Výbor podpořil návrh na rychlejší výstavbu dopravních staveb

Výbor podpořil návrh na rychlejší výstavbu dopravních staveb

6.6. - Sněmovní hospodářský výbor včera opakovaně doporučil Sněmovně, aby schválila poslanecký návrh na urychlení výstavby dopravní a další infrastruktury. Výbor se před závěrečným schvalováním zabýval vznesenými pozměňovacími návrhy a kromě jiného podpořil svůj předchozí návrh, aby se u zákonem stanoveného seznamu staveb použil místo původně navrhované předběžné držby pozemků institut mezitímního rozhodnutí. Sněmovna by poslaneckou novelu zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury mohla schvalovat na konci června.

Pod předlohou jsou jako navrhovatelé podepsaní poslanci ze všech sněmovních stran. Jako celek i s podpořenými pozměňovacími návrhy ji výbor doporučil schválit hlasy všech přítomných členů.

Novela obsahuje seznam vybraných důležitých dopravních staveb, u nich by se mohlo využít mezitímní rozhodnutí. Stavba by tak mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. Řada poslanců předtím vyjadřovala obavy, zda původně navrhovaný institut předběžné držby nenarazí u Ústavního soudu, pokud se na něj někdo obrátí.

V navrženém seznamu je mimo jiné většina dálničních staveb, železniční stavby včetně metra, paralelní přistávací dráha na pražském letišti i jeho nové oplocení. Výbor nedoporučil vyřadit ze seznamu staveb plavební stupeň Přelouč, ani plavební stupeň Děčín.

Podpory se dočkal návrh ústavně právního výboru, který chce do novely vložit tzv. fikci souhlasu. Týkala by se přípravy dopravních, energetických a dalších staveb, na něž se zákon vztahuje. Pokud by úřad nevydal závazné stanovisko do 60 dnů, mělo by se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas. Hospodářský výbor ale současně doporučil, aby toto pravidlo neplatilo při vydávání závazných stanovisek při posuzování vlivů na životní prostředí, tedy při procesu EIA.

Výbor včera také požádal ministerstvo dopravy, aby poslance po vstupu zákona v účinnost informovalo o tom, jak státní investoři, například Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železniční dopravní cesty, využívají institut mezitímního rozhodnutí.

(čtk)

spinner