požadavku Evropské komise na nové posouzení vlivu staveb na životní prostředí, ale i o perspektivě některých nových projektů. O významu tohoto fóra svědčí velký zájem a návštěvnost z řad manažerů významných firem působících v oblasti dopravní infrastruktury, stavebních firem, projekčních kanceláří, výzkumných ústavů, dopravců, ale i zástupců státní správy, společenských organizací či vysokých škol. Velký sál paláce Žofín zaplnilo téměř 200 odborníků.

Tomáš Johánek

spinner